Aluminiumskor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare rocket
  • Startdatum Startdatum
R

rocket

Hej! Har provat lite olika balans på mitt travsto. Nu senast gick hon riktigt bra i provlopp med aluminium tvärtå fram och aluminium greppsko bak. Nu frågan - vad skor jag med till träning, spelar det någon roll- Bör jag ha tvärtå då med så det blir en vana för hästen eller går det lika bra med vanlig rund? Tips :confused: :bow:

Det beror väl på lite..Om det är en häst som inte slår ihop för mycket skulle jag då köra med vanliga smala järn och inte tvärtåade heller och bara byta till optimal balans till lopp...
mvh jesse

Varför skulle du göra så? Sliter det på hästen att ha tvärtå? Kanske halvrund järn?...;) :confused: :bow:

hej det sliter inte nämnvärt med tvärtå men däremot kan aluminium göra det om du inte är vaksam och byter om hon sliter dom fort eller sliter snet.Jag skulle sätta på halvrunda järn eller tvärtå järn fram och vanliga järn i bak.Och byta till lopp.
Jag hade ett sto förr som gick med din balans i lopp och med järn hemma.Det hände att hon gick med almu hemma.

tja, jag gillar helt enkelt inte att tvära tån hela tiden, det ger hästen en onormal hovform till slut. Men visst, måste hästen absolut ha det i träning också så måste den ju det. Halvrund järn är bättre i så fall tycker jag. Att köra på alu i träning sliter väldigt mycket, både på skon och hoven..
mvh jesse

Hejhopp!
Aluminium skor kan du ha MAX en vecka om du köra hemma(normal träning). Det är ingen optimal träningsko direkt...varför inte halvrund järn som sagt (gör att hästen vänder upp fort) eller öppen tå (ännu snabbare) om häste dessutom slår sig....så e ju öppen tå bättre....

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4