Älskade sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nu har min dam "växt ur" sin sadel, Pfiff Amaretto,(bom 4 18" ) den är för vid för henne och ger tryck på länden, hon blir rakare vid arbete med inte tillräckligt för denna sadeln, verkar inte som om kilbossor är hennes melodi heller, funderar på bates caprillin troligtvis rött koppjärn men tycker att den är rätt så hal(lite för lite stöd för mig) när jag hade den till min travare förut. Men jag kan ju alltid testa. Vad tycker ni om hennes rygg? Har haft Stübben Maestoso (bom 32 17,5") innan men den var för svängd och gav tryck mitt på ryggen och tyckte även att den var ngt för smal. Kom gärna med tips och råd.

lffs032.jpg

lffs031.jpg

lffs028.jpg

lffs024.jpg

Vore jätte tacksam för hjälp :bow:

Sv: Älskade sadlar

En Bates Caprilli kan säkert passa din häst, hon är ju rätt kort i ryggen. Men den har kilbossor även om de inte är så stora. Om du tycker du sitter sämre i den så kan du ju alltid prova med de största knästöden så du sitter lite mer "fast". Och helskodda ridbyxor är inte att förakta.:D

Och så kom jag på...du bor ju ganska nära Lund? Jensen sadlarna borde definitivt vara nåt för dig, han brukar ju ha begagnade i sin affär och då passar han ju in sadeln till dig dessutom?

Jag har en begagnad Jensen Amiral i buffelhud som både hästen och jag älskar...:love::love:

Din häst ser ganska så mycket ut som min faktriskt. jag har precis köpt en Bates Innova. den sitter som en smäck!:laugh:

ja man kanske ska ta en tripp dit och se, ska även se om jag får tag i en Bates och om den passar, helskodda börjar jag tycka illa om faktiskt, har ridit några gånger med mjukisar för att visa medryttaren och jag är mkt ledigare i benen och kommer ner mkt bättre, så ska köpa ett par oskodda/knäskodda nästa gång jag ska ha ridbyxor...:D

Jo där är kilbossor men min ska egentligen oxå ha rundbossor. Denna sadlen har dock så pass stor anläggningsyta så den sitter bra ändå.

Svankigare, aanej! verkligen inte!! Hon har dessutom växt ur sin sadel..;)
Får se vad du hittar för bra sadel nu då..Jag kommer oxå ha problem om "min" kille växer ur sin sen..:S

Du får komma ut nåndag, han e så fiiin:D

Jag tror att det röda järnet är helt ok om du lägger sadeln lite längre bak. Tycker att du har sadlat för långt fram. Tror att sadeln kommer ramla ner på manken om du sätter i ett vidare järn.

Caprillin kommer nog inte funka! du kommer hamna i bakvikt.

Även med vidare järn? För sätter jag i det vita järnet kommer sadeln garanterat bli för vid, vad kan det annars vara som göra att sadeln hamnar i bakvikt i så fall...?

Jag tror att den kommer hamna i lod om du som sagt lägger den längre bak, minst tre fingrar bakom bogbladet eller en handflata bakom armbågarna.:idea: Att den ligger i bakvikt nu beror nog på att den ligger för långt fram och din häst har en rejäl manke. Prova i alla fall innan du förkastar den.:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka