S
savage
Är det någon som har någon information angående detta? Vad har det varit för behandling? Resultat av behandlingen? Hur lång tid har det tagit? Hur lång tid har det tagit innan första symptom? Vill veta allt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
krambanan skrev:Hästen jag köpt precis har fått mugg av alsikeklöver men levervärden har inte tagits. Kanske man borde göra det? Iofs är muggen nu försvunnen sen hon taogs bort från betet med alsikeklövern hos förra ägaren. Bör jag oroa mig över levern? Levern har ju trots allt stooooor reservkapacitet.
/Maria
HelenaHandberg skrev:Ja fast du vet ju inte vad levern varit med om tidigare. Eftersom det är en nyinköpt häst och den kan ha ådragit sig ett problem innan den levererades skulle jag överväga att ta leverprover om det verkar som den hade en hudåkomma relaterad till Alsikeklöver. Har den vita strumpor? HH
krambanan skrev:Ja hon är vit på alla 4 benen (helstrumpa vänster bak. halvstrumpa höger bak och vit upp till kotan ungefär fram)och det är på samtliga hon haft mugg. Hon är dock inte så gammal, 6 år om det har någon betydelse.
Det var hos förra ägaren hon fick detta (i somras) och muggen var i stort sett utläkt när jag fick henne ( 3 veckor sen).
På vilket sätt skadas levern vid alsikeköver? Patogenes (om den är klar)? Vilka leverprover är det som tas? Vad mäter man?
/Maria
HelenaHandberg skrev:Patogenesen är inte känd. Sök på Alsike+hepatic+toxicity så får du mkt att läsa. Du kanske ska göra ditt examensarbete om det i stället? Mindre utforskat än Cushing. Du kan med en hästvet lägga upp en plan för vilken utredning som ska göras för misstänkta AKförgiftningar som kommer in i framtiden och sammanställa resultatet + en litteratur översikt. (Bara ett hugskott från en yrkesskadad som ser potentiella examensarbeten i allt). HH