Alternativ till ramsidor.

D

Dasjenka

Jag vet att det redan finns en aktuell tråd om ramsidor, men den börjar bli ganska lång så jag startar en ny tråd om lite samma sak och hoppas att det är okej. :)

Jag har letat efter alternativ till ramsidor ett bra tag, men har inte riktigt hittat något bra. Jag övergav frames för ganska länge sedan eftersom jag inte tycker att det är speciellt snyggt och har sedan dess jobbat mest med iframes, men iframes är inte heller helt problemfritt eftersom det såvitt jag vet inte stödjs av "alla" webbläsare.

Tabeller tycker jag inte är något alternativ för mig eftersom en del av mina sidor är väldigt stora och jag skulle aldrig orka uppdatera alla sidor för att göra en liten ändring.

Det viktigaste för mig är att det är enkelt att uppdatera, att det är snyggt, funkar i de flesta webbläsarna och relativt lättkodat. Jag har hört talas om något som heter php. Hur fungerar det? Hur vet man om det går att ha php på sin hemsida? :confused:
 
Det finns ett litet PHP-script som heter Linkman som är jättelätt att installera. Kör det själv på min hemsida. :love:

Jag ska leta upp adressen till scriptet...
 
Ligger din websida på en Linux-baserad server så kan du köra PHP-script utan vidare. Dock kan det bli lite jobbigt om ett script behöver tillgång till MySQL, för då ska man in där och skapa databaser och tabeller. För att köra PHP på en Windows-baserad server så krävs det att Apache är installerat.

Linkman behöver inte tillgång till MySQL. :)
 
Jag funderade på om man man kunde ha en textruta (som man kan scrolla i, lägga in bilder i, ändra bakgrundsfärg etc). Då slipper man ju ramarna, men kan fortfarande ha menyn liggande still.

Frågan är hur man kan fixa det?
 
Om du bryr dig om hur sidan ser ut för folk som inte använder IE, ska du nog inte använda scroll-boxar. Webdesigns hemsida ser ut så här i Mozilla. Alla scrollbars ser ut som en standardscrollbar i Windows.


/Soapbubble
 
Tack Kiddo! :bow:

Nu har jag inte hunnit ladda upp det på sidan än, men det ser ut att bli jättebra och går lätt att göra!
 
Tack för skriptet!
Ska bara försöka lista ut hur det fungerar. :o
Jag har ju egentligen inte en aning om vad php är (men jag har ju fått länktips i den här tråden. :))

Tyvärr tror jag inte att det går att ha php på min hemsida eftersom jag bara har ett hemsidekonto hos Telia. :crazy: Har försöka lusta ut om telia stödjer php, men det går inte att hitta information om det och det får jag nog ta som ett nej. :mad:
 
Ligger din websida på en Linux-baserad server så kan du köra PHP-script utan vidare.
Kan man alltid? :p Vi har Linux på vår server här hemma, men när jag testade ifall det gick att använda php så gick det inte. Jag följde någon slags guide för hur man kunde testa. Min lillebror visste inte själv, det är han som har hand om servern.

/Erica
 
Jag har iaf nån slags webserver aktiverd när jag kör databaser mot mina webbsidor lokalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom jag har en väldigt glupsk häst som kastar i sig sin mat så försöker jag hitta någon bra lösning så att grovfodret ska räcka...
Svar
13
· Visningar
2 077
Senast: sthu
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 572
Senast: moiran
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter I övriga trådar jag skrivit om 15-årsjubileet så har jag framförallt tittat bakåt, nu är det dags att titta framåt. Om någon eventuellt...
Svar
13
· Visningar
3 234
Senast: honung
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 578
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp