Analys på höet

J

Juvelflickan

Jag vill veta exakt hur man går tillväga.
Tar tuss från varje bal, lägger i en plastpåse. Hur många balar? Hur mkt hö ska jag skicka iväg?
Hur ska jag skicka det med posten?
Jag är mycket tacksam för svar!

Sv: Analys på höet

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Vad innebär: Frys ej ner ensilageprov som skall analyseras mikrobiologiskt. Däremot går det bra att frysa in prov som skall analyseras kemiskt.

Jag har samlat in hö från sex balar och har under tiden fått frysa in det hösilage som fått ligga på vänt. Jag skickade in till Hjortens Lab och undrar vad det där kemisk och mikrobilogisk analys innebär.

Fryser du hösilaget kan en del av de mikroorganismer som lever där dö. Ska du göra en hygienanalys, dvs få veta vilka (mögel)svampar och bakterier som finns i hösilaget blir det därför ett felaktigt resultat om du har fryst provet innan. Ska du däremot göra en "näringsvärdesanalys", dvs ta reda på fodrets "kemiska sammansättning" är det ok att frysa eftersom den inte ändras av frysning.

Aha tackar så mycket. Men jag fyllde i på lappen att jag ville veta både näringsvärde och mögel, men jag antar att resultatet kommer bli felaktigt isåfall.

Juvelflickan skrev:
Jag vill veta exakt hur man går tillväga.
Tar tuss från varje bal, lägger i en plastpåse. Hur många balar? Hur mkt hö ska jag skicka iväg?
Hur ska jag skicka det med posten?
Jag är mycket tacksam för svar!

Om du går till "Lantmännen" nuvarande granngården, så har dom ALLA uppgifter som du behöver veta... har själv precis hämtat kuvert så jag kan skicka iväg där ifrån....
lycka till...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!