ampellilja

MinIan

Trådstartare
ampellilja.jpg

bild från google, men huur får man dom att bli så här "fluffiga" och fina? :D

mina är lite spinkiga med lite blad hit och dit, men denna var ju grymt snygg tycker jag :love:

finns det några knep?

Sv: ampellilja

Det jag brukade göra när jag hade ampelliljor, var att sätta ett par tre stycken skott tillsammans i krukan när jag satte dem. Då liksom fyllde de ut krukan när de började växa och såg jättekraftig och fin ut.

Sedan kan man säkert köra med växtnäring och sånt med, men det var överkurs för mig :laugh: Mina fick alltid bara vanligt hederligt vatten och blomjord från ICA eller konsum.

ja jag har ju mina en och en i kruka. kan man plantera ihop två stora i en kruka?

Ja det tror jag säkert, de brukar inte dö i första taget. Men det största problemet är att de har stora rötter som går runt i hela krukan, om man ska sätta dem i samma måste man nog skaka av jorden och liksom trycka ihop dem så att de kommer nära intill varandra. Annars blir nog känslan två separata blommor i samma kruka och det vill man ju inte, utan det ska se ut som en enda kraftig blomma.

Har du skott på dem? Om du har det, plocka av några innan du samplanterar de stora så har du skotten ifall det mot förmodan inte skulle gå så bra med planteringen.

ja, jag ska nog testa :idea: dom har stora skott så jag ska knippsa av dom och sätta dom i vatten så har jag alltid några om det inte skulle bli lyckat :D

Sätt ner skott vartefter du plockar loss. Jag har satt ner stora tussar om ca 10 tofsar i varje kruka. Sen när de får nya tofsar så fyller jag i där det är glest :)

:idea: oj, det var till och med lättare att göra så, tänk att jag inte har tänkt på det :p
men rotar sig "toffsarna" lätt?
tänkte om man ska ha dom i ett glas vatten tills dom börjar få rötter?

:bow:

Vattenrötterna dör ändå när de bildar "jordrötter" så jag sätter ner dem på en gång. Ingen har dött för mig hittills :D De tar sig på ett par dagar. :)

aah :idea: jag hade ju redan satt dom i vatten och dom hade redan fått rötter :eek:
väkdigt snabbt..

hur är det med den grönvita ampelliljan? rotar den sig också snabbt?
jag har 3 små krukor med 3 små grönvita ampelliljor.. dom har nog suttit i jord i 2 -3 veckor.. dom borde ju ha fått rötter, hur ser man till s dom verkligen överlever? för jag har ingen större "mamma" växt till dom, så det är ganska avgörande att dom överlever, ananrs har jag inga kvar :angel:

Det absolut enklaste är ju att vika upp skottet och trycka ner det i jorden med stängeln kvar, och sen när den rotat sig klippa loss den från plantan. (Tips för framtida ampellilje-avel.)

Ampelliljor är närapå odödliga. Ställ de ljust (kan stå direkt i sol), vattna ofta i början fram tills rötterna kommit på plats, sen kan du vattna mer sällan, till och med låta jorden torka ut helt. De klarar sig bra bara de har fått sina "rotknölar" att lagra vätska i, och det tar bara några veckor. Om de blir för torra så lägger sig bladen ner och blir matta i färgen. Då är det bara att hinka på vatten (rötterna blir inte dåliga om de står i vatten) så reser sig de flesta bladen igen (men några brukar dö).

Och det skiljer inget på färgerna. Eller ja, den vitrandiga verkar ännu mer odödlig, iaf hos mig.

:bow: tack för tipsen.. jag planterade om dom små grönvita ampelliljorna nu, bara för att se om om fått några rötter. och visst hade dom det, jag blev superglad :D
det betyder ju att dom är på rätt väg ^^

så jag satte två i samma kruka.. två av dom minsta.. medans den större fick vara i en egen.. vill ju ha två ampelliljor så ^^

Du kan få mina... försöker förjäves ta död på dem för att bli av med dem men lycka singet vidare för i sista sekund ser sambon mina planer o ger dem en skvätt vatten - och nej, jag gillar inte ampelliljor! :devil:

måste fråga en sak till.. att man planetrar dom tätt tätt, mår dom bra av det?

Åh, jag skulle oxå vilja ha mörka ampelliljor. Jag har tre stycken grönvita... De verkar dock arga på mig för de har inte skjutit några skott/blommat på väldigt länge nu...

dom gröna, går dom inte att köpa på någon blomsteraffär eller liknande?

fan, jag som typ bara har sett /haft gröna.. det är nyligen jag har sett att det fanns grönvita :love:

Jag har bara sett grönvita!
Såg gröna med massor med skott på på ett ställe jag var på i våras men glömde ju själa några innan jag åkte därifrån...

Ja, hade du bott i närheten av mig har du fått hur många skott du ville, när den skickar ut mer ;) just nu har jag tagit alla skott själv och planterat i krukan som jag fick tips om ^^

Kolla om det är inte är någon i närheten här på forumet som kan dela med sig :)

----passar på att klaga av mig lite----
Jag har skickat iväg tofsar av mina gröna till ett par personer här på buke. Men det blev så dyrt med vadderade kuvert o porto så jag la ner det.
Har erbjudit mig att om de skickar ett frankerat vadderat kuvert till mig, så fyller jag det o skickar iväg. Men då blev det tyst från de som från början var intresserade. Det var visst bara kul så länge det var gratis.

Samma sak var det när jag var generös med mina frön från "skvätt-iväg"-blommorna hemma. 18 pers ville ha frö, men när jag insåg kostnaden av detta o ville även där att de skulle skicka mig frankerat svarskuvert, så hörde jag aldrig nåt från en endaste person.

Människan är en konstig varelse. Gratis är gott liksom. Bor man i samma stad är det en annan sak, då kan man komma o hämta. Men jag kan ju inte sitta o sponsra halva buke med frimärken o kuvert, det blir apdyrt.
----

Men erbjudandet kvarstår, mot frankerat svarskuvert så delar jag gärna med mig av mina tofsar av mörkgröna ampelliljor.

Jag skulle kunna (vid senare tillfälle, när det är lite varmare ute!! Tror inte de vill åka post när det är 15 grader kallt...) föra över pengar till ett vadderat kuvert i utbyte mot en mörkgrön lilja!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
797
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar