När det gäller smärta brukar jag tänka "skulle jag haft ont om det här hände mig?" Och troligen skulle jag skulle byta veterinär om min veterinär påstod att min halta hund nog inte har ont.
Jag är allergisk mot sådana kommentarer och något en veterinär aldrig borde säga om dom inte skälv haft samma skada och kan garanteta att det verkligen inte gör ont . Min uppfattning är att det är extrmt få gånger en halt hund inte har ont. Det ligger liksom i djurens natur att inte visa smärta.
När det gäller ampution så är jag som många andra emot det eftersom resten av hunden blir snedbelstad och smärtor där efter (oavsett om det syns utåt eller ej) + att man inte kan veta om även djur lider av ev. Fantomsmärtor mm.
Jag tycker inte att man ska förmäskliga djur men när det gäller fysisk smärta tycker jag att man ska förutsätta att känslan är likvärdig för djur som för människor.
Hoppas ni hittar en bra läsning för hunden.
Jag håller med dig i sak, men just vissa nervskador är väl ett av de få tillfällen en hund kan halta utan att det gör ont i benet (p.g.a. att nerven inte fungerar som den ska och hunden inte får med sig benet på ett normalt sätt). Det förekommer även hos människor. Helt säker kan man dock aldrig vara på att ett djur har eller inte har ont, men det verkar ju inte heller veterinären i ursprungsinlägget ha varit i sitt uttalande.
Sen hur hundens livskvalitet påverkas av dens funktionsnedsättning är en annan diskussion. Jag hade inte heller låtit amputera en hund.