Analys på hö, m.m.

M

Madeleine Nilsson

Hej!

Har lite foderfrågor som jag hoppas få svar på. Det är inga förfrågningar om foderstat till enskild häst!

Min islandshäst, som står på inackorderingsstall, får för närvarande Krafft Grund, hö och hösilage (det sistnämnda i hagen). Vi har ingen analys på fodret nu. Jag har inte skaffat det innan, då hon har varit i fint hull, mått jättebra och allt sånt.
Men nu har hon blivit lite "bukig". Hon har inte tappat muskler, är fin om ryggen och revbena syns ju inte. Hon är ju lite överviktig, men man tycker ju inte att det ska lägga sig runt buken eller? Borde det inte "spridas" mer jämt över kroppen? Så ja, frågan är väl om "bukigheten" beror på någon brist i fodret eller om det är normalt att de kan bli såna när de är tjocka?
I vilket fall ska jag skicka efter en analys på höet, så hon får en "riktig" foderstat. Behöver jag även skicka in en på hösilaget? De får fri tillgång på det, så det är ju svårt att räkna ut hur mycket hon äter.
Undrar även om nån vet på ett ungefär hur mycket en analys kan kosta och hur lång tid det tar innan man får svar?

Vore jätteglad om nån ville svara!

Sv: Analys på hö, m.m.

Ja du behöver i sånna fall självklart analysera silaget också, det är ju det hästen förmodligne äter MEST av.

Dessutom är det så att om hästen nu bara fått en stor buk men för övrigt inte tappat i öevrlinjen så är det nog bara bukfyllnaden av allt grovfoder som visar sig. Grovfoder tar plats i magen/tarmarna och det visar sig då genom att buken bli stor, hästen ser "päronformad" ut. Vi människor tycker det ser fult ut men det är ju så hästar ser ut när de får äta gott om grovfoder och därmed mår bra på det sättet! ;)
Det är i sånna falla bara VÅR fåfänga som är fel.

Madeleine Nilsson skrev:
Undrar även om nån vet på ett ungefär hur mycket en analys kan kosta och hur lång tid det tar innan man får svar?

Det kostar runt 3-400kr för analys på bara MJ och smbrp, en hel annalys kostar ca 500kr. Det tar ca 2 veckor att få svar.

Jag kan väl svara...

Om din pålle har skapligt med hull över revbenen, är musklad och rund om rumpan och ryggen så beror nog inte bukigheten på proteinbrist. Men man kan ju inte veta säkert förrän du fått analyserna... En häst som äter mycket grovfoder får större mage då hela grovtarmen ligger i bukhålan och det är i grovtarmen som grovfodret bryts ner.

Det är ju lämpligt att göra analys även på silaget då det också är en stor del av hennes foderstat. För att kunna uppskatta hur mycket hon får i sig så får man helt enkelt dela upp balens vikt på antal hästar och dagar, t.ex. 1 bal på 300 kg/6 hästar/10 dagar = 5 kg silage/häst och dag. Titta även lite på storlek på hästarna i hagen, man kan räkna med att de större äter mer...

Det finns flera analysfirmor, sök på google, mest känd är AnalyCen och där kostar en analys ca 500 kg inklusive mineralanalys. Från analyCen får man svar via mail jättesnabbt, jag skickade en tisdag och fick svar på mailen på onsdag em. Brevsvar och faktura 2 dagar senare.
//marti

Svarar er båda. (Tack för svaren förresten!)
Skönt att höra att det antagligen inte beror på proteinbrist! Nä, det är ju inget vidare vackert med så stor buk, men bara det inte är farligt så.
Då ska jag skicka in både av höet och hösilaget. Låter ju inte så farligt varken med pris eller väntetid! Speciellt inte om man kan få med sig några fler och dela på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 485
Senast: ameo
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama