Alternativa mediciner

E

Emmie

I "Ridsport" nr 4, var det en debattartikel om just homeopatiska "mediciner". En jättebra artikel som jag rekomenderar alla att läsa. Arikeln är skriven av Annica Nygren Thoresen och Are Thoresen, båda legitimerade vetrinärer. Av egna erfarenheter vet jag att Annica Nygren Thoresen även är akupunktör och därför en sk alternativ vetrinär.
Dessa två ville med sin artikel påvisa att många gånger är de alternativa "medicinerna" inte anpassade efter hästarnas behov och att de måste ha en korrekt foderstat för att deras kroppar skall kunna tillgodose sig de verksamma ämnet ändå.
Hur många av oss har exakta foderstater??? Det går ju faktiskt inte att göra några. Vi går på hur de känns att rida och hur de är i hullet och allmäntillståndet.
Personligen har jag alltid varit skeptisk till alla dessa örter och diverse annat. Jag vet hur känslig tarmfloran är och försöker ge så lite som möjligt av tillskott. (Jag har sett en häst dö pga att dennas tarmflora var helt utslagen). Så länge hästen är klar i ögonen, har glansig och fin päls och stadigt musklar sig, finns det väl ingen anledning att hålla på med massa annat "gojs" eller?! Vissa skulle kanske fundera på att anpassa sig efter hästens humör och temprament istället för tvärt om. De är inga maskiner som vi stoppar in lite i för att de ska bli på ett speciellt sätt.

Tack för ordet!!!
 
Här är ett lite tillägg till mitt inlägg. Jag hoppas att det skall få många att förstå vad det är de försöker göra och vad det är som inte går att uppnå genom att "pytsa" med olika alternativa preparat och/eller örter.
Citat ur "Ridsport" nr 4 2004, skrivet av Annica Nygren Thoresen och Are Thoresen. "- Hästar måste få i sig alla näringsämnen i rätt mängd, helst genom sitt naturliga foder, eftersom deras fodersmältningssystem utvecklats för detta sedan urminnes tider. Om det vore möjligt att ge minimala mängder eller homeopatiska preparat av näringsämnen skulle man kunna potensiera in tex proteiner i laktospulver och sända det till svältdrabbade områden, som Etiopien."
Känn på den.... Om det nu fungerar, hur kommer det sig att vi inte botar världssvälten då?! Vad får dig att vara så övertygad, att du behandlar din häst som en försökskanin???
 
Jag ger mina hästar örter och en och annan homeopatkur, beroende på vad som "fattas" mina pållar, det hjälper jag är nöjd.
Tycker nog inte att det var så där väldigt trevligt av dig att mena på att jag använder mina hästar som försökskaniner. För mig är försökskaniner = djurplågeri.

Hur kommer det sig att du kan svälja EN artikel med hull och hår? Du har alltså bildat dig en uppfattning och ser denna artikel som ett bevis för att du hade rätt, så kul för dig och andra som håller med dig.
Men varför måste alla tycka tänka och göra lika. Acceptera det faktum att alla är individer med olika mängd kunskap. Jag baserar mitt handlande på de kunskaper jag fått genom livet, jag kommer nog ändra mig senare i livet (eftersom alla har rätt att ändra sig), men inte tänker jag ändra min tro på örter och naturliga kosttillskott bara för att ridsport tar in EN artikel som är gjord av TVÅ veterinärer som hittar fakta som de baserar på SINA erfarenheter och deras lära etc etc. Om jag vill hitta skit ang mediciner, så kan jag det, om jag vill hitta skit om veterinärer kan jag hitta det. Ingen är perfekt och veterinärer eller forskare har inte alltid rätt(kolla bakåt i världs historien, förr var världen platt och amalgam var väldigt bra att laga tänderna med).
Självklart finns det sämre homeopatkosttillskott och alternativ behandlare, men de sållas förhoppnings vis bort genom att andra märker att de inte gör någon skillnad.
De finns sämre läkare och mediciner, men de sållas tyvärr inte bort.
Varför var det så många emot artikeln med DR.Stasser??
Jo för vi har redan en hästhållning i sverige som är ganska så inrotad. Några blir intresserade och fortsätter leta kunskap för att bilda sig en uppfattning för att därefter bestämma sig för om det är en metod som passar dem eller inte. Andra säger bara snabbt att hon är korkad ,eftersom jag som häst ägare känner min häst och vet att jag gör rätt som jag gör nu. En artikel är en artikel, förhoppnings vis leder den till att folk blir intresserade och letar mer fakta. Men inte ska man se det som ett bevis att vi i sverige plågar våra hästar eftersom vi hanterar dem på ett annat sätt.
Nä du om man blir övertygad av EN ARTIKEL.... :confused: :o
Det där med världssvälten? Hur kommer det sig att folk i ex USA är så feta? Även vi i Sverige börjar tydligen fetta till oss(enligt tidningarna). Varför kan inte vi dela med oss av det vi har och på så sätt bota världs svälten istället för att skicka KOSTTILLSKOTT!? Homeopatmedel är inte mat och kan inte ersätta mat, inte spinger väl du omkring och äter enbart multivitamin tabletter, nä vi människor har "tyvärr" ett matbehov.
 
Jag är FÖR alternativ medicin, och förmodligen så breder den ut sig så småningom när veterinärerna istort blir mer intresserada av effekterna av dessa..
Are Theoresen håller mycket kurser i Norge/Sverige(bl a laser på häst), han har en mycket bra filosofi i det stora hela och är själv duktig veterinär.

Att man sen inte får det resultat man eftersöker kan ha lika mycket att göra med helheten...helheten är A och O...ger du din häst ett preparat som lovar vinst,lycka o ära och du inte har en bra hovslagare,hästhållning,foderstat,träningsupplägg...ja, då kan man ju lika gärna bita sig i röva....för att som jag som har prestationshästar är detta lika viktig som ALLT annat.

Jag använder mig mycket sällan av veterinärmedicin till mina hästar, jag försöker att träna och fodra hästarna istället så dom blir hållbara, MEN jag kan ge dom förebyggande "alternativmedicin" för att få dom hållbarare, och jag har med facit ihand lyckats bra, men för dens skull så kan jag ju inte svära på att det just är altmed...eller att just JAG är en så fantastisk tränare :p

Jag har en händelse som är ganska ny....min hingst hade kommit ut ur hagen för ett par veckor sen(tillsammans med 3 andra hästar) han hade blivit broddsparkad mitt på vä framknä och framsidan hasen hö bak....jag gav honom homeopatarnika(cirkulation)...på morgonen var han så halt att han inte ens kunde gå fram till krubban, utan jag fick leda honom fram(för hungrig är han alltid) Då drog jag upp 40 ml djälvulsklo och sprutade in i munnen på honom...när jag kom ut till stallet ca 1 timme senare så var han HELT haltfri :eek: :)
Djävulsklon är testad i andra länder än Sverige(Tyskland/England) och har samma egenskaper som butta, utan biverkningar på magen(motsatser finns , men är få)
Hästen var efter detta inte halt överhuvudtaget..och det är ung 3 veckor sen det hände. Här är jag helt övertygad om att det var djävulsklon som hjälpte, iandra fall kan man inte vara 100.....

Örter ÄR naturligt för hästar, men inte får våra tamhästar som får gå i odlade hagar i bästa fall, eller små gruhagar eller upptrampade lerhagar...dom har ingen möjlighet att plocka till sig det dom vill ha.
 
Fast djävulsklon du använde dig av är väl inte ett homeopatmedel, utan ett örtmedel? Jag tror att djävulsklo har dokumenterad effekt, bevisligen så fungerar det iaf på hästar. :bow: Örter är ju "grunden" inom läkekonsten. :D
 
Hej Colleen!
Jag har en fråga till dig ang. ditt svar.
Hur vet du vilka ämnen som fattas i din hästs kropp?
Jag tror att du missuppfattade det som vad citerat i inlägget. Det handlade just om att det inte går att bota svält genom att göra piller med protein. Hur skall du då kunna genom att ge olika preparat till din häst kunna bota och förebygga andra symptom? Vad jag också vill mena är att om nu preparaten innnehåller för små mängder så hjälper de ju inte. Och om man skulle ge dem tillräckligt stora mängder hur vet man då att de inte har biverkningar och påverkar hästen negativt? Eftersom det är så lite forskat om och kring homeopati, vad vet vi hur hästen ser ut inuti efter 10 år om den har fått alternativa preparat?
Jag skulle själv kunna tänka mig att "äta" homeopatiska preparat och örter, men då kan jag själv känna hur det känns och kan avgöra om det hjälper eller inte. Men att ge det till min häst som inte kan tala (det har ju inte betydelse på liv och död, utan många gånger är det i förebyggande och i " små" syften som man ger dessa preparat) skulle jag inte göra. Människor och djur är inte uppbyggda på samma sätt och kan tillgodose sig olika ämnen. Numera vet man tex att hundar inte tål choklad. En liten bit är inte dödlig, men stora mängder förgiftar dem och de kan dö. Det samma gäller tee treaolja. Det andvänds i många hästprodukter som schampo mm, men är inte alls speciellt nyttigt för våra fyrfota vänner.
Forskning kring olika mediciner bygger ju på : hur medicinen verkar , vilka biverkningar den har och hur den påverkar efter många års andvändande. Det var just det att förr var amalgam bra att laga med men efter flera års andvändande gav det biverkningar. Har homeopatin kommit med några sådana avhandlingar? Den dagen det är vetenskapligt bevisat att homeopatin är bra andvänder jag den mer än gärna. Men tills dess är jag restrektiv med detta.
Du påstår att jag blev övertygad pga EN artikel. Dessa tankar har jag haft innan, men det är klart att jag fick belägg för min skeptiska inställning. När dessutom en homeopat tillika "håranalytiker" från "Homeopathuset" har svarat på artikeln i "Ridsport" och inte alls speciellt övertygande är det ett faktum för mig att jag fortfarande är skeptisk. Alla vet vi ju hur det gick med den uppstoppade hästen i Stockholm och dess "håranalys".
 
Personligen har jag alltid varit skeptisk till alla dessa örter och diverse annat. Jag vet hur känslig tarmfloran är och försöker ge så lite som möjligt av tillskott. (Jag har sett en häst dö pga att dennas tarmflora var helt utslagen).

Det var väl mera detta jag svarade på....många homeopatmedel är ju dessutom uppbyggda på örter...

Klart man ska veta vad man gör och vad för örter som är bra till vad..och inte okynnes ge dom, men att fördöma allt som har med alternativmedicin att göra tycker jag är lite väl mastigt...för 15 år sen fungerade ju inte laserterapi :crazy:(som räknas/des som alternativ)idag funkar både laser o skupunktur(som kineserna vetat om i 1000 tals år :))
Jag är ingen vän av akupunktur, men för det så kan det ju fungera.... :D
 
...hmmm, för att klargöra den uppstoppade hästen i insider.....du tänkte kanske aldrig på att homeopathusets talesmans svar aldrig hördes....dom "glömde" nog hans uttaland :angel: :angel:
 
Jag tycker nog inte att laser och akupunktur är samma sak som homeopati. De kan ju knappast ha samma verkan på hästen eftersom det är på "utsidan" (muskler och leder). Muskler och leder kan man röntga andvända sig av ultraljud och laga relativt "lätt". Det kan jag som ryttare känna och märka om det är något fel.Det är det på insidan som jag tycker är skrämmande. Om det blir fel tror jag att det inte är lika lätt att laga, eftersom vi pratar kemi på högsta nivå.
 
Jag tror inte du vet vad du pratar om faktiskt...för sådär 15-20 år sen så var laser o akupuntur rena rama hokuspokusen, dessutom så var det "skadligt" + att det var verkningslöst på samma gång...homeopatin är en gammal konst...mycket äldre än den medicinala konsten....
Skillnaden mellan forskning på vanlig medicin kontra homeopatmedicin är att det krävs 100% ig uppslutning på projekten med homeopatmedel, medans det andra behövs typ 40-50%....då är det svårt....vilket som....
 
Fast jag gör STOR skillnad på örter och homeopati!

Örter tror jag på i viss mån elelr hur man ska säga. Jag tror inte på att alla örter kan tillskrivas de ibland mirakulösa egenskaper de påstås ha. Och jag har provat örter som gett NOLL effekt whatsoever.

Men t ex djävulsklo (torkad rot, INTE flytande) har jag sett så pass bra effekt på att där är jag övertygad. Och det spöar lätt butta..

Men homeopatimedicin tror jag inte ett SKVATT på, oavsett vad det är för grundsubstans. Att lalla om vattnets minne, och späda ut någonting så koncentrationen motsvarar en droppe i världshavet, det är enligt MIG humbug. och sålänge ingen lyckas vis i korrekta, oberoende vetenskapliga tester att det fungerar så ändrar jag inte åsikt i det fallet. På gott och ont. (MÅNGA har ju försökt bevisa att homeopati fungerar, ingen har lyckats. Och en gubbe i USA erbjuder ju åtskilliga miljoner DOLLAR till den som lyckas..)
 
Men det är ju det jag försökte förklara i mitt förra inlägg...varför skall det vara skillnad på tester mellan homeopatin och den vanliga medicinen :confused:

Det finns folk som tycker att örter är humbug, och där finns heller ingen vetenskap...laser, magneter,akupunktur..t om massage o kiropraktik är humbug för en del människor..

Jag VET att homeopati funkar(se bara mians hund)bara man får rätt preparat....men så är det ju med allt...får du fel penicillin så funkar inte det heller.....
 
Men det är ju det jag försökte förklara i mitt förra inlägg...varför skall det vara skillnad på tester mellan homeopatin och den vanliga medicinen

Det finns folk som tycker att örter är humbug, och där finns heller ingen vetenskap...laser, magneter,akupunktur..t om massage o kiropraktik är humbug för en del människor..

Jag VET att homeopati funkar(se bara mians hund)bara man får rätt preparat....men så är det ju med allt...får du fel penicillin så funkar inte det heller.....

Det är inte skillnad på tester för vanlig medicin och homeopati? Vanlig medicin klarar testerna, dvs det visar sig ha bättre effekt än placebo i blindtester och klarar oberoende vetenskapliga tester.

Detta har man aldrig lyckats visa med homeopati, det går inte att påvisa bättre effekt än placebo hur de än försöker.

Om vi tar din jmf med penicillin så får du 'fel' penicillin hjälper det inte nej, men om du får rätt penicillin så kan man se att det slår ut de bakterier man vill åt. Det gör inte t ex placebo.

Med homeopati har man aldrig någonsin lyckats bevisa att det fungerar. (och OM det fungerade som sagt i tester skulle de klassas som läkemedel).

Och ska jag tro på ditt att "får man bara rätt preparat så hjälper det", ska man då tolka det som att MASSOR av de som sysslar med det, inkl homeopatiska apoteket (jag antar att du vet att ett sådant finns?) inte vet vad de pysslar med? ;)

Man har ju dessutom gjort studier där man visat att den verksamma substansen HAR effekt, men INTE i den extrema spädning som är när det gäller homeopati. Man har heller aldrig hittat något som helst stöd för att vatten har ett 'minne'.

Således, du tar en erkänt, dokumenterat välkänd substans, och så spär du ut den så mycket att det knappt går att spåra den, och anser att vattnet 'minns' och på så sätt behålla de positiva effekterna och 'glömmer' de negativa. Det vore ju underbart för alla om detta fungerade, men som sagt, det har misslyckats gång på gång att bevisa. Medan det faktiskt finns forskning och tester för läkemedel. Valet för mig är lätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp