Jag vill ta en analys på mitt hö, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ta ett representativt prov. Jag står inhyrd i ett stall där det inte finns några förvaringsmöjligheter för hö och jag tar därför hem endast en rundbal åt gången. Jag kan således bara ta ut provmaterial från en bal i taget. Går tyvärr inte att "boka" vissa rundbalar hos bonden och jag kan inte öppna hans balar i onödan. För helst ska man väl in en bit i balen och försiktigt ta ut prover så inte bladen mm trillar av? Har letat efter en höborr i närheten, men utan resultat.
Jag vill inte vänta i 2 månader på att kunna ta från 3 olika balar och få ett analysresultat, utan jag vill skicka in NU. Jag tänker såhär: måste det inte vara bättre att ta ut från balen jag har hemma nu och i alla fall få ett någorlunda hum om hur värdena ligger än att inte ha någon analys alls?
Hur hade ni gjort?
Jag vill inte vänta i 2 månader på att kunna ta från 3 olika balar och få ett analysresultat, utan jag vill skicka in NU. Jag tänker såhär: måste det inte vara bättre att ta ut från balen jag har hemma nu och i alla fall få ett någorlunda hum om hur värdena ligger än att inte ha någon analys alls?
Hur hade ni gjort?