Alternativ till Krafft proetin?

Amk

Trådstartare
Undrar om något vet något foder som har liknande proteinvärden som kraffts protein, men till ett humanara pris?

Sv: Alternativ till Krafft proetin?

Beror på hur mycket protein du behöver.
Behöver du så mycket som det är i ett kg Krafft protein så är det nog det som till syvende och sist är det alternativ som finns. Sitter själv med ett proteinbehov på 4-500g/dag utöver det som grovfodret ger och det är inget som kan täckas upp med de "vanliga" proteintillskotten som soja tex som nämns ovan. Skulle inte skicka i hästen ren soja i den mängd som i så fall skulle behövas då värdena skulle bli totalskeva på andra områden då i tex mineralerna.

Du får titta på hur mycket du behöver av Krafften och jämför med vad du skulle få betala för lika mycket protein men i ett annat foder och då är det inte så dyrt längre.

Ta luzern som ex. Innehåll ca 110-130g protein/kg foder (varierar lite beroende på tillverkare). För att ge lika mycket protein som 1 kg krafft protein, 330g skulle du behöva ge minst 2.5 kg luzern med ett kilopris på ca 5 kr så blir totalkostnaden 12.50 kr, jag betalar 12 kr/kg för Krafften.... Sen får man naturligtvis räkna in ev tillägg av mineraler osv.
Jag kör nu på en mix av Krafft pluss grön (för mineralerna skull) och kornkross. Hamnar på en kostnad per dag på 20kr för kraftfodret ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka