Jodå degen ska jäsa! Namnet kommer sig av att de innehåller rätt mycket fibrer.Spännande recept! Låter som det måste testas. Det ska inte jäsa nånting efter att man tillsatt jästen?
O varför det smickrande namnet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå degen ska jäsa! Namnet kommer sig av att de innehåller rätt mycket fibrer.Spännande recept! Låter som det måste testas. Det ska inte jäsa nånting efter att man tillsatt jästen?
Jodå degen ska jäsa! Namnet kommer sig av att de innehåller rätt mycket fibrer.
Bara en gång i bunken. Jag kör tills degen har typ fördubblats i storlek eller helt enkelt i kylskåpet över natten. De är superenkla att baka, jag har aldrig misslyckats med dem! Inte brukar jag bli särskilt gasig av dem heller.Misstänkte det, på ett hum hur länge? i två omgångar eller i bara en (i bunken eller som bullar?)
Misstänkte det oxå men en kollega had een teori oma tt det var boveten som hon itne gilla rlukten på
Ah, sorry, klart det ska jäsa!!! Typ 30-60 min! Därför ska jag inte skriva recept precis när jag vaknat... @Hyacinth @Jozze @Diskurs @Idahoe om ni tänkt testa.Spännande recept! Låter som det måste testas. Det ska inte jäsa nånting efter att man tillsatt jästen?
1,5 dl hela linfrö
3 dl helt bovete
Häll på 8 dl kokande vatten och låt stå i minst 1 timme.
Blanda fröröran med
1 liter grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 pkt jäst som rörts ut i 2,5 dl ljummet vatten
Sen tillsätter man vad man vill. Jag tror att det står typ kardemumma i originalreceptet, men jag brukar ha i lite russin eller nötter. Utan russin tycker jag att bullarna blir lite trista.
Klicka ut smeten på plåt, det blir 14-18 bullar ungefär. En kladdig deg, så förvänta dig inte att det ska bli nåt slätt.
In i ugnen i ca 10-12 min på 250 grader.
@Mint @lady_vipBara en gång i bunken. Jag kör tills degen har typ fördubblats i storlek eller helt enkelt i kylskåpet över natten. De är superenkla att baka, jag har aldrig misslyckats med dem! Inte brukar jag bli särskilt gasig av dem heller.
<snip>
Något som är lite trendigt nu (men även väldigt gott och mättande) är bananpannkaka. Det går dessutom väldigt snabbt att steka, snabbare än vanliga pannkakor.
Ta två ägg, mosa ner en banan med en gaffel och stek i smör eller kokosolja. Ät med grekisk yoghurt och bär.