Alternativt kraftfoder till fjantig häst

Wembley

Trådstartare
Jag behöver tips på alternativa bra kraftfoder till en häst som reagerar negativt på Krafft och havre. Han får s.k "hjärnspöken" och hoppar och far omkring för minsta lilla bagatell :crazy: Vi har gett honom korn tidigare, men jag upplever att han blir seg/loj av korn.

Jag är alltså ute efter ett bra alternativ på kraftfoder, då jag absolut inte vill ha en seg/loj häst, eftersom jag både hoppar och tränar terräng med honom.

Nu kommer jag säkert att få synpunkter på att jag inte kan hantera min häst o s v, men jag rider till och med ut honom ensam trots "hjärnspökena". Dock är vi flera som hanterar/rider honom så jag kan inte bortse från att detta är ett problem för övriga som inte är lika "tuffa" som jag är. Mycket tacksam för idéer! :)

Sv: Alternativt kraftfoder till fjantig häst

Har du provat ett mellanting med att ge både korn och havre?
Där kanske du hittar en mix som fungerar.
// Linda

Lucern+ olja? Eller tex linfrökaka eller betfor kombinerat med nåt hekto bryggerijäst?

Annars finns ju diverse havrefria müsli, hippo cool (pellets utan havre) mm.

du har inte provat några av de havrefria fodermedlena?
min blir också hoppig om han får för mycket havre=(
själv har jag gett korn o hippo cool till min o det har funkat bra.

Har du provat ett mellanting med att ge både korn och havre?
Där kanske du hittar en mix som fungerar.
// Linda

I och med att jag inte är ensam ägare till hästen kan jag inte prova med havre, då övriga tror att det är just havre som han reagerar negativt på. Så det lutar nog åt ett alternativt havrefritt foder :)

Hur har han reagerat på den mixen? Jämfört med endast korn? Varför blandar du? Nyfiken! :)

Puttar lite, för jag vill gärna ha tips på müslisorter och andra havrefria kraftfoder. Vad är bra? Det finns ju en uppsjö på marknaden, vad väljer jag? :confused: Bör jag mixa korn och ett havrefritt kraftfoder eller helt och hållet lämna kornet? :)

jag har gett kornet då det passat bra ihop med foderstaten.
har inte märkt nån spec skillnad på kornet eller coolen har även haft båda 2 samtidigt.
jag tycker kornet dämpar lite mer den lilla tittigheten han har vanligt vis inte så att han blir slö =) utan bara så han tex inte hoppar till för ett litet löv som just den dagen är ett köttätande monster.

sen vilket som passar bäst får man kolla på foderstaten o vad de olika fodrena innehåller.
vet att åsebro har havrefritt, hippo o sen granngården har väl nåt också har inte så koll på det just nu. åsebro cool har jag testat o det funkade också bra.

Senast ändrad:

Vad har du för värden på grovfodret? Har du tur kanske du får till en lämplig foderstat på bara grovfoder och ev. lusern?
Jag har hört att lite extra magnesium kan göra hästen lugnare men det är inget jag har någon säker källa på.

Jag har gett min häst som oxå är väldigt livlig och "på tårna"
kraffts Cool Mix (numera krafft, tidigare var det Red Mills) och tycker den fungerar jättebra. (de blir grymt fina i pälsen av det med)
Har även gett honom Eggersmans Cool Mix och det fungerar oxå jättebra!

Grovfodervärdena måste få bestämma vilket kraftfoder som är aktuellt. När du vet vad du behöver går säkert en del blandningar bort.

Precis, analysen är avgörande :) Jag hoppas att vi kan ta del av ridklubbens analys så fort de fått svaren. Sen har vi även ett tyvärr oanalyserat hö som reserv, men av god kvalitét. Men detta har vi endast ett mindre parti av då höskörden var för klen för ridklubbens del (det vi normalt ger av).

Just nu går hästen på gräs och vi ger honom kraftfoder även på sommaren då han arbetar. Han har under betesperioden och även tidigare ståendes på stall svarat "negativt" på kraftfoder med havre.

Mina tidigare erfarenheter av hästägande (snart 30 år med häst) är att jag alltid har kunnat fodra med klassisk havre och betfor (förutom hö/hösilage då förstås). Det har inte varit något problem. Det här är första hästen som reagerar så här.

Min tanke med tråden är att få inputs på olika typer av kraftfoder som är havrefria. Fördelar/nackdelar? Har någon exempelvis provat Lantmännens havrefria müsli? :)

Jag har gett min häst som oxå är väldigt livlig och "på tårna"
kraffts Cool Mix (numera krafft, tidigare var det Red Mills) och tycker den fungerar jättebra. (de blir grymt fina i pälsen av det med)
Har även gett honom Eggersmans Cool Mix och det fungerar oxå jättebra!

:bow: tack för tipsen! Har du även gett korn? Eller bara Cool Mix?

Analysen har inte kommit än, men hoppas kunna få värdena snart från ridklubben :)

Just nu går han på gräs, men får kraftfoder eftersom han arbetar. Även under betesperioden reagerar han negativt på ganska lite Krafft :crazy: och det nu i slutet av betessäsongen.

Halvblodet går också nu i sommar, är på gräs hela dagarna och får hö när hon kommer in. Jag kompletterar med lusern, vilket ger en himla boost, men inte prillighet. Ger havre på vintern, och det kan jag säga ger verkliga spöken. Det är lika spännande varje gång man rider iväg - nu har vi gått här 671 gånger, vad kan vara farligt just den här gången?

Lusern funkar alltså ypperligt för mig just nu.

Tack för lusernidén, kommer du att fortsätta med det istället för havren i höst? Det känns skönt att höra att det finns fler hästar som ser spöken :D

Jag ignorerar min totalt och försöker låta bli att göra affär av hyssen. Det funkar bäst att vara övertygande och lugn.

Vi är flera som hanterar hästen och därför behöver fodret balanseras så att det blir minimalt med spöken för allas trivsel :)

Jag får se hur jag gör. Vi provade Equicalm i två omgångar, för att se om det var så att det saknades något i systemet (vi hade precis fått hem henne då) och det blev verkligen en märkbar förbättring!

Tidigare var hela hästen elektrisk, det var som hon fick småstötar hela tiden, ryckte och hoppade för allt. Med en kur Equicalm gav det med sig, och några månader senare provade vi ytterligare en kur eftersom vi tyckte att lite av det där elektriska kom tillbaka. Samma goda resultat.

Eftersom jag gärna håller mig till grovfoder så långt det går, kommer jag att prova med bara lusern i höst, det är betydligt mer prisvärt än hålla på med kraftfoder. Upplever också att hon behöver rätt mycket protein för att bygga muskler i den takt hon faktiskt kan.

Jag har inga egentliga ridbarhetsproblem med havre, det är bara väldigt irriterande att behöva ha profylaxövningar för att inte själv gå i taket. Men så långt det går att undvika gör jag gärna det, om det är så enkelt som att spara pengar genom att slopa kraftfodret är det ju helt enkelt super!

lusern ? måste den ha kraftfoder för att inte bli seg ? betfor, olja ?

lusern ? måste den ha kraftfoder för att inte bli seg ? betfor, olja ?

Lite krångligt att förklara, men ungefär så här är det :) När han får enbart korn ca 750 g x 3 givor/dag och ca 5 dl betfor/dag (förutom hö/hösilage/bete och vitafors pelleterade mineraler förstås), upplever jag det som att han inte har tillräckligt med gnista i exempelvis galopparbetet. Provar vi att ersätta delar av korn med havre eller Krafft blir han tittig/hoppig/fjantig både vid ridning och i övrig hantering. Det gäller även vid ganska små givor. Det tolkar vi som att han skulle behöva ett havrefritt alternativ på kraftfoder. Därför är jag intresserad av att veta mer om ex. cool, havrefri müsli och liknande foder. Jag är ute efter positiv energi om du förstår vad jag menar :)

Men prova med lusern och tillsätt en skvätt olja om du inte märker att lusernen räcker till.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 246
Senast: tuaphua
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 052
Senast: vanimelde
·
Foder & Strö Någon som har en idé om vad man ger denna häst? Långt inlägg.:o Har ett sto hemma som är mager. När jag fick hem henne var hon...
Svar
17
· Visningar
7 752
Senast: Gingella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka