Analys hjälp!

L

linabergmer

Vi har funderar på att göra analys av både hö och ensilage, men problemet är nu att vi har 3 olika ensilage och 3 olika hö.
Hur gör man då? Blir liksom lite dyrt att göra 6 analyser.

Kan man blanda och få ett medelvärde??

Tacksam för svar!
 
Sv: Analys hjälp!

Har hört att man bara kan ta analys på hösilage innan man plastat det!
 
Sv: Analys hjälp!

Öppna en silagebal från varje parti (inte samtidigt såklart) och frys in provet tills du har en tuss från alla tre partierna, sedan skickar du in en samlingsanalys.

Gör på samma sätt för höet, ta ut ett genomsnittsprov.

Två st analyser måste du tyvärr göra.

mvh Jessica
 
Sv: Analys hjälp!

Det där blir väl ändå inte helt korrekt. Om analysen ska stämma måste du då om du t ex ger 12kg totalt i grovfoder ge hästen 2kg av varje sort per dag för att det ska stämma. En analys gör i alla fall jag för att kunna balansera upp det dagliga intaget av smrp/MJ samt Ca/P. Ger du av Silage1 och hö1 i 12veckor och sen Silage2 och hö1 eller vilka kombinationer det nu kan vara så kommer de olika värdena variera kraftigt och du kan inte balansera upp dagsbehovet. Det bästa är att köpa allt hö från samma vall och det samma med silaget. Två olika vallar för hö går ju dock att kombinera om man ger hälften av vardera sorten men det är värre med silage som kräver att den äts upp innan den blir dålig.
 
Sv: Analys hjälp!

Nejdå, så millimeterprecist behöver man inte tänka. Huvudsaken är att man får reda på vad hästen får i sig under hela säsongen. Man kan aldrig få foderstaten så exakt att dagsbehovet exakt uppfylls varje dag hela året.

Det är inga problem om man fodrar med ett grovfoder ena månaden och ett annat nästa månad, det jämnar ut sig över säsongen. Men man bör nog försöka ta reda på ung när de olika vallarna är tagna, så att det inte riskerar att vara skyhöga proteinvärden på det ena grovfodret och låga i det andra för då kan tillvänjningen mellan partierna bli jobbig för hästen.

Men försök ta reda på när de olika grovfodren är tagna för att få ett riktmärke på hur du bör göra med analyserna. Är de tagna väldigt olika kan det vara nödvändigt att göra fler analyser. Prata med bonden du köper av, de brukar ha koll på detta.

mvh Jessica
 
Sv: Analys hjälp!

Skulle jag ge hästen ett "skithö" ett par månader, utan att veta att det behöver kompenseras, så skulle hon falla ur snabbt.. (om tex medelvärdet på de olika höpartierna är bra, men ett av parierna har skitvärden)
 
Sv: Analys hjälp!

Jo, kanske det men det kan ju hända på en och samma vall också. Man kan inte försäkra sig till 100 %.

Oftast märks inte en ev proteinbrist så fort men energibrist ser man ganska fort och den är ju lätt att åtgärda genom att ge mer mat.

Man måste fodra med ögat, och vara kritisk, även om man har analys på grovfodret.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp