Alternativ till försäkring

Takire

Trådstartare
Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar.

Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag nyttjat försäkringen till en mindre operation sommaren 2023.

I år höjer de med 10 procent. Kostnaden blir cirka 650/månad. Jag har då högsta fasta självrisken på 5000 kr, ingen livförsäkring.

Jag har haft nytta av att ha försäkring men det känns så extremt dyrt. Blir min hund allvarligt sjuk får han somna för alltid. Men mindre grejer vill jag kunna lösa!

Är det någon som kör exempelvis på kreditkort eller tar lån istället för attha försäkring? Jag har 65000 kr på sparkontot, det räcker ju inte så långt, men en liten bit...

Jag får mycket reservationer om jag byter bolag. Har i dagsläget Agria.

Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag nyttjat försäkringen till en mindre operation sommaren 2023.

I år höjer de med 10 procent. Kostnaden blir cirka 650/månad. Jag har då högsta fasta självrisken på 5000 kr, ingen livförsäkring.

Jag har haft nytta av att ha försäkring men det känns så extremt dyrt. Blir min hund allvarligt sjuk får han somna för alltid. Men mindre grejer vill jag kunna lösa!

Är det någon som kör exempelvis på kreditkort eller tar lån istället för attha försäkring? Jag har 65000 kr på sparkontot, det räcker ju inte så långt, men en liten bit...

Vad är mindre grejer för dig, räknat i kronor?
Även en magsjuka kan hamna på tiotusentals kronor.
Ett alternativ är väl att sänka veterinärvårdsdelen för att minska kostanden, samt öka den rörliga självrisken till 25% om du inte redan har det. Finns även en olycksfallsförsäkring/mini-försäkring som du kan byta till, men bytet måste ske innan nästa Försäkringsperiod börjar.

Hur hög veterinärförsäkring har du? Kan du ta ner den ett snäpp för att minska på premien? Många har ju högsta möjliga, men kanske räcker det med ett lite lägre belopp? Utan försäkring så kan du tvingas välja avlivning för något som inte alls är en dödsdom för hunden, men som blir för högt belopp för dig att betala ur egen ficka.

Blir säkert halshuggen nu som vanligt när man är avvikande men jag har sagt upp hundarnas försäkringar.
Jag har inte längre lust att ha en försäkring med tanke på vad premier självrisker procent och maxtak tar.

Jag har en frisk ras och hundar som inte lever särskilt farligt.

Men ifall olyckan ändå sker så betalar jag ur egen ficka och ja jag vet att folk kommer börja härja om hur dyrt det kan bli men samtidigt så försäkringar har också ett maxtak på exempelvis 100 000. Sen är det förbrukat för ett år.

Och ja jag skulle hellre ta ett lån av familjen eller banken om nu något skulle hända dock skulle jag aldrig hålla på att operas och rehaba för sjuka summor som en del gör, är hunden så pass sjuk får den gå vidare.

Blir säkert halshuggen nu som vanligt när man är avvikande men jag har sagt upp hundarnas försäkringar.
Jag har inte längre lust att ha en försäkring med tanke på vad premier självrisker procent och maxtak tar.

Jag har en frisk ras och hundar som inte lever särskilt farligt.

Men ifall olyckan ändå sker så betalar jag ur egen ficka och ja jag vet att folk kommer börja härja om hur dyrt det kan bli men samtidigt så försäkringar har också ett maxtak på exempelvis 100 000. Sen är det förbrukat för ett år.
Jag är inne på att göra detta, men har inte kommit till skott ännu, då jag inte kommit till min smärtgräns för vad försäkringen får kosta per hund.

Tänker att om kostnaden är 500:-/hund och månad så ska jag sätta in de pengarna på ett sparkonto endast avsett för veterinärkostnader. Visst går pengarna åt fort om något stort händer, men jag har också haft flera år då jag inte nyttjat försäkringen.

Är dock lättare att tänka så om man vet att man har pengar den dag det behövs, antingen genom eget sparande eller möjlighet till lån.

Jag sänkte till 30.000 tikens sista år, tänkte att jag ändå inte skulle utsatt henne för en stor operation men visste nästan att jag skulle gå plus av att ändå ha en försäkring. Det sänkte min premie från 28.000 kr till "bara" 10.000 kr.

@Nota Då kan vi göra sällskap till giljotinen för jag har en tänkt ungefärlig summa där jag inte längre tycker det är rimligt eller försvarbart för egen del att lägga så stor del av min årsinkomst på veterinärvård. Då är det stopp helt krasst. Har dock försäkrat blivande vovven, inte i högsta vetvården och utan livvärde efter året med valprabatt. Hade jag haft mer pengar sparat hade jag struntat i försäkring.

Kommer antagligen sluta med att jag har kvar försäkringen ändå ett tag som det är. Och ska jag ha den kommer jag nog ändå behålla veterinärvården på 120 000.

Är nog bara lite less på att försäkringen kostar mycket 🙈.

Vad är mindre grejer för dig, räknat i kronor?
Även en magsjuka kan hamna på tiotusentals kronor.
Ett alternativ är väl att sänka veterinärvårdsdelen för att minska kostanden, samt öka den rörliga självrisken till 25% om du inte redan har det. Finns även en olycksfallsförsäkring/mini-försäkring som du kan byta till, men bytet måste ske innan nästa Försäkringsperiod börjar.
Nästa försäkringsperiod börjar 1/6 så det är därför jag håller på att fundera nu. Frej fyller 8 i år så han kan ju säkert ha en cirka 6 år kvar för att hinna råka ut för skador och sjukdomar som är lättåtgärdade men kostar mycket pengar.

Jag ska nog kolla med Agria om ändring från 15 till 25 procent rörlig del ger någon betydlig skillnad i premie. Handlar det om 50 kr/mån har jag det nog hellre som nu.

Jag har fått uppfattningen att det som drar iväg riktigt mycket är om hunden behöver vara inlagd.

Jag tänker att har man en buffert först,
för att sen spara motsvarande försäkringspremie så kan man ju lika gärna säga upp sin försäkring om man känner att det är värt det.

Jag själv tänker att innan dess -
kan det ju dyka upp skador eller sjukdomar som inte alls är allvarliga men ändå kräver veterinärvård, där kostnaden snabbt blir stor utan en försäkring.

Jag är inne på att göra detta, men har inte kommit till skott ännu, då jag inte kommit till min smärtgräns för vad försäkringen får kosta per hund.

Tänker att om kostnaden är 500:-/hund och månad så ska jag sätta in de pengarna på ett sparkonto endast avsett för veterinärkostnader. Visst går pengarna åt fort om något stort händer, men jag har också haft flera år då jag inte nyttjat försäkringen.

Är dock lättare att tänka så om man vet att man har pengar den dag det behövs, antingen genom eget sparande eller möjlighet till lån.
Ja jag tröttnade för ett tag sen då jag inte vill lägga tiotusentals kronor om året ”på ingenting”.
Under mina år med hund har det behövts 3 operationer på 10 hundar utslaget på 20 år.
Summan för operationerna tillsammans har landat på lite drygt 60 000 dvs ingen hiskeligt summa utslaget på alla år.

Jag har buffert har även familj och hus att låna på så behöver inte oroa mig hade jag varit totalt barskrapad den 20e varje månad hade det kanske varit viktigare med försäkring men å andra sidan hade jag nog valt att inte ha djur då.

Jag tänker att har man en buffert först,
för att sen spara motsvarande försäkringspremie så kan man ju lika gärna säga upp sin försäkring om man känner att det är värt det.

Jag själv tänker att innan dess -
kan det ju dyka upp skador eller sjukdomar som inte alls är allvarliga men ändå kräver veterinärvård, där kostnaden snabbt blir stor utan en försäkring.
så är det absolut, viktigt att ha en buffert eller kunna ta lån vid behov.

Kan säkert vara lite ras och individrelaterat med?
Jag har frisk ras och friska individer visserligen en valp som jag ännu inte vet om han kommer utveckla något men som det ser ut i nuläget är han frisk och har fungerande kropp.

@Nota Då kan vi göra sällskap till giljotinen för jag har en tänkt ungefärlig summa där jag inte längre tycker det är rimligt eller försvarbart för egen del att lägga så stor del av min årsinkomst på veterinärvård. Då är det stopp helt krasst. Har dock försäkrat blivande vovven, inte i högsta vetvården och utan livvärde efter året med valprabatt. Hade jag haft mer pengar sparat hade jag struntat i försäkring.
Jag hakar på till giljotinen, har buffert sen många år tillbaka, och i Gissas fall har jag tjänat massor på det.

så är det absolut, viktigt att ha en buffert eller kunna ta lån vid behov.

Kan säkert vara lite ras och individrelaterat med?
Jag har frisk ras och friska individer visserligen en valp som jag ännu inte vet om han kommer utveckla något men som det ser ut i nuläget är han frisk och har fungerande kropp.
Ja men precis!

Vår gamla hund tjänade vi allt på att ha försäkrad då han plötsligt fick epilepsi.
Så har man en frisk ras eller individ så är det nog enklare att slutligen välja bort en försäkring.

Livförsäkring har jag aldrig haft på något av mina djur.

Både hunden och katten har veterinärvård, hund 60 000. Katten ska jag ändra till samma nivå (eller ta bort helt och hållet, har inte bestämt mig ännu).

När jag någon gång i framtiden flyttar hem till Kiruna kommer jag att ta bort försäkringen helt och hållet. Jag åker inte flera timmar i bil efter dåliga vägar med sjukt djur. Närmsta djursjukhus är i Luleå och dit tar det nästan fyra timmar på en väg som kallas ”dödens väg”.

Går premien upp ännu mer kommer jag att säga upp den innan jag flyttar hem.

Jag kommer inte att utsätta varken hunden eller katten för dyra operationer med lång rehab.

Katten är väldigt speciell och jag är ytterst osäker på om jag kommer att utsätta henne för någonting. Hon blir traumatiserad bara av vaccination. Tratt går det inte att ha på henne, body masekrerar hon. Dessutom är hon är livrädd och hyperventilerar när hon är hos veterinären för vaccination.

Hunden är betydligt mer lätthanterlig. Men, hon är van att springa lös i skogen varje dag. Jag kommer aldrig att utsätta henne för operationer med lång rehabilitering. Korta koppelpromenader kommer hon mentalt inte att klara av.

Jag hade önskat en ”basicförsäkring” som täcker typ sårskador, klobrott, vissa magåkommor (typ om hunden behöver kräkas för att den fått i sig något den inte borde ha ätit) osv.

Jag är inte intresserad av dyra operationer och anser personligen att djursjukvården (även i Sverige) går för långt många gånger.

Har en oförsäkrad gammal katt (14 år), han ska inte behandlas vid sjukdom eller genomgå operationer - då blir det avlivning. Andra katten är 10 år men fortfarande försäkrad, endast pga att försäkringen täcker tänder. När sista tanden är utdragen sägs försäkringen upp (har tandsjukdom).

Hunden har en miniförsäkring hos Agria. Betalar hellre ur egen ficka om det skiter sig, än att betala Agria hutlösa summor varje månad.

Skulle aldrig ha 120.000 i veterinärvård, tycker inte det är rimligt. I dom fall jag vet om som hamnat i den prisklassen vid vård, har djuret aldrig överlevt.

Skulle aldrig ha 120.000 i veterinärvård, tycker inte det är rimligt. I dom fall jag vet om som hamnat i den prisklassen vid vård, har djuret aldrig överlevt.
Alltså det är inga stora grejer som krävs för att det ska bli orimligt längre. Sarek fick leptospiros för 1,5 år sedan, låg 3 dygn på intensivvård (dropp, medicin, särskild avdelning pga smittsamt). Ingen operation eller så. Vi landade på 80 000. Ett dygn till och vi hade hamnat på över 100'.

Hunden återhämtade sig! Jag höjde försäkringen till 120' efter det och kort tid senare pajade han en tand = nytt besök och operation som täcktes av det höjda beloppet.

Jag kommer inte våga ha lägre belopp faktiskt, inte när enkel vård har blivit så extremt dyr. I mitt fall fanns det bara Evidensia att välja på, och som referens kostade ett blodprov där 6 000 kr, samma kostade ca 3 000 hos en mindre klinik och knappt 2 000 hos Distriktsveterinärerna... Jag fick varken fler eller snabbare resultat av att betala det dyraste priset jämfört med det lägsta.

Har en oförsäkrad gammal katt (14 år), han ska inte behandlas vid sjukdom eller genomgå operationer - då blir det avlivning. Andra katten är 10 år men fortfarande försäkrad, endast pga att försäkringen täcker tänder. När sista tanden är utdragen sägs försäkringen upp (har tandsjukdom).

Hunden har en miniförsäkring hos Agria. Betalar hellre ur egen ficka om det skiter sig, än att betala Agria hutlösa summor varje månad.

Det krävs inte alls särskilt mycket för att komma upp i de summorna under ett år.

2,5 dygn på djursjukhus med diarré, inga operationer bara undersökningar och dropp landade på drygt 40 000 kr. Få är nog beredd att inte ge en hund med diarré en chans genom att ge den vård.

Jag skulle aldrig våga ha en hund helt utan veterinärvårdsförsäkring även om ekonomin är bra. Sen väljer jag inte det dyraste bolaget längre och har 25% rörlig del. Kostar runt 5000-6000kr per år för 120 000 i veterinärvård och livförsäkring för en kelpie.

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 347
Senast: Lillefrun
·
F
Övr. Hund Vet att de funnit en del såna här trådar. Men jag gjorde lite efterforskingar idag genom våra kära Försökrings bolag och fick en chock...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Fiffi1
·
Hästvård denna försäkringsdjungel... har ena hästen i folksam,och jag kan ej byta bolag eller höja försäkringen på henne,för hon är över 16...
Svar
12
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka