Alternativ sadel till avelsponny - bomlös?

Skugga

Trådstartare
Har ett c-ponny till avel, men som rids mellan fölningar. Eftersom musklerna över ryggen och bukens omfång av naturliga skäl varierar rätt kraftigt över året, letar jag efter en sadel som skulle kunna fungera lite mer "året om" än den hon har idag. I de perioder hon är mer slimmad om buken men mindre musklad i ryggen fungerar hennes Passier bra, och i vissa mellanlägen går samma sadel att padda upp. Men alltså - rund buk och/eller mer muskler - nope, det blir inget bra.

Jag börjat snegla mot bomlösa sadlar i lägre prisklasser. Med hennes arbetsuppgifter (ffa mentor åt unghästar i skogen) känns det inte motiverat att byta sadel så ofta som det behövs, så skulle vilja hitta en annan hållbar lösning. Barbacka fungerar bra om hon rids ensam, men när unghästarna bredvid sprattlar vill hennes ryttare ha mer stöd... ;-)

Jag är duktig på vanliga sadlar, men är lost i bomlös-djungel. Vad letar jag efter? Gäller devisen "du får vad du betalar för", eller skulle en från tex Hooks kunna fungera för ändamålet?

Tacksam för all input!
 
Billiga bomlösa ala soffkudde tycker jag är värdelösa.
Jag hade hellre lagt en slant till på tex en startrekk som ser ut som en vanlig bomsadel men den har istället en läderbom som formar sig efter hästen men ändå är stabil.
Byt järn vartefter hästen går upp/ned i vikt.
 
Billiga bomlösa ala soffkudde tycker jag är värdelösa.
Jag hade hellre lagt en slant till på tex en startrekk som ser ut som en vanlig bomsadel men den har istället en läderbom som formar sig efter hästen men ändå är stabil.
Byt järn vartefter hästen går upp/ned i vikt.
Jag håller med, Startrekk kan man dessutom med fördel använda på de andra hästarna också, måste inte vara enbart till avelstoet.
Skulle jag bara skritta runt lite i skogen så kanske soffkuddemodellen kunde vara ok, VIKTIGT dock att se till att ha en bra pad under som ser till att hästens tornutskott går fria, även med ryttare på!
 
Jag har en Easyback till min lilla islänning som jag tycker är jättebra, samma tillverkare som för Masterback men utan flyttbara paneler. Klart prisvärd tycker jag. :)
 
Billiga bomlösa "soffkudde" är alltså sådan från typ Hooks? Hur är de sadlarna jämfört med barbacka (stödmässigt)?

Jo, har sneglat på StarTrekk och håller med, den ser trevlig ut. Men runt 10 000 :- begagnat (plus olika järn, antar jag?) med damens uppgifter känns inte riktigt rimligt...

Easy- och Masterback verkar lite mer lagom i priset för denna häst, tycker jag.

Om man bara söker "bomlös" på annonssidorna får man ju upp rätt mycket. Vad ska man tänka på om man vill ha något begagnat?
 
Startrekk brukar finnas för mellan 5-7000kr begagnat och nya järn kostar inte många kronor.
Den billiga på hööks är modell soffkudde och det är ju inte mkt stöd i dem jag tycker inte det är mer än att rida barbacka och helst ska man inte använda stigbyglarna i den "sadeln" heller så då kan man verkligen lika gärna rida barbacka.
Annars är det en himla dyr läderapp för att slippa få stöv på rumpan typ...

Jag tycker att en bra bomlös ska ha paneler som helst är ullstoppade och en bra kanal.
Det måste finnas något som styvar upp den för att det ska bli någon tryckutjämning alls.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Cattis_E
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 479
Senast: Blimblom
·
Utrustning Jag har en nordsvensk av bruksmodell. Hon är ganska kort i ryggen, men väldigt bred. Har knappt någon manke. Sedan är hon bara fem år...
Svar
3
· Visningar
2 741
Senast: KrullTroll
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp