Alternativ pulsmätare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag har länge suktat efter dom nya polarmätarna, med tillhörande dataprogram. Men har med tiden insett att det är för mig orealistiskt att köpa en sån, ekonomiskt.

Efter att jag insett de så har jag funderat på att de borde finnas ett billigare alternativ. Då jag är hyfsat duktig med datorer är jag relativ säker på att jag kan knåpa ihop ett dugligt dokument i excel som kan ge mig liknande diagram som man får i polar programet. Allt jag behöver är en pulsmätare som kan ge mig generell siffra på hästens puls vid olika tillfällen på träningspasset. Möjligtvis så att man kan ställa in att den sparar generella siffran under 5 minuter i taget eller om man kör kortare intervaller lite mindre antal minuter.

Nog borde de finnas ett sånt alternativ för människor man kan använda? Tycker ni inte?

Sv: Alternativ pulsmätare

Du kan få min gamla pulso som den heter tror jag, för jag har den trådlösa nu och den andra kommer aldrig att bli använd...

Vad har den för funktioner? vilken är de du har nu? den nyaste?

javisst. :)

Får man fråga varför du köpte nytt?

Pulson var det många år sen jag köpte, trådlöst är ENKELT :love:
ENKELT är bra :bow:

Aha,, du menar så :) men den där pulso.. man måste alltså ha en sladd mellan hästen och vagnen? Sparar den uppgifter också?

Nej den sparar inte , och har sladd...det är det som är "jobbigt" , men har man bara en häst är det enklare att ställa in, och ha fastsatt på vagnen hela tiden.

Hej!

Ett tips: Gå in på distansforumet. Där finns flera trådar om olika pulsmätare och att konvertera från människopulsare till att använda på häst.

Har en sån och är inte nöjd med den.

Har sagt till Gulla att hon måste springa ihop till en ny Polar. :D

Jag känner många som cyklar och de säger att Polars produkter är överlägsna, de är de enda som inte tar med varenda pulsmätare i omgivningen om det skulle finnas flera. Nu är det ju inte supervanligt med pulsmätare men användandet ökar ju och jag skulle bli smått nervös om den tog in varje annan pulsmätare när jag kör på banan till exempel.

Om du enbart är ute efter puls-biten finns det säkert nån till människa att använda men jag måste säga att jag verkligen saknar hastighetsmätaren den gången jag inte har den (fick haveri i våras på en av vagnarna) och likadant om sändaren skulle börja krångla eller hacka vid träning så är det överlägset att ha hastighetsmätaren också.

Under unghästuppbyggnaden har den varit kanon och när man fått nån ny häst innan man lär sig i vilken fart den har vilken puls. Sen blir den mera en kontrollgrej.

Jag skulle lätt shoppa en Polar-mätare om jag inte hade någon... :D

Jag såg förresten att de hade en på Tradera häromdagen, det borde snart komma flera på begagnatmarknaden efter att folk lägger ner verksamheten.

Du måste ha en dator som loggar och kunna gå in och kolla i efterhand för att göra egna liknande diagram, jag har grejat lite men inte ens kommit i närheten och då är jag rätt slängd i excel och har några utgåvor av Conscators gamla betalprogram där man matade in siffror och Victor själv satt och gjorde formkurvorna.

Då matade man iofs bara in tempo, tid mellan intervaller, ansträngningsgrad, återhämtning och underlag.

Om man inte har superhjärna så håller man inte mycket mer än 5-6 intervaller med respektive tid mellan. Tror jag åtminstone för jag anser mig ha normalt minne och väldigt lätt för att räkna.

Senast ändrad:

jag vill ha den trådlösa men har inte lust tt köpa en ny dator programet funkar bara till pc och jag ahr mac :(

Hej ! har nyligen köpt pulsmätare , men jag har inte stillings bok än . Jag undrar hur ni kör , vad ligger ni på för puls i intervallerna ! . Jag har provkört båda mina hästar men klockan nu och den ena hade 185 i puls på en gång i intervallen fast det gick inte fort ca 1,40 - 45 . Det lilla minsta man ökade med honom gick han upp i 195 i puls men han gick ner ganska fort till ca 110 i puls efter lite skritt. Den andre som bara ridtränas i galopp hade lägre puls , när jag galopperade i det tempo jag brukar ha låg han på 155 i puls. Det fick gå väldigt fort innan han kom upp i 185 , sedan gick han ner till 85 slag i stort sett på en gång efter intervallen. Det som är lite märkligt är att båda är bättre på riktigt långa distanser typ 3140 den låg pulsade gick 18,4 på 3180 sist och den hög pulsade gick 18,6g på 3160 sist. Man skulle ju tro att dom skulle vara mer olika med tanke på tränings pulserna./Sixten:confused:

Jag brukar träna mina på 200-puls i intervallen och sen skritta tills de är nere i ca. 115 och sen på igen. Tiden mellan brukar ligga på 60-120 ungefär beroende på häst.

Det är viktigt att de inte går ner för långt om man vill utveckla formen, underhåller man bara formen spelar det ju inte så stor roll.

Vilken hastighet jag kör i beror helt på underlaget, i våras körde jag faktiskt puls 200-intervaller i 2.05-tempo med en häst som normalt pulsade 200 i ca. 35-tempo och det var inte fel på honom utan det var underlaget som var megatungt. Det har hänt på flera hästar faktsikt.

Jag har Stillings bok och tycker inte att den är så imponerande...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka