Analys hjälp

F

Falk

Jag har fått erbjudande att köpa ett hö och fick då analysen, men jag fattar inget... Är det ett bra hö som är värt att köpa?
Ts 84%
Ca 3,2g/kg
P 1,8g/kg
Smb rp 45g/kg
Sen fick jag två olika (??) energivärden, den ena sa han bara var 7,7mj och den andra 9,2mj/kg ts... Någon som fattar skillnaden?

Tacksam för svar
 
Jag tycker att det verkar vara ett bra hö. Beror lite på vad man ska ha det till. Man behöver ju fodra med lite kraftfoder för att få upp kvoten till >6 men det är ett bra hö om man ändå hade tänkt att ge kraft. Har du avelshästar skulle jag nog satsa på ett bättre hö för att få upp proteinet. Fri tillgång kan fungera om energibehovet är högt men, som sagt, man får tillskottsfodra med lite kraftfoder.
 
Skillnaden är att ena är per kg torrsubstans och andra per kilo foder. Per kg/foder ska du räkna på...7,7 alltså.
 
Med en kvot på 5,84 kan man mycket väl klara sig utan proteintillskott, skillnaden från 6 är ju marginell motsvarar 20 g soja till 7,5 kg hö.
PL
 
Om hästen verkligen mår bäst på en kvot på 6 ja. Har man en häst som kräver mer så blir det ju helt plöstsligt högre krav på protein.

mvh Jessica
 
Självklart. Vad menade var att man inte skall bry sig om så små skillnader.
Kvoten 6 är tilltagen med viss marginal för de flesta hästar, om man har en häst som tex bygger mycket muskler snabbt blir förstås marginalen mindre, vissa hästar behöver mer även i rent underhåll.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp