Alternativ till Chevinal.

Sv: Alternativ till Chevinal.

du skrev tidigare att mineraler inte tas upp lika väl när det ges i form av tillskott? pulver /granulat

Det har jag aldrig sagt. Det är precis tvärt om. Mineraler i mineraltillskott har nästan alltid högre biotillgänglighet än mineraler i grovfoder. Det beror på att en del av mineralerna i grovfoder är bundna vid svårsmälta fraktioner som t.ex. cellulosa och hamnar därför ofta i träcken utan att tas upp av hästen.

Ok. Tack.

lite kuriosa ... en häst som TROLIGEN inte ätit optimalt med makro/ mikro, "för lite" fiber o dessutom presterat på topp o även ridits a la HF

Bonfire blev 30 år gammal
.

Ok. Tack.

lite kuriosa ... en häst som TROLIGEN inte ätit optimalt med makro/ mikro, "för lite" fiber o dessutom presterat på topp o även ridits a la HF

.

O min 63 åriga far e i bättre fysiskt skick än de flesta gubbar trots att han rökt 20 cigg per dag o levt på mackor... Frågan e hur han varit om han försökt leva lite mer optimalt.

Det vet du ju inte.

Han kanske trivs med livet- minst lika viktigt.
Gunde som levt asketiskt hela livet är ganska sliten o är bara 50..

Lite genetik spelar in också förstås.

Man gör som man vill- det är väl det fina- valfrihet.

Det vet du ju inte.

Han kanske trivs med livet- minst lika viktigt.
Gunde som levt asketiskt hela livet är ganska sliten o är bara 50..

Man gör som man vill- det är väl det fina- valfrihet.

Eller hur. Synd bara att man inte vet d där m generna i förväg, när skadan redan e skedd är d ju så dags. O min far kan ha båda lungcancer o annat men i så tidigt sta att d inte märks. Som dotter hade jag hellre sett att han aldrig rökt o ätit mer grönsaker, men d e hans val. Och att fodra sina hästar utifrån den forskning som finns är vissars val. Andra gör som de vill, men det verkar mest bero på att man tycker att det är svårt o så hoppas man på d bästa.

Ok. Tack.

.

Man måste även förstå att det inte bara handlar om utfodring/miljö utan också om gener. Det är därför vissa människor kan röka 2 paket cigg om dagen utan att få lungcancer och vissa får det utan att någonsin rökt en cigarett.

Har man gener som gör att man är predisponibel för något så ökar risken. Det är just därför man vill försöka ge hästen en balanserad foderstat, det är ju det man kan påverka och inte generna. Detsamma gäller för människan, det är därför vi bör motionera och äta rätt.

Varför inte kopiera HELA inlägget o få med just det jag skrev;)

Kom på att det var Dr Shaettes örtmineraler som båda fick taskig päls av.
Har även gett Solvallas no 1 horsepowder, equion.....

Senast ändrad:

Kopierade hela inlägget, såg inte det senaste inlägged du skrev där du nämde genetiken.

Hursom så tycker jag att man ska göra vad man kan för att ge sin häst de bästa förutsättningarna. :)

Nu när jag har läst min analys så är jag glad över att chevinalet innehåller mindre än vad du vill.

Bara via silaget får den stora i sig ca 22,5 g Mg o den mindre ca 15. 25kg 67% TS.
1000 gr smb råprotein o 170MJ 800 kg häst
Tja ni baxnar väl....:D
Vi har kopparledningar o jag har inte gjort ngn vattenanalys, men skulle tippa att även det blir täckt.

Na/ Ka är det balans på o min kompl. med ST funkar på Ca/ P kvoten.

menar du att b o k vitaminer är helt irrelevant för en häst?

B vitamin har alla friska hästar tillräckligt av i och med att det är mikroorganismer i tarmen som tillverkar det. Det är dessutom vattenlösligt så ofta slänger man bara pengar på något som hästen sen kissar ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
534
Senast: Leeelot
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
195
Senast: Snubbelfot
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama