Alternativ till frukost

Mirre

Trådstartare
Nu äter vi mackor till frukost barnen och jag, men skulle vilja göra något annat.

Det måste gå fort att göra i ordning (därav mackor), yoghurt gillar alla men känns oekonomiskt eftersom det tar slut på nolltid.

Havregrynsgröt är ju billigt och bra men ingen av oss äter det.

Fil/yoghurt med egen müsli är himla gott. När man har gjort müsli en gång tycker man att alla annan müsli smakar damm och industrisirap. Yoghurt/fil är inte så himla dyrt eller?

Något som är lite trendigt nu (men även väldigt gott och mättande) är bananpannkaka. Det går dessutom väldigt snabbt att steka, snabbare än vanliga pannkakor.

Ta två ägg, mosa ner en banan med en gaffel och stek i smör eller kokosolja. Ät med grekisk yoghurt och bär.

Något som är lite trendigt nu (men även väldigt gott och mättande) är bananpannkaka. Det går dessutom väldigt snabbt att steka, snabbare än vanliga pannkakor.

Ta två ägg, mosa ner en banan med en gaffel och stek i smör eller kokosolja. Ät med grekisk yoghurt och bär.

Bananpannkaka är ju bara :d :d Det kan man göra dagen innan också och bara värma på i micron på morgonen om tiden är knapp :)

Äggröra går också snabbt (och går att göra i micron).
Följer tråden, pga sämst på att äta frukost och därför alltid hungrig :D

Allt med ägg kan ju förberedas dagen innan. Äggmuffins är enkelt och gott tex. Man gör som omelettsmet, häller i muffinsformar och har i den fyllning man vill ha/grönsaker, skinka, räkor, ost, osv osv. De går bra att äta kalla sen.
Keso med frukt är gott. Pizzabullar, kavla ut pizzadeg och stryk på den fyllning du vill ha. Sen skär du dom som vanliga kanelbullar. Går att äta både varmt och kallt. Någon annan typ av gröt? Ha i mättande müsli i yoghurten så ni inte äter er mätta på bara själva yoghurten.

Naturell fil, smaksatt med sylt (helst hemmagjord om man vill vara riktigt ekonomisk), med lite havregryn eller hemmagjord mysli i.

Äter nån av er andra typer av gröt? Jag åt själv bara råggrynsgröt med hallonsylt när jag var yngre.

Smoothie, snabbt och enkelt när man får snits på det. Å andra sidan går det jättefort att "äta". I smoothien kan man gömma massor med nyttigheter barnen inte skulle äta annars. T ex mättande, näringsrika chiafrön och cocosolja.

Omelett eller äggröra
Egengjorda frukostmuffins med valfritt innehåll, går att variera i det oändliga
Olika sorters smoothies med mjölk/juice och frukt. Blanda ner kvarg för mer protein
Bananpannkakor med frukt
Keso med frukt eller sylt

Jag gör fruktsallad när lusten faller på. Jag gillar citrusfrukter, men man kan ju ta vad man vill. Ibland, som idag när jag jobbat som en galärslav, startar jag med fruktsallad och keso, det funkar för mig.

Omelett, pannkakor (man kan ju laga dagen innan och bara strimla och steka upp) och fil är andra förslag.

Jag är ingen riktig frukostmänniska, så ibland blir det nudelsoppa istället. Jag föredrar varm mat på morgonen.

En viktig fråga är väl varför du inte vill äta smörgås längre? Tröttnat själv, vill spara pengar, barnen gillar inte osv.

Vi äter oftast smörgås, ganska ofta ägg, ibland müsli (den tyska sorten som är mer som kall gröt, inte yoghurt med 3-4 flingor på).

Ekonomiskt är ju att baka eget bröd, om man vill äta mackor. Det håller längre och är godare än köpt bröd.

Vad gör du för bröd om det håller längre än köpebröd? Jag bakar gärna bröd men det måste frysas om det ska vara ätbart mer än ett par dagar. Speciellt mycket billigare blir det nog inte heller eftersom jag gärna har i frön och annat och inte bara mjöl.

Vad gör du för bröd om det håller längre än köpebröd? Jag bakar gärna bröd men det måste frysas om det ska vara ätbart mer än ett par dagar. Speciellt mycket billigare blir det nog inte heller eftersom jag gärna har i frön och annat och inte bara mjöl.
Jag brukar iofs också frysa för att det ska vara fräschare. Men oftast bakar jag pruttbullar (recept från Buke) eller så blir det filbröd eller ett grovt bröd med lite allt möjligt i. Filbröd håller sig saftigt väldigt länge.

Jag brukar iofs också frysa för att det ska vara fräschare. Men oftast bakar jag pruttbullar (recept från Buke) eller så blir det filbröd eller ett grovt bröd med lite allt möjligt i. Filbröd håller sig saftigt väldigt länge.

Det här pruttbrödet, vad är det för något egentligen!? ;)

Pruttbullerecept tack. Det bara mumlas om de där bullarna.
1,5 dl hela linfrö
3 dl helt bovete
Häll på 8 dl kokande vatten och låt stå i minst 1 timme.

Blanda fröröran med
1 liter grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 pkt jäst som rörts ut i 2,5 dl ljummet vatten

Sen tillsätter man vad man vill. Jag tror att det står typ kardemumma i originalreceptet, men jag brukar ha i lite russin eller nötter. Utan russin tycker jag att bullarna blir lite trista.

Klicka ut smeten på plåt, det blir 14-18 bullar ungefär. En kladdig deg, så förvänta dig inte att det ska bli nåt slätt.
In i ugnen i ca 10-12 min på 250 grader.

1,5 dl hela linfrö
3 dl helt bovete
Häll på 8 dl kokande vatten och låt stå i minst 1 timme.

Blanda fröröran med
1 liter grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 pkt jäst som rörts ut i 2,5 dl ljummet vatten

Sen tillsätter man vad man vill. Jag tror att det står typ kardemumma i originalreceptet, men jag brukar ha i lite russin eller nötter. Utan russin tycker jag att bullarna blir lite trista.

Klicka ut smeten på plåt, det blir 14-18 bullar ungefär. En kladdig deg, så förvänta dig inte att det ska bli nåt slätt.
In i ugnen i ca 10-12 min på 250 grader.

Spännande recept! Låter som det måste testas. Det ska inte jäsa nånting efter att man tillsatt jästen?
O varför det smickrande namnet?

Liknande trådar

Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Milosari
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 555
Senast: amsway
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter