Analys - var - priser?

R

Ryttarsmurfen

Var brukar ni skicka era analyser (förutom till Analycen)? Har för mig att det finns några fler ställen men just nu hittar jag inte hur man söker efter det.:confused: :confused:

Vad betalar ni för det (vill ha mj, smrp, ca, p, mg)?

Fick analysrapporten från bonden igår men tycker den låter lite skum. (visst är det siffrorna/kg foder som man räknar med?)
Så jag funderar på om jag ska skicka in en egen för att kolla om det stämmer.

Hur hade ni gjort, det gäller ca 60 bal och pållen får (just nu) ca 4 kg/dag av det höt (+ ca 9 kg ensilage.)

Sv: Analys - var - priser?

Det finns ett lab som heter Hjortens lab eller något liknande, själv skickar jag till Analycen. Kostar ca 500 kr för Mj, protein och mineralanalys. Och ja, det är värden/kg som man räknar med. Vad är det som är skumt med bondens analys? Om jag skulle annalysera själv eller inte när det gäller en så liten mängd hö beror på hur viktigt näringsmässigt just höet är i hästen totalfoderstat.
//marti

Värdena som jag har fått på analysen var 8,4 mj, 20 smrp, 0,9 ca, 1,6 p och 0,7 mg.
Detta ger värdena 2,38 smrp/mj, 0,56 ca/p och 1,29 ca/mg.

Enligt Analycen är det ju inga höjdarvärden direkt.

Vissa dagar (de dagar som det inte finns något ensilage i stallet) får han enbart av hö´t (9-10 kg) och de dagar blir ju värdena helt kassa.

Ja, du det var inga vidare värden i det höet. Men varför tror du att analysen skulle visa fel? Det är inte ovanligt med så låga värden i hö. Det beror på så många faktorer vad det färdiga höet får för värden, fröblandning, gödning, väder, skördetidpunkt osv.

Vet du värdena på silaget? Så att du kan räkna ut vad din pålle får en normal dag? Om det nu skulle bli en eller några dagar då och då som din pålle skulle få enbart hö så är det i sig inte farligt, det blir ju brist på protein. Om du ger din pålle lucern vanliga dagar så skulle du ju kunna höja det när du bara ger hö. Om du däremot skulle fodra hela säsongen ut med detta hö då skulle du bli tvungen att lägga till något proteinrikt fodermedel som lucern/soja/proteinpellets etc.

Varför har ni inget silage vissa dagar? Slö bonde? Säg till innan den gamla balen är slut så att h*n hinner dit med en ny innan det är slut...
//marti

Jag hade inte analyserat igen utan räknat med analysen jag fått från bonden. Jag tycker värdena låter rimliga. Dåligt med protein men inte sådana värden som är otroliga eller ovanliga.

Det är inte bara min häst som har gått på detta höt utan 4 till. De andra ger bara detta höt som grovfoder och ingen av dem har fallit ur och ingen av dem ger lucern eller proteinrikt kraftfoder.

Pratade med bonden idag igen. Vi får en ny laddning av samma hö nästa helg och han sa att han gör en ny analys på det för mig. Jag behöver inte betala den eftersom han oxå tycker att det låter konstigt. Sen erkände han att han hade kanske varit lite lat när han gjorde den så han tog inte på så många olika ställen utan mest på samma ställe. (eller vad han svamlade om.)

Ja, jag har värdena på ensilaget. De gör ju att värdena/dag blir lite bättre men absolut inte bra. Ger ingen lucern som det är nu.

Anledningen till att det inte finns ensilage alla dagarna beror på att det antingen precis har tagit slut (går 2 stora bal/dag i stallet) eller att man upptäkt att den balen som står inne är dålig när man öppnar den. En annan anledning kan vara att stallnissen inte får ut traktor nu på vintern.
Som tur är så är det inte så ofta som det inte finns ensilage men under den senaste månaden har det varit lite väl mycket så det är bara det man kommer ihåg.

Sen vägrade ju min pålle att äta ensilaget för 2 veckor sedan (pga att han fick butta) utan ville bara ha sitt hö. (jag vet, han är inte som andra hästar).

Hoppas verkligen att den nya analycen ger andra värden!

I senaste nummret av Hästf*cus var en lista med adresser till labb som analyserar:idea:

Tack.

Vet du vad det är för priser hos de olika företagen.
Hittar bara priser hos Analycen.

Ingen aning...du får ringa dit och höra...Men jag har hört att Hjortens lab är billigare än tex Analycen.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har två Shetlandsponnys som inte har några problem när det gäller olika foderrelaterade sjukdomar som EMS och Fång mm. Det betyder...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: kol
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka