Ambivalens, yrkesval, inkomst och hästeri...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag vet att det finns tusentals trådar om yrkesval, inkomst och hästeri. Men jag har nu ägnat en timme åt att hitta vad jag söker men icke...

För er som läst trådar av mig är det ingen nyhet att jag inte vet vad jag ska göra av livet. Skaffa häst, stå ut som understimulerad medryttare, jobba med hästar och få utvecklas "gratis" osv. Jag har ingen aning om vad som är bäst just nu.
Jag har insett att med nuvarande inkomst (strax över 10.000/mån efter skatt) behöver jag två jobb innan jag ens kan fundera på att skaffa häst. Jag har sökt en massa jobb, både med tanke att byta helt och med tanke att ha som extraknäck. Har dock insett att det kan bli svårt att hitta ett extraknäck som passar med mitt schema, eftersom jag jobbar enligt ett rullande 5-veckorsschema.

Det senaste har varit en hästgård jag fått kontakt med som verkar vara ett bra jobb för mig med lite ridning för instruktör som en del av tjänsten. Perfekt. Men det blir aktuellt först till sommaren OM det alls blir det. Med andra ord ingen garanti. Så ikväll när jag sitter och väntar på att börja jobba så ringer telefonen. Jag blir kallad på anställningsintervju redan denna vecka, på ett jobb jag sökt för säkert två månader sedan och i princip glömt bort...
Det är ett arbete som personlig assistent. Dagtid, kvällstid, helg och natt. Mestadels dag och kvällstid verkar det dock som. 50-75% står det är det är, det är ovanligt med högre sysselsättningsgrad än så för pers.assistenter har jag märkt.
Självklart tackade jag ja till intervjun. Man kan alltid se vad det är. Men i bakhuvudet gnager det ju att jag mer och mer ställt in mig på att åka iväg o jobba med hästar. Det kan jag ju såklart inte göra om jag tar ett nytt jobb nu. Samtidigt känner jag att OM jag nu kommer upp mig till ca 13.000 i lön (efter skatt) så skulle jag kunna skaffa häst, åtminstone på foder för att prova vingarna. Men kommer jag då att utvecklas lika mkt som på ett arbete?
Någon här som jobbar med detta som kan svara på: Är det rimligt att ens tro att man ska kunna ha ut 13.000 efter skatt som pers.assistent om man jobbar 75% (nåt mindre kommer jag inte tacka ja till, då kan jag ju lika gärna ha kvar mitt nuvarande skitjobb)?. Jag har utbildning, jag är undersköterska med inriktning psykiatri och sjukvård, dvs jag har mentalskötarkompetens dessutom. Men jag har inte jobbat som assistent.

Suck. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag vill utvecklas inom hästeriet både på ridplanet, hanteringsplanet och skötselplanet. Detta tror jag ges bäst förutsättningar till om jag jobbar med det. Men samtidigt är det ju inte en speciellt säker bransch, och ett fast jobb med tillräcklig lön för att ha häst kanske vore bra på sitt sätt. Vad tror ni? Någon med objektiv syn som vill hjälpa mig att tänka realistiskt?:o

Sv: Ambivalens, yrkesval, inkomst och hästeri...

HeJ!

Efter att ha jobat i hästbranschen och haft mycket väl utbildade kompisar som också jobbat där kan jag säja att även de som låter enormt seriösa oftast inte är det.

Utbildade beridare lovas lektioner, kost och logi för lite fickpeng. Lektionerna blir nästan aldrig av, den enda ridningen är inridning och arbetet består till största del av mycket outvecklande mockning och hästskötsel- nämnde jag att personen var utbildad beridare med mångårig erfarenhet??

Om du vill utvecklas i din ridning bör du nog hitta ett riktigt jobb (med riktig lön) och köpa en egen häst.

Klart att det finns seriösa i hästvärlden, men oftast är de det inte.

Angående pers. assistent vet jag däremot inte.. Många jag känner jobbar i stall och extraknäcker som pers assistent för att få det att gå runt- plus att de har ett par hästar att rida också

/Lavinia

Jo jag vet att hästbranschen skuggas av en stor del oseriösa företag med dåliga villkor för sina anställda. Att man tjänar dåligt har jag redan med i beräkningen, så jag skulle isf se det som någon form av "träningsläger" och leta efter ett jobb där jag får ut mer av det än att skotta skit. Jag tycker mig ha hittat ett bra ställe, men som sagt, det är först till sommaren OM det alls blir något. De har referenser sen tidigare och betalar lite mer än 2000 kr i praktiklön. Så man kan ju alltid hoppas att det är bra...

Dessutom blev jag lite tjurig nu när jag kollade på Kommunals hemsida att snittlönen för assistenter är 17.500 kr. Då skulle det ju inte alls löna sig att byta jobb!:mad: Jag måste ha runt 20.000-21.000 före skatt, beroende på ob, för att det ens ska vara tänktbart att byta jobb :eek:Det är ju en deltid, då det känns värdelöst att byta jobb och ändå inte vinna nåt ekonomiskt på det...
Det är ju allmänt känt att de tjänar bättre än undersköterskor, så jag undrar vartf-n andra får tag i sina jobb? De som har ut mellan 15.000 och 20.000 efter skatt - jobbar de dygnet runt, har de 3 jobb eller hu f-n bär de sig åt? Finns det ingen pers.assistent här på buke som kan svara på det? :angel::confused:

Ingen här som jobbar som pers.assistent? :confused: Kanske tråden borde flyttas till Senior?

Jag jobbar som personlig assistent (är dock ingen senior). Har 118,50 kr/timmen exl. semesterersättning. Inget ob tillägg. Har jobbat en del som vårdbiträde (3 år) som timmis, där har jag 95 kr/timmen, ob tillkommer. Eftersom jag bara jobbar som timmanställd så är det nästan omöjligt för mig att få en lön på över 10 000 kr efter skatt. Jag kompenserar min dåliga lön genom att ta ut och insläpp och försöker att stå i mindre dyra stall.
Jag tror att det är rimligt att tjäna en sådär 12-13 000 kr efter skatt som personlig assistent, men kanske måste du ha två jobb att kompletera med varandra (som jag har gjort).

Det var vad jag misstänkte. Usch vad värdelöst det känns. :cry: Liksom ingen vits att byta jobb till ett med lika dålig lön, och ändå inte vara nöjd. Får se vad det är för schema. Mitt nuvarande gör ju det ganska svårt att jobba extra, men får man ett bättre schema kanske det skulle gå. Men ja, det känns ju såklart inte som någon garanti att jag hittar ett passande extrajobb och då sitter jag fortfarande i samma sits som nu...
Och samtidigt lockar det där hästjobbet. Det är ju en chans som går förlorad om jag byter jobb. Man skaffar ju inte ett nytt jobb för att ta tjänstledigt eller säga upp sig efter 3 mån, då blir man ju där minst ett år iaf :o

Jag har sökt jobb som personlig assistent. Tyvärr inte kunnat tagit dem pga sovande jour men där har lönen som timmis legat på 105 kr/timme och sedan tillkommer ob. Vilket gör en månadslön på typ 18 000 kr om jag räknat rätt. Vilket borde ge en lön på ca 13500 kr före skatt om man inte räknar ob på en 75% tjänst.
Nu är detta räknat i huvudet så jag är inte säker på att siffrorna stämmer helt min huvudräkning har blivit dålig på sista åren.

Ok. Ja men det är ungefär vad jag har nu då. Dvs helt meningslöst att byta jobb :( Visserligen kanske det är roligare än mitt nuvarande (finns nog få som inte är det) så jag borde väl bara av den anledningen byta. Men som sagt, det känns onödigt att byta jobb och sedan fortfarande gå runt och vara missnöjd :(

Jag undrar då fortfarande vart påståendet att pers.ass. tjärnar bättre än uskor kommer från? :confused:

Det vet jag inte vad det påståendet kommer från. Iofs ett assistent jobb jag sökte skulle jag få en lön på 20 000 kr på heltid men sedan var det givetvis nerdelat timlön. Men det var också skit dumma arbetstider så jag kunde inte kombinera det med sambons jobb och barnen.

Ja ofta är det ju delade turer. 8-12 och sen 16-21 eller liknande. Helt värdelöst, man kan ju inte göra nåt på hela den dagen...

Suck. Jag känner bara att jag kommer aldrig hitta ett jobb där jag har råd att ha häst. Jag har visserligen tänkt läsa till lokförare men det är ju ingen garanti att jag kommer in på utbildningen, och det är ändå några år innan jag orkar sätta mig i skolbänken igen :(

Jag jobbar som personlig assistent. Har med OB, traktamente och semesterersättning fått ut upp till 23-24 000.
Jobbar 152 timmar i månaden nu, utan semesterersättning och traktamente. Vet inte vad jag får ut, har precis gått över till fast anställning. Får väl reda på det på nästa lönespecifikation. Men eftersom vi får betalt för att vara vakna så... Jag tror jag kommer få ut 16000:-, minst. Jobbade heltid tidigare, dagtid. Fick då ut 15 000:- i månaden inkl semesterersättning.

men du tror inte du kan kombinera asistentjobbet med timmar inom annan vård?
min erfarenhet är att om man väl får in en fot på tex ett äldreboende eller liknande finns det hur mycket jobb som helst att få?

jag har de senaste åren "kompletterat" min lön med timmar på äldreboende och jobbat extra nån helg/kväll/natt då och då, ger ett par extra goa tusenlappar. ett tag sprang jag bara timmar och fick ut upp emot 17-18´ vissa bra månader.

ang hästjobb och ev hästköp så kan bara du bestämma vad som känns bäst! du är inte så gammal? om jag vore som du skulle jag nog kanske prova vingarna, men se till att det är på ett seriöst ställe med goda rekommendationer (kan ge tips om du vill ha?).

är du verkligen seriöst intresserad av att lära dig mer är det en ojämförbar erfarenhet att ha arbetat "slav" ett tag (men det är inte alltid så hemskt som det låter...jag fastnade iallafall! det passar inte alla bara..).

Jag jobbar som personlig assistent och har en timlön på 125:- exkl. semesterersättning samt OB. Vid ett heltidsmått på 40h/vecka så jobbar jag drygt 50% just nu eftersom jag studerar, en vanlig månad UTAN något extrapass får jag ut kring 11-12.000 kr (detta inkluderat OB, dock jobbar jag enbart OB-pass). Vi har haft mycket sjukfrånvaro de senaste månaderna vilket dragit upp min lön ganska markant eftersom jag fått jobba mycket extra. Jag har ingen utbildning, dock har jag erfarenhet på 5 år nu.

men du tror inte du kan kombinera asistentjobbet med timmar inom annan vård?
min erfarenhet är att om man väl får in en fot på tex ett äldreboende eller liknande finns det hur mycket jobb som helst att få?

Jag jobbar inom äldrevården nu. Har jag tur skulle jag kanske få gå som timvikarie på mitt nuvarande jobb ifall jag byter, men det är ju ingen garanti. Jag har en känsla av att de blir tjuriga på mig om jag säger upp mig, dessutom vet man aldrig hur mkt folk kommer vara sjuka:angel:
Jag är ju redan nu ute och söker extrajobb, så det är inte en omöjlighet att jag kommer försöka hitta ett. Men man vill ju veta vilken inkomst man kan räkna med så man slipper stå ett par tusenlappar kort nån månad, dessutom tror jag det kan vara svårt att vara tillgänglig hela tiden vilket man bör om man ska vara timvikarie, då har man kanske inte ork för någon fritid ändå, iaf om man är relativt stresskänslig som jag:o :crazy:

ang hästjobb och ev hästköp så kan bara du bestämma vad som känns bäst! du är inte så gammal? om jag vore som du skulle jag nog kanske prova vingarna, men se till att det är på ett seriöst ställe med goda rekommendationer (kan ge tips om du vill ha?).

är du verkligen seriöst intresserad av att lära dig mer är det en ojämförbar erfarenhet att ha arbetat "slav" ett tag (men det är inte alltid så hemskt som det låter...jag fastnade iallafall! det passar inte alla bara..).

Du får gärna PMa om du vill, även om du har exempel på mindre bra ställen...:)

Jag är lite ambivalent i frågan. Dels för att jag känner att jag är så pass gammal att det är lite sista ropet för ett praktikjobb (25), dvs snart kanske jag har utgifter som kräver en högre inkomst än praktiklönen osv och då vill jag ha gjort bort det innan. Jag har ändå tänkt söka en utbildning om ett par år, och jag vet att när den är avklarad är det inte troligt att jag tar ett praktikjobb...
Men jag känner också att om jag nu blir erbjuden ett jobb med en lön jag kanske skulle ha råd att hålla en häst på, då vet jag inte om jag kanske ångrar mig om jag inte tar chansen. Och tar jag jobbet, då gör jag det ju inte med avsikten att säga upp mig till sommaren för att åka iväg och stalljobba ett år:crazy:

Får du ut 11-12000 på 50%?!:eek:

Denna tjänst innehåller ju endel kvällar, helger och nätter. Jag vet dock inte hur många. Har PA samma ob som jag har nu månne? Dvs 36 kr/tim efter kl 22 vardagar och 44 kr/tim helger?

Får man alltid lönen i timlön? Även om man är tillsvidareanställd? Jag är så dåligt insatt i det där eftersom jag aldrig försörjt mig som timvikarie:o

Ja ofta är det ju delade turer. 8-12 och sen 16-21 eller liknande. Helt värdelöst, man kan ju inte göra nåt på hela den dagen...

Suck. Jag känner bara att jag kommer aldrig hitta ett jobb där jag har råd att ha häst. Jag har visserligen tänkt läsa till lokförare men det är ju ingen garanti att jag kommer in på utbildningen, och det är ändå några år innan jag orkar sätta mig i skolbänken igen :(

De assistent jobb jag har sökt har timmarna varit ungefär så här:

JObb 1: 07.30-13.00 och sedan 15.00-22.00
Sedan hade jag en timmes resa enkel väg så jag skulle varit borta hur mycket som helst.

Jobb 2-4: börja vid 15-16 på eftermiddagen. Jobba till 22.00 ungefär sedan sovande jour till 07.00 och jobba till 09.30 ungefär.

Så med barn och en sambo som jobbar tvåskift och börjar långt innan dagis öppnar så fungerar inte dessa tider så himla bra för mig. Supertråkigt för assistens jobben har ändå varit "lätta" dvs utan tunga lyft vilket är de enda jag klarar.

Det här blir tjorvigt att förklara, men vårt heltidsmått ligger på 36.33h/vecka, vilket för att jag egentligen jobbar drygt 60%, på det ska man sen räkna att jag bara jobbar OB-pass (och det är samma OB som betalas ut i äldreomsorgen).

Jag har månadslön, men det är oftast enklare att översätta lönen i ett tim-mått om någon annan gjort det tidigare, för då blir det lättare att se skillanderna.

På min arbetsplats har vi inga som helst delade turer utan vi jobba 7-16, 16-7 (med sovande jour) och helgerna jobbar vi dygn mellan 16-16.

Hur hinner du med stall när du jobbar dygn?

Ska bli intressant att se hur det är imorgon på intervjun. Mitt nuvarande jobb vill jag inte ha kvar (känns alltid ännu mera så när jag kommer hem från personalmöten, vilket vi haft idag) så jag hoppas att det erbjuds en bra lön samt att jag får jobbet. Om inte annat får jag väl ta tag i det där hästjobbet, för såhär kan jag ju inte ha det längre iaf...:mad:

Våra dygn under helgerna jobbar vi mellan 16-16, det innebär att jag kan vara i stallet innan jobbet och sen åka dit efter jobbet. Men det förutsätter att någon kan ta in och släppa ut.

Har PA samma ob som jag har nu månne? Dvs 36 kr/tim efter kl 22 vardagar och 44 kr/tim helger?

Får man alltid lönen i timlön? Även om man är tillsvidareanställd?

Japp, det är samma OB!

Vi har timlön på mitt jobb, även om man är tillsvidareanställd.

Ett annat tips för att dryga ut kassan är att bli god man, ledsagare och avlösare. Ring kommunen och boka in en intervju, de brukar skrika efter folk som vill ha dessa extraknäck.

Kom på att en tjänst på runt 150 timmar i månaden hos min brukare, endast dagtid, resulteterar i 13-14 000:- ut, med semesterersättning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama