Alternativ till frukost

Jodå degen ska jäsa! Namnet kommer sig av att de innehåller rätt mycket fibrer.

Misstänkte det, på ett hum hur länge? i två omgångar eller i bara en (i bunken eller som bullar?)

Misstänkte det oxå men en kollega had een teori oma tt det var boveten som hon itne gilla rlukten på :laugh:

Misstänkte det, på ett hum hur länge? i två omgångar eller i bara en (i bunken eller som bullar?)

Misstänkte det oxå men en kollega had een teori oma tt det var boveten som hon itne gilla rlukten på :laugh:
Bara en gång i bunken. Jag kör tills degen har typ fördubblats i storlek eller helt enkelt i kylskåpet över natten. De är superenkla att baka, jag har aldrig misslyckats med dem! Inte brukar jag bli särskilt gasig av dem heller. :p

Jag gjorde egen "yoghurt " här om dagen, 2.5 dl lättkvarg, ca 125 g blandade bär, 1 dl mjölk och lite agave sirap för sötma. Mina allt :)

Spännande recept! Låter som det måste testas. Det ska inte jäsa nånting efter att man tillsatt jästen?
O varför det smickrande namnet?
Ah, sorry, klart det ska jäsa!!! Typ 30-60 min! Därför ska jag inte skriva recept precis när jag vaknat... @Hyacinth @Jozze @Diskurs @Idahoe om ni tänkt testa.

Och kummin då;) Har som sagt aldrig i nåt sånt, kör mer på grejs jag ändå ha hemma.

Jag äter nästan alltid naturell yoghurt med hemmagjord musli. Så mycket godare än köpt. Mitt favoritbröd är superenkelt att baka. Man kan byta ut dinkelmjölet mot vetemjöl.

1 limpa:

3 dl dinkel fullkornsmjöl

3 dl rågmjöl

1/2 dl linfrö

1/2 dl solrosfrö

1/2 dl pumpafrö

2 dl blandade nötter (exempelvis valnötter, mandel, cashew, paranötter eller hasselnötter)

5 st torkade osvavlade aprikoser

1 tsk salt

1 1/2 tsk bikarbonat

6 dl naturell yoghurt

Smör och sesamfrön (till formen)

Så här gör du:

Sätt på ugnen på 175 grader.

Smörj en avlång form med smör. Bröa formen med sesamfrö.

Rör ihop alla ingredienser i en skål.

Lägg över degen i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter.

Annars kan man göra omelettwraps med majonnäs, skinka och ost.

1,5 dl hela linfrö
3 dl helt bovete
Häll på 8 dl kokande vatten och låt stå i minst 1 timme.

Blanda fröröran med
1 liter grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 pkt jäst som rörts ut i 2,5 dl ljummet vatten

Sen tillsätter man vad man vill. Jag tror att det står typ kardemumma i originalreceptet, men jag brukar ha i lite russin eller nötter. Utan russin tycker jag att bullarna blir lite trista.

Klicka ut smeten på plåt, det blir 14-18 bullar ungefär. En kladdig deg, så förvänta dig inte att det ska bli nåt slätt.
In i ugnen i ca 10-12 min på 250 grader.

Oh detta måste jag prova, ska nog testa torkade tranbär, älskar torkade tranbär :d

<snip>

Något som är lite trendigt nu (men även väldigt gott och mättande) är bananpannkaka. Det går dessutom väldigt snabbt att steka, snabbare än vanliga pannkakor.

Ta två ägg, mosa ner en banan med en gaffel och stek i smör eller kokosolja. Ät med grekisk yoghurt och bär.

Tack for det har.
Jag hade aldrig hort talas om banan pankaka, men provade till Lunch i dag. :d Super gott. Da jag inte ater mjolkprodukter om jag kan undvika, hade jag ett paket blabar och hallon fran frysen som fick kokaihop pa spisen med ungefar en matsket socker och en matsked splenda. Det gor jag definitivt om!

Jag pressade bananen genom en sil (kunde inte hitta potatis pressen) Nasta gang provar jag nog stavmixern. Mina pankakor blev tunna och fina, inte mycket tjockare an mina vanliga (super tunna) crepes. Ungefar samma tjocklek som kope pankakor (som ar aldeles for tjocka att duga som vanliga pankakor i mitt tycke).

åh. bananpankakor :love:
Gör det lite då och då, mosar bara bananen med gaffel då jag gillar att det är bitar av banan och inte helt slätt :D

Liknande trådar

Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Milosari
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 555
Senast: amsway
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter