lisahjelmgren
Trådstartare
Min häst skos med aluminiumskor av typ "rollover" samt flytsula, fram. Detta pga artrtos i hovled vä fram efter fraktur. Frakturen är läkt sedan ett par år men lindrig artrosbildning kan ses i hovleden. Flytsula har använts sedan 9 månader tillbaka, han skos var 5:e v och varje skoning kostar 2400kr. Veterinären menar att jag nu borde kunna prova att ta bort flytsulorna eftersom han inte visat hälta sedan 6 månader. Men jag vet inte om jag vågar. Innan denna 6-månaders hältfria period hade jag en häst som var mer eller mindre halt under 1,5 år efter hovbensfrakturen...
Min hovslagare är skicklig på att verka och sko min häst men han har liten erfarenhet av hovbensskador och kan ej rekomendera något att använda som en "övergångsskoning" från flytsula till helt vanlig skoning. Någon med kunskap/erfarenhet?
Flytsulor är verkligen dyrt. Och därtill kommer ledtillskott runt 1000-lappen varje månad. Tillskotten vågar jag inte sluta ge, har provat tidigare och det har alltid slutat med hälta (inflammation i hovleden).
Tar en vild chansning och frågar runt här! Kanske någon med liknanade problem/erfarenheter??
Min hovslagare är skicklig på att verka och sko min häst men han har liten erfarenhet av hovbensskador och kan ej rekomendera något att använda som en "övergångsskoning" från flytsula till helt vanlig skoning. Någon med kunskap/erfarenhet?
Flytsulor är verkligen dyrt. Och därtill kommer ledtillskott runt 1000-lappen varje månad. Tillskotten vågar jag inte sluta ge, har provat tidigare och det har alltid slutat med hälta (inflammation i hovleden).
Tar en vild chansning och frågar runt här! Kanske någon med liknanade problem/erfarenheter??