Ämnesomsättningsproblem på häst?

alazzi

Trådstartare
Har aldrig hört talas om det? Hästen är tjock och har haft lätt för att gå upp i vikt. På kliniken idag visade det sig att han var halt på 4 ben och det hjälpte inte att bedöva. Veterinärens rek var att hårdbanta hästen, sätta på Butta och återkomma efter 4 veckor?

Någon som har stött på detta tidigare?

Vet tyvärr inte så mycket, var inte med själv och jag får inte tag i veterinären. Telefontiden är bara mellan 08.00-09-09 men jag har lämnat ett meddelande. Tvivlar på att jag blir uppringd eftersom jag bor i Tyskland.

Sv: Ämnesomsättningsproblem på häst?

Svårbantad häst ja, men inte ämnesomsättningsproblem. Fast jag har hört att det har förekommit på några travhästar.

Det effektivaste sättet att banta, sätt hästen på minimigivan och så många mål grovfoder per dag som det är möjligt. Alltså det han kan få äta per dag, delas upp väldigt många gånger.

Men kan stor övervikt verkligen vara orsak till att hästen är halt på alla 4?

Så enormt fet har han inte varit :angel: :confused:

alazzi skrev:
Men kan stor övervikt verkligen vara orsak till att hästen är halt på alla 4?

Så enormt fet har han inte varit :angel: :confused:

Och det är han inte nu heller. Rund sommarmage. Vetrinären tyckte han var bra musklad.

Och som en i stallet sa idag: I så fall är alla våra hästar feta!

Här är en bild tagen för två veckor sen:

http://www.jankov.com/foto/alazzi-km05/06.jpg

Visst är herrn lite rund, men som sagt, mina har mer eller mindre längre perioder varit minst lika runda - UTAN att bli halta.

Och visst frestar alla extrakilon på lederna, och är lederna inflammerade så kan just de där extrakilona vara skillnaden mellan att hästen svarar på behandling och blir frisk eller ej.

Ämnesomsättningsfel har jag haft en ponny som hade. Han utsattes för GRAV vanvård och EXTREM svält under sina första två år i livet. Vi köpte honom som tvååring och det var BARA skinn och ben, tänk er bilde rpå Pinnen eller de värsta SHV-fall ni sett..

Han var sedan ALLTID så extremt lättfödd att det var fjantigt. Du kunde hårdbanta honom, träna honom fyra h/dag sju dagar i veckan och han var fortfarande fet (och ja FET, inte bara mage eller lite rund alltså). Fettnacke och hela kittet. Gick han på t ex bete antog han på två veckor formen av en zeppelinare. MEN, han led aldrig några problem av det,trots att han då inte bara var konstant fet, han TRÄNADE också väldigt hårt - med alla de där extrakilona. Aldrig en ledinflammation i hela sitt 28-åriga liv. Och det var större delen av tiden tyvärr INTE speciellt avvägd träning, och långa perioder stod han i veckorna och gick för fullt på helgerna.. (Det är väl preskiberat nu så jag kan prata omd et utan att bli hängd).

Däremot kan jag förstå banta, butta, återbesök om 4 veckor - OM det nu är så att det är övervikten som frestar lederna för hårt. Fast milt sagt skumt att bedövning inte släcker..

Jo, jag undrar om det ens är lönt att försöka. Jag kan ju liksom inte ta hand om en konvalesent från Tyskland...

alazzi skrev:
Jo, jag undrar om det ens är lönt att försöka. Jag kan ju liksom inte ta hand om en konvalesent från Tyskland...

Boxen här är fortfarande tom, och en konvalescent mer eller mindre liksom :angel: Däremot har jag ju tyvärr inte råd att 'sponsra', så det kostar dig ju lite tyvärr. (Jag har hö nu dock, jag tror du kopplar vad jag tänker på?). Men om du tycker det är ett alternativ så är det bara att höra av dig!

hälta kan ju uppstå fast det inte finns ngt i leden. Allt från trauman, stress,rädsla, för lite mat/vatten är ju faktorer som kompenseras av kroppen och kan urarta sig i spänningar som leder till dålig blodtillförsel, blokerade nervbanor mm somi sin tur leder till fler spänningar

Fet, jag lovar.
Mina brukar se ut likadant.
Men de är feta och det är inte bra för en häst.
Det blir tungt för benen liksom.

Hrm.... Fet är nog bara förnamnet.:-) Absolut att det sliter mkt på lederna.
Det som är konstigt är att det inte hjälper att bedöva. Är det säkert att det sitter i lederna ? Ibland kan problem högre upp ge rörelsestörningar som syns längre ner så att säga.

Bedövades hästen bara i benen? Om smärtan sitter i hovarna så kan de ju bedöva bäst de vill i benen, hästen lär halta för fullt ändå.

Hade en häst med bl.a. ämnesomsättningsfel, man kunde t.o.m. se en strumaförstoring på han, om den kom från ekförgiftningen i sig eller fanns redan innan kan jag inte svara på, men kronisk fång var en del av problematiken och extrem lättföddhet i kombination med foderöverkänslighet och extrembildning av muskler alt. inga muskler alls.

Tycker inte hästen ser överdrivet fet ut men därmot tycker jag den avlastar skumt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka