Ambulans följd av skyddsvakt från försvarsmakten??

bettysmatte

Trådstartare
När vi var ute och körde idag såg vi en ovanlig (eller kanske inte?) kombination. Vi körde med hästsläp så höll ju 80 km/h på 100-väg. Vi blev först omkörda av en ambulans. Inte med sirener eller ljus, utan bara i "normal" hastighet. Precis efter blev vi omkörda av en van som det stod "skyddsvakt" och "försvarsmakten" på. De följdes åt i några kilometer och jag såg sedan hur ambulansen blinkade för att svänga. Jag sa till min man att om den andra bilen följer efter, så hänger de definitivt ihop. Det var en väg in till en liten by. Inte jättemånga svänger där, så det hade varit lite väl mycket av ett sammanträffande om de bara råkade köra dit samtidigt. Men skyddsvaktsbilen hängde med. Självklart blev jag nyfiken... Varför körde ambulansen med skyddsvakt? Vad gör en skyddsvakt?

Har ni någon fägelseanstallt i närheten? Mina föräldrar bor rätt nära en anstallt och när de kör fångar därifrån med ambulans är de följda av någon slags skyddsvakt.

Kan det vara nån "viktig" person som behövde hjälp? Kunglighet, toppolitiker etc?
Ingen aning. Men jag funderade lite åt det hållet. Var det den som behövde hjälp som behövde speciellt skydd, var det ambulansförarna som behövde skyddas, eller var det någon slags övning?

@Chardonnay : Tror inte att det finns något fängelse där....

Kan vara så att ambulansen var på väg till en icke brådskade transport av någon som fanns inom ett skyddsområde för Försvarsmakten. Då kan de behöva eskort av skyddsvakt för att komma in och ut från området. Samma saker kan hända på andra skyddsobjekt vilket inte behöver tillhöra försvarsmakten. Kan vara t ex en polisstation, länsstyrelse eller flygplats.

Det kanske helt enkelt var en person som jobbar inom försvarsmakten som blev dålig på jobbet och kördes in med ambulans med en kollega på släp i jobbilen :)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka