Aminosyror, lysin?

mimus

Trådstartare
Finns det i protein, som jag uppfattar det, eller måste man tillföra lysin så att hästen ska kunna tillgodogöra sig proteinet.
Ett protein består väl av aminosyror, lysin är en aminosyra???

Att det finns bättre och sämre proteinkällor för häst har jag förstått.

Sv: Aminosyror, lysin?

Lysin ÄR ett protein. Olika foder har olika höga halter av lysin. Och den behövs för att hästen ska kunna tillgodogöra sig proteinet den får. Soja har rätt stor mängd lysin.

Lysin är en aminosyra. Hästen har olika stort behov av olika aminosyror. Man brukar pratat om aminosyror som är först begränsande när man pratar behov av aminosyror. Om man tillgodoser de som är först begränsande så får man med de andra på köpet i princip. Lysin räknas som den först begränsande på häst (och på de flesta andra djur).

Så, soja innehåller mycket lysin, fast ändå finns det bättre protein att ge till hästar, soja är inte ultimat om jag förstår rätt, fast om det tvistar de lärde, eller??

Ska man ge soja eller lusern eller ett helfoder som är proteinrikt?

Jag väljer lusern och krafft, men hör at soja är bättre?

Fy, nu börjar men dissikera foder uträkningen och allt blir så svårt....

Har du en uträknad foderstat med korrekta mängder protein så ska du inte (till vuxen häst) behöva tänka på lysinmängden för det ska finnas i tillräckliga mängder(enligt SLU).
Men till unga hästar ska man vara noga och hålla koll på mängden lysin.

skriver av text, men kort.
Soja innehåller höga halter relativt högvärdigt protein, det har länge givits växande hästar för att kompensera hö med lågt proteininehåll.
Till vuxna hästar bör soja ges endast i undantagsfall. Sojamjöl är värmebehandlat,eftersom det i obehandlat tillstånd innehåller en rad skadliga ämnen. Vid all utfodring bör stor försiktighet tas. Det är lätt att hamna i ett proteinöverskott - vilket kan vålla allvarliga rubbningar i hästens allmän tillstånd.

Det finns nu på svenska marknaden speciella proteinfoder som utvecklats, vissa av dessa produkter är baserade på protein, som till skillnand från soja lämpar sig väl till hästar.Den typen av protein som i allmänhet är väl anpassad till hästens förmåga att ta upp och omvandla protein och kan i allmänhet ges i ganska stora givor utan risk för skadliga effekter.
Den som vill säkra proteintillförseln för tävlingshästar och växande unghästar bör gå systematiskt till väga och gärna rådgöra med både veterinär och en foderrådgivare.

Från utfodrings-ABC, praktisk handledning i hästens utfodring från K****t

Skriver företaget som säljer alternativet till soja!!!
Jag skulle gärna vilja se Kraffts dokumentation att potatisprotein lämpar sig bättre till hästar än soja.
Varningarna för högt proteininnehåll bör till dess gälla även krafft protein.
Obs jag säljer ingetdera, jag försvarar Krafft när det gäller idiotpåhopp men kritiserar deras marknadsföring.
Jag skickar saken vidare till den här på forumet som har stenkoll på aktuell utfodringsforskning, HH?
PL

Senast ändrad:

Jo visst det är väl självklart, å andra sidan borde dem inte ljuga, eller hur?
Som novis inom foder analyser så måste man välja att tro på en linje, ska man ta in allt som alla säger blir man galen.
Jag vill gärna höra din motivation till soja och vad du tycker är ett bra komplement om man behöver höja proteinet i foderstaten.

Själv använder jag mig av linfrökaka och lusern, ej från krafft.

Soja ska ju vara rikt på lysin som föl och unga hästar behöver. (har jag fått höra)
Finns det andra alternativ?

Senast ändrad:

Dom har ljugit förr!
Det jag skulle kunna invända mot soja ät den tänkbara förekomsten av vissa ämnen som kan påverka sköldkörteln men här presenterar dom opublicerade argument(som dom inte vill ta ansvar för) för SOJAolja.
Jag känner inte att jag behöver propagera för soja det är Kraffts sak att visa att deras potatisprotein är bättre, själv använder jag hellre lusern, men är inte rädd för att använda soja om bristen blir för stor.
En bra lysinkälla är ett bra grovfoder.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
En bra lysinkälla är ett bra grovfoder.
PL

Jo, så är det väl och då är det tur att man analyserar grovfodret.
Så om man har hög proteinhalt, så har man en bra lysinkälla?
Lysin är ett protein.

Är jag med i matchen?

(På mina analyser så står inte lysin)

mimus skrev:
.
Så om man har hög proteinhalt, så har man en bra lysinkälla?

Det beror på källan. Lysin är en aminosyra. Ett protein består av många aminosyror. Olika proteinkällor har olika fördelning av aminosyror. Soja och raps har högst lysinhalt i sitt smältbara protein, vallfoder lite mindre, spannmål mindre ändå, lin och solros väldigt litet. HH

HelenaHandberg skrev:
Det beror på källan. Lysin är en aminosyra. Ett protein består av många aminosyror. Olika proteinkällor har olika fördelning av aminosyror. Soja och raps har högst lysinhalt i sitt smältbara protein, vallfoder lite mindre, spannmål mindre ändå, lin och solros väldigt litet. HH

Hur ska man veta att man har ett bra grovfoder då?

mimus skrev:
Hur ska man veta att man har ett bra grovfoder då?

4-5 % av proteinet utgörs av lysin i de vanliga svenska vallfodersorterna. Så mängden lysin beror av mängden protein i dessa.HH

Jag har inte papprena här men jag har för mig av de sammanställningar jag sett över aminosyrasammansättning att just potatisprotein är väldigt gynnsamt för våra vanligaste husdjur. Ska leta reda på papprena.

Kraffts invändningar mot soja verkar ju inte ha direkt med ysinhalt att göra utan mer med risken för över-/felutfodring.

Jag ser överutfodring som ett dåligt argument när man själv säljer en produkt som ligger väldigt högt i protein.
Visst potatisprotein har en bra sammansättning men det har ju soja också, kan man säga att skillnaden verkligen skulle vara signifikant för utfodringsresultatet?
PL

Potatisprotein innehåller lite mer lysin och methionin än soja. Rimligen bör samma risker med överdosering med potatisproteinkoncentrat som med soja föreligga.

Vad jag har funderat på när det gäller potprot är hur man vet att det inte innehåller solanin eftersom det oftast görs av stärkelsepotatis där man inte kollar färgen på pot. Jag har inte hittat ngt svar än.
K-tboken ger OK översikt över hästens matsmältning men är lite dåligt faktagranskad. Det står t ex att hästen kan tillgodogöra sig högvärdigt protein från grovtarmen, vilket vore en världsnyhet om det vore så. Aminosyrorna tas ju upp i tunntarmen. HH

Det här om hästen kan tillgodogöra sig mikrobprotein har diskuterats i årtionden utan att ngn kunnat visa ngt säkert men det finns ju undersökningar som visar att vuxna hästar klarar sig bra på lågvärdigt protein vilket skulle kunna tala för.
PL

Ja jag har sett siffror på mellan 1 och 12 % upptag av mikrobprotein. Men lågvärdigt protein kan ju ändå innebära att det tas upp tidigare än grovtarm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama