Analys på hösilage

P

Plogflickan

Hej hoppas någon kan hjälpa mig med vad jag behöver komplitera upp med när jag ger detta,hösilage:

1:a skörd, parti nr 10
Skördat: 04-09-05
Ts-halt: 71% (Ts =torrsubstans)
Energi MJ: 11,2 MJ/kg Ts (8,0 MJ/kg foder)
Smb.Protein: 75 g /kg Ts (53 g/kg foder)

Har tidigar gett hö utan analys, min första så det är lite svårt att få till det.
Har tidigare gett hö 10 kg, 2 kg havre + 1 kg korn krossat + 0,75 kg breeds miner + 1/2 kg betfor.
Hur skulle ni fodra med hö silaget?
 
Sv: Analys på hösilage

Det var mycket bra värden för att vara så sent skördat om du skulle kolla med ett foderstatprogram kan jag nästan garantera att det vill att du ska slopa en hel del av kraftfodret med dom värdena du har på hösilaget. Själv har jag något sämre värden på mitt hö och när jag kollade med programet på Hippocampus så fick jag i princip plocka bort allt kraftfoder för att få en bra balans om jag skulle gå på dom siffrorna.
Jag kan bara råda dig att kolla där och använda ditt sunda förnuft, hur hästen är m.m.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp