Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Dingelass

Trådstartare
Imorse såg jag att lillfölet på 2,5månad stod o diade på ett annat sto vars föl snart ska flytta...blev först väldigt förvånad och nu snurra tankarna...

Skulle hon kunna adoptera detta fölet om man i samband med hennes egets föl flytt även flyttade lillfölets mamma?

Hon är otroligt bussig och lätthanterad,social,stressar i stort sett aldrig upp sig...ja hon är perfekt i skallen, det andra stoet som är mor till lillfölet är lite halvknepig efter att ha blivit för hårt hanterad och jag ser en stor skillnad i de båda fölen socialt och hur de tyr sig till människor och funderar över om det skulle ha positiv inverkan på lillfölet även om han redan är präglad på sin mor...

Eller är det bättre att bara låta det vara?
Ska iaf hålla ögonen öppna, det kanske bara var en tillfällighet, medans jag funderar vidare på detta...

Vill gärna ta del av andras erfarenheter, tankar, tips och input :)
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Vi har ett sto som adopterar typ allas ungar, stora som små. ;)

Sist hon själv hade föl (-11) så adopterade hon en 1 åring också när denne skildes av från sin mamma... :cautious:

Han TAR aldrig någon annans unge, men vill dom ha en slurk på henne om hon är den närmaste mjölkbaren som har öppet så är det fritt fram för alla :D

Jag personligen hade aldrig tagit mamman från föl ungen bara för att den ena är bättre mor än den andra, men ska man skilja av fölis och mamma och fölis av sig själv hittar en annan mamma so fine, inte mig emot. Men jag hade aldrig gjort det med flit. Kan få tråkiga konsekvenser.

Tänk om han aldrig får det där speciella bandet med sin nya mamma och att hon kanske inte skyddar honom i vått och torrt som hon hade gjort med sin egen?
Bara för att dom låter dom dia och är snälla mot fölen så betyder inte det att dom verkligen kommer vara en modersfigur och uppfostra dom rätt..
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Jag hade absolut aldrig gjort så för att jag tycker den ena är en "bättre mamma" - jag trodde först när jag läste rubriken att det var ett moderlöst föl, och då är det ju en helt annan sak.
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

jag tycker att tanken är intressant
jag tror att stoet skulle adoptera fölet, men måste nog tänka en stund till om jag tror att jag tycker att det är en bra ide att göra så.
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Även om det i teorin kanske fungerar så blir jag väldigt brydd. Ni fortsätter alltså avla på ett sto som nedärvet så pass ickeönskvärt beteende från sin mamma att du kan tänka dig att göra en hysteriskt tidig avvänjning och få ett annat sto att adoptera ungen?? Oavsett om det skulle fungera är det alltid en stor stressfaktor för fölet att förlora sin mamma.

Jag hade aldrig vågat chansa på dessa premisserna, mer än att det snälla stoet såklart fortfarande går tillsammans med dom och förhoppningsvis har ett gott inflytande på ungen. Hade slutat avla på mammastoet också..
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Även om det i teorin kanske fungerar så blir jag väldigt brydd. Ni fortsätter alltså avla på ett sto som nedärvet så pass ickeönskvärt beteende från sin mamma att du kan tänka dig att göra en hysteriskt tidig avvänjning och få ett annat sto att adoptera ungen?? Oavsett om det skulle fungera är det alltid en stor stressfaktor för fölet att förlora sin mamma.

Jag hade aldrig vågat chansa på dessa premisserna, mer än att det snälla stoet såklart fortfarande går tillsammans med dom och förhoppningsvis har ett gott inflytande på ungen. Hade slutat avla på mammastoet också..

Fortsätter?
Det är så fantastiskt roligt med buke att det alltid ska antas en massa o pekas med pekpinnar.
Hon var redan dräktig när hon kom till mej men tack för tipset.
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Nej, jag hade bara låtit det vara som det är nu. Jag hade inte tagit mitt föl från sin mamma bara för att det finns ett "bättre" sto. Men det är inte säkert att det andra stot får samma band till fölet som den biologiska mamman. Vill fölet dia lite då och då från "fel" sto och stot tillåter det så är det inga problem för mig! men hade som sagt inte börjat "mixtra" och vänja av fölet månader för tidigt från sin biologiska mamma.

Mitt sto är ganska känslig och var väldigt vild innan hon reds in (gick absolut inte att klappa henne först hon var 3½år och inriden) men har sedan med rätt hantering blivit väldigt trygg och trevlig häst! dock är hon lite "vild" nu igen när hon har föl vid sidan (även om man fortfarande kan fånga henne iaf) och det har såklart präglat fölet mycket, som jag lyckats klappa två gånger sen han föddes (har varit i hagen varje dag sen han föddes och klappat/matat mamma häst) men jag är ändå inte orolig. Är han lik sin mor kommer han troligtvis vara vild tills inridningen, men jag vet att jag har kunskapen och erfarenhet att hantera det, så efter några månader kommer han troligtvis också vara en trevlig och lätthanterad häst. Hästarna måste inte ty sig till människor som unghästar för att bli trevliga ridhästar i framtiden. Jag och mitt sto har väldigt starkt band trots hennes vilda första år i livet ;)
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Håller med om att det är konstigt att betäcka/köpa ett sto som man anser ha så dåligt temperament att hon inte bör ta hand om sitt eget föl. Hela idén med att byta ut modern mot en fostermor är ganska absurd och jag tror att de flesta som någon gång tvingats att skaffa en fostermor åt ett moderlöst föl håller med mig och de andra som ifrågasätter idén...
 
Senast ändrad:
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Och ofta så kan folk tro att vissa hästars "knepiga" temperament beror på att de fått stryk av en gubbe.
Så är det sällan. En del hästar ÄR knepiga i generna.
Tex har jag ett sto som har den oerhört enerverande vanan att slå med frambenen i boxdörren.
Även de år hon fölat ute, och fölet knappt stått med sin mor på box alls innan uppstallnin/avvänjning, så nog fasen gör fölen likadant.
Då kan det ett medfött betende, anser jag, och inget de kunnat "lärt sig" av sin mor.
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Och ofta så kan folk tro att vissa hästars "knepiga" temperament beror på att de fått stryk av en gubbe.
Haha, ja, det är en klassiker.
Vet inte hur många gånger jag hört den här; "Min nya häst är importerad från Holland och har tävlat 1.40 hoppning där. Tyvärr har den fått stryk av en gubbe så den är rätt speciell".

Tilläggas kan att det aldrig finns papper på att den tävlat öht, men det passar väl fint in i historien :D Om den är "speciell" så brukar det förr eller senare visa sig att den har ont någonstans (men inte pga spörapp...). Det är kanske det som är fördelen med att köpa importhäst, den är billig och man kan fantisera ihop en valfri historia och då verkar många vilja att den elaka våldsamma gubben ska ingå. O_o
 
Sv: Amma till 3månadersföl eller är det dumt att mixtra..?

Och ofta så kan folk tro att vissa hästars "knepiga" temperament beror på att de fått stryk av en gubbe.
Så är det sällan. En del hästar ÄR knepiga i generna.
Tex har jag ett sto som har den oerhört enerverande vanan att slå med frambenen i boxdörren.
Även de år hon fölat ute, och fölet knappt stått med sin mor på box alls innan uppstallnin/avvänjning, så nog fasen gör fölen likadant.
Då kan det ett medfött betende, anser jag, och inget de kunnat "lärt sig" av sin mor.

Jag håller till viss del med dig. Min lilla ponny han är efter sm ponnys, och har hurmånha diplom syskon som helst. Man kan ju tro att en ponny med så fin stam ska vara fin och göra allt man frågar om, men inte min ponny:( han var envis som ung och vägrade ge sig och istället för att ge honom tid att smällta allt och mogna så satte de högre krav och åkte ut och tävla för dom tänkte "han kan om han vill så det går nog bra" men de blev diskade i varje tävling... Sen när han var åtta skulle en kille rida till honom och vara hård elak och för tung, han vägde över 80kg och jonis är 132... Han klarar fortfarande inte av killar och nästan attackerar dem pga det och han är 21 år nu... När en kille hoppar upp så bockar han, stegrar och sparkar nästan samtidigt, de flesta tycker han liknar en tjur på tjurracing när han bockar... Så det är inte alltid rätt att hästarna bara är knepiga från generna, fast det finns mååånga undantag då det är generna som spökar:crazy:

Det finns två supersöta föl i stallet:o och det är så svåra att veta vilken som är deras mamma då stona skyddar varandras föl, leker med dem och låter dem dia. Dock ser man att de är lite mer dragna till sin egen mamma (jag ser det nu när ena är stort och andra litet:sneaky: )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp