Analys på endast en bal..?

Rodluvan

Trådstartare
Jag vill ta en analys på mitt hö, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ta ett representativt prov. Jag står inhyrd i ett stall där det inte finns några förvaringsmöjligheter för hö och jag tar därför hem endast en rundbal åt gången. Jag kan således bara ta ut provmaterial från en bal i taget. Går tyvärr inte att "boka" vissa rundbalar hos bonden och jag kan inte öppna hans balar i onödan. För helst ska man väl in en bit i balen och försiktigt ta ut prover så inte bladen mm trillar av? Har letat efter en höborr i närheten, men utan resultat.

Jag vill inte vänta i 2 månader på att kunna ta från 3 olika balar och få ett analysresultat, utan jag vill skicka in NU. Jag tänker såhär: måste det inte vara bättre att ta ut från balen jag har hemma nu och i alla fall få ett någorlunda hum om hur värdena ligger än att inte ha någon analys alls?

Hur hade ni gjort? :confused:
 
Jag har skickat in från 1 bal direkt och sen samlat prover i frysen för ett mer representativt urval. Var främst nyfiken på mineralerna, väntar på "det riktiga" provsvaret just, ska bli intressant att jämföra mot det första provet. Equi-Analyticals är så billiga så det var värt att skicka ett "dåligt" prov för att få ett hum om värdena.
 
Jag har skickat in från 1 bal direkt och sen samlat prover i frysen för ett mer representativt urval. Var främst nyfiken på mineralerna, väntar på "det riktiga" provsvaret just, ska bli intressant att jämföra mot det första provet. Equi-Analyticals är så billiga så det var värt att skicka ett "dåligt" prov för att få ett hum om värdena.

Måste man samla proverna i frysen även när det gäller torrhö? Hur lång tid beräknar du att det tar innan du får resultatet? Är väldigt nyfiken på hur mycket det skiljer! Så du får gärna höra av dig om resultatet :D
 
Måste man samla proverna i frysen även när det gäller torrhö? Hur lång tid beräknar du att det tar innan du får resultatet? Är väldigt nyfiken på hur mycket det skiljer! Så du får gärna höra av dig om resultatet :D
Nej, torrhö behöver du inte förvara i frysen. Om du tar ett "korrekt" prov i den bal du har och kollar med bonden om balarna du tänkt ta hem är tagna från samma fält så får du i alla fall någorlunda koll. Sedan kan du ju spara prov från flera balar och göra en "uppföljning" lite senare om du vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915
Hästmänniskan Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker...
2
Svar
39
· Visningar
6 085
Foder & Strö Jag köper två sorters hö from iår. Det ena-småbalshöet ger jag endast nattetid och uppgår till ca 5 kg på ena hästen och max 4 till den...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp