Alternativ till att krossa korn?

-Remont-

Trådstartare
Finns det något alternativ till att krossa korn?
Jag kan få tag på helt korn till ett bra pris, och med fördelen att det håller länge, men måste så klart göra något med det innan hästarna ska äta av det?

Jag har hört att det ska gå att skålla det?
Går det att helt enkelt lägga det i blöt en viss tid?

Jag kan få tillgång till en kross men det är en bit bort så det är inte allt för praktiskt, tyvärr.

Sv: Alternativ till att krossa korn?

Finns det något alternativ till att krossa korn?
Jag kan få tag på helt korn till ett bra pris, och med fördelen att det håller länge, men måste så klart göra något med det innan hästarna ska äta av det?

Jag har hört att det ska gå att skålla det?
Går det att helt enkelt lägga det i blöt en viss tid?

Jag kan få tillgång till en kross men det är en bit bort så det är inte allt för praktiskt, tyvärr.

Du stöper det :)

Ha en vattenkokare i stallet och häll kornet i en hink. Sedan häller du det kokande vattnet över kornet. Se till att vattnet kommer ett par cm ovanför kornet, för det suger åt sig och sväller lite. Låt stå i en havltimme/en timme och servera sedan :)
Jag brukar klämma ett par korn mellan naglarna för att se om det är färdigt. Kan jag dela på kornkärnan med naglarna, så kan hästarna tugga och krossa kornet.

Så länge det är varmt ute (som nu) så är jag väldigt försiktig med att inte låta det stå för länge (dvs x antal timmar) för då kan det börja jäsa, men på vintern funkar det att stöpa på kvällen och servera på morgonen.

Lägger du kornet i bara kallt vatten tar det väldigt lång tid innan de blivit tillräckligt mjukt för att hästarna ska kunna äta det.

Sv: Alternativ till att krossa korn?

Man kan också göra korngroddar. Men det är en del arbete med det.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 265
Senast: Enya
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar