Alternera med vad vid Jodomslag?

Mustang

Trådstartare
Lymfangit, ute hela dagen, inne 6-7 timmar per natt i normalfallet, men nu måste hon tyvärr stå på boxvila som sällskap.

Helst vill jag ha omslag dygnet runt då hon svullnar något kopiöst, och det går fort efter avslutad promenad.

Har kört med bomull/jod/flece mellan insläpp/utsläpp (innan boxvilan), men jag kan väl inte ha det 24/7?

Kan jag varva med Arnica/bomull/fleece (plast?!?) eller bör man inte använda det vid lymfangit?

Liniment? What?

Penicillinkuren avslutades igår, och jag hoppas på att det inte ska blossa upp värre nu utan börja "läka".

Sv: Alternera med vad vid Jodomslag?

väteperoxid (bleker pälsen dock) eller klorhexidin har jag fått råd om istället för jod-omslag. Har fungerat ypperligt med väteperoxiden, inga skador på hästen förutom blekt hårrem.

Tyckker absolut att du kan använda arnikan, tycker den är outstanding, men får ju ha under natten och sen utan på dagen. Jag brukar ha paddar som jag lägger bomull på och sen dränker det i arnika (utspädd så ingen missförstår) och sen lindar jag på det på benen. Funkade kanon på min kille..:D

Min funkar inte med jodopaxomslag när han har lymfangit, så jag har en procedur jag upprepar eftesom han lätt får lindrig svullnad på sina vita ben:

Tvätta hela benet noga med varmt vatten och grönsåpa. Skölj ordenligt rent med så vamt vatten du kan, skölj därefter med jodopaxvatten och sedan direkt på det varma blöta benet med en halv flaska alsoslprit och på med ett rejält fleecebandage, eller annat värmade.

Min behöver verkligen spriten och varmvattnet för att gå ner i svullnad.

Lycka till.

Har ett bra tips på att få bort svullnaden. Om du vet vart såret på benet är vill säga. Köp sorbact på apoteket, en grön kompress finns i olika stl. Lägg den mot såret med en större kompress utanpå och en linda. Det är det bästa som finns, har haft lymfangit på några hästar och kompressen drar ur mycket av varet på en natt. Byt omläggning i några dagar tills kompressen är"ren" . Tvätta bara med ljummet vatten inget annat på såret. Mirakel kompressen kallar jag den:)

På min fungerar det bara att ha spritbandage på. Dvs att man dränker rejält med bomull i sprint och sedan
så lindas det fast med vetflex linda + en vanlig bandage linda över.

Sorbact tillhör stallapoteket redan, :D, men den här gången beror det på en
envis mugg på det benet. Muggen är inte "arg", men envis. En 50-öring stort
i karleden sår som vägrar läka. Inte irriterat längre och böööörjar gå åt rätt
håll nu när jag fick Socatil (som test, då vet också går bet, jag vet inte hur
många varianter vi provat) Sist nu blev det "det är en gammal huskur sen
dackefejden, prova blanda 50-50 med Idomin och se vad som händer"..

Men det blir ju ett jodomslag, ja fast med sprit då...

Men sprit är nog snällare i längden. (och dyrare...:devil:)

Det var ju ur det som jag trodde ett våtvarmt skulle hjälpa mot svullnaden.

Nu räckte det tack och lov med 4 dygn på box, så nu får hon vara ute hela
dagen igen, vilket är f-nnt skönt! Då är hon bara liiite svullen på morgonen
och hagvistelsen räcker med att dämpa det.

Hej!

Min veterinär har lärt mig följande och det funkar bra för mig (har precis lyckats häva en begynnande lymfangit) och jag har en häst som lätt får lymfangit.

På natten har man ett bandage med jodopax eller alsolsprit:
- Dränk bomull i utspädd jodopax eller alsolsprit och svep in benet
- Linda sedan ett varv med självhäftande linda, dra ej åt så du stasar
- Lägg sedan på en padd och avsluta med en fleecelinda

Fukten stannar, det värmer och sitter bra

Sedan på dagen låter man benet vara framme och andras, är det sår som är olämpligt att det är så det far skit i det lindar man ett torrt bandage under dagen.

Man har våtvärmande ca 3 nätter och sedan låter man benet vila från detta och har enbart ett torrt bandage eller inget alls. Ökar svullnaden ringer man veterinär men stoppar svullnaden och benet sväller ned så är allt grönt.

Skrittrasta hästen för hand så cirkulationen i benet hålls igång såvida den inte är halt.

Min häst har inte protesterat och tyckt varken alsol eller jodopaxlösning svider utan han har varit helt nöjd.

Jag brukar använda bomull, alsolsprit, tjock pad (ev med klibblinda ovanpå bomullen) och akryllindor.

Byter morgon och kväll utan problem, ingen lång luftning mellan.

Jodopax tycker jag är ltie otäckt att använda, det är så starkt. Sprit känns bättre. :)

Sorbact tillhör stallapoteket redan, :D, men den här gången beror det på en
envis mugg på det benet. Muggen är inte "arg", men envis. En 50-öring stort
i karleden sår som vägrar läka. Inte irriterat längre och böööörjar gå åt rätt
håll nu när jag fick Socatil (som test, då vet också går bet, jag vet inte hur
många varianter vi provat) Sist nu blev det "det är en gammal huskur sen
dackefejden, prova blanda 50-50 med Idomin och se vad som händer"..

Ett HETT :devil: tips är då "blombalsam" ;) Kolla in på www.alyose.com Lovar att muggen ger sig på en vecka :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka