Alsikeklöver förgiftning

S

savage

Är det någon som har någon information angående detta? Vad har det varit för behandling? Resultat av behandlingen? Hur lång tid har det tagit? Hur lång tid har det tagit innan första symptom? Vill veta allt!

Sv: Alsikeklöver förgiftning

Förgiftning? Är den giftig? Har bara gammal text om den, men den lyder:

"Alsikeklövern är en rätt prydlig art, både genom sina breda och vackra, för ljuset ganska känsliga, småblad och sina talrika och, såsom vi nyss omtalat, olika blommor, hvarigenom dess blomklot ha liksom två olika våningar, en nedre, som dagligen tilltager, nästan rosenröd och en öfre, som i samma mån minskas, hvit...
...Denna Klöverart är en ganska god både betes- och foderväxt och passar väl att så tillsammans med Timotej eller Knylhafre."

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868)

Två underarter förekommer i Sverige. Vanlig alsikeklöver (ssp. hybridum) har ihålig stjälk, medan underarten liten alsikeklöver (ssp. elegans (Savi) Asch. & Graebn.) har solid stjälk och är vanligen spenslig med mer eller mindre nedliggande stjälk.

Men om någon vet att den är giftig vore det intressant att få veta, gärna med referens. Vetenskapen går ju framåt......

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

I förra numret av ridsport på sidan 70 finns det en artikel om detta. Dessutom så har 3 av mina hästar drabbats. Symptom som uppkom var på en av hästarna. Efter 10 dagar i aktuell hage svullet bakben från kota och en bit upp (där hästen är vit). 2 dagar senare blossade det upp sår som mugg och både jag och veterinär antog att det var det. Behandlades mot det men blev inte bättre. Såg nästan brännskadad ut på det vita. Efter ca en vecka åkte jag till Strömsholm med hästen som bara blev fulare på sitt ben. Där diskuterade vi fram och tillbaka och kom till sist fram till att det var förgiftning av alsikeklöver i hagen. Leverprover har tagit och det visar att den är påverkad. Anledningen till såren är att det blir en fotosensibilitet som gör att hästen inte tål solljuset. Nu 15 dagar in i behandling som består av finadyne och hippo-trim. Tvätt av benet med klorhexidinschampo, tork, och sedan fucidinsalva på. Benet måste dessutom skyddas mot solljuset och är därför lindat utomhus. Det som är det läskiga tycker jag är att den ponnyn som finns i stallet som inte har några vita tecken fanns det inga symptom på men den hade skyhöga värden! Tur i oturen så hade vi en känslig ponny i stallet som fick symptom - annars hade väl hästarna fortsatt att gå i den hagen :eek: Så det jag var nyfiken på var om det fanns någon mer som hade drabbats av detta och om behandligen såg lika ut.

Blir lite fundersam bara eftersom det sedan ca. 300 år tillbaka används i vall.
---------------------------
Jordbruksverket>

Odlingsteknik för odling av alsikeklöverfrö
Fröodlingen av ekologisk alsikeklöver är mycket begränsad. Alsikeklöver kan dock ha en plats att fylla i växtföljden. Den mognar tidigt och efterfrågan är stor.

------------------
Ekologiska lantbrukare>

Timotej
Ängssvingel
Rödklöver
Alsikeklöver

Följande krav gäller för grödor som saluförs i vallfröblandning:

*Vid användning av vallfröblandningar där en eller flera av arterna timotej, ängssvingel och rödklöver ingår ställs följande krav på andelen ekologiskt utsäde i vallfröblandningen:*
Timotej, ängssvingel och diploid rödklöver: Minst 35 viktsprocent av andelen av respektive gröda i vallfröblandningen ska vara ekologisk.
Tetraploid rödklöver: Minst 35 viktsprocent av den tetraploida rödklövern i vallfröblandningen ska vara ekologisk med undantag för odling i Norrland där inget krav ställs på ekologiskt utsäde för tetraploid rödklöver.
Om både diploid och tetraploid rödklöver ingår i blandningen måste minst 35 viktprocent av den totala andelen rödklöver vara ekologisk.

Undantag från kravet på ekologiskt utsäde gäller för vallfröblandningar paketerade före den 1 december 2004, vad gäller konventionellt utsäde av rödklöver av sorten Bjursele, timotej av sorterna Jonatan och Grindstad och ängssvingel.

**Vid användning av vallfröblandningar där alsikeklöver ingår ska hela andelen alsikeklöver i blandningen ska vara ekologisk.
--------------
SLU>
Svar:
Det finns en del fallstudier om Alsikeklöverförgiftning, där hästar fått
gulaktiga ögonvitor och hud och även blivit känsliga mot UV-ljus med hudirritationer som följd.
Nervositet ska även kunna vara ett symtom på
Alsikeklöverförgiftning. Men det finns inte bevis för att det är själva Alsikeklövern som ger förgiftningen, det kan vara en bakterie som växer på klövern som producerar ett gift.

Det finns väldigt mycket frågetecken kring
Alsikeklöverförgiftning och vi vet inte vad som orsakar det.
Sara Muhonen, forskningsassistent vid inst för husdjurens utfodring och vård
------------------------

Lite märkligt att många rekommenderar att ha Alsikeklövern i vallen, inte minst Jordbruksverket.
Tycker inte Tidningen ridsport är tilräckligt säker referens i frågan. Vad är den verksamma giftiga substans i Alsikeklövern som förgiftar?

Rolle på Österlen

Precis det som du har klippt in är det jag också har hittat men sen kan jag inte hitta något mer. När jag pratade med veterinär på Strömsholm så höll de med om att forskningen är bristfällig och det var lite därför jag ställde frågan här, är det någon som vet något mer? Nervositeten stämmer inte in på någon av hästarna, de har varit precis som vanligt. Möjligtvis att en av hästarna hade lite gulnande ögonvitor men inte den lilla bruna t ex. Grejen är att jag aldrig hade hört talas om det här tidigare så man sitter ju och funderar på vad det kan bli för följder...Ridsport artikeln hänvisar e g till ett enskilt fall utanför GBG och handlar mest om hur man skall bli av med eländet i hagen. (vi har sprutat, plöjer upp och sår nytt).

Jo! jag tänkte bara på faran att tro att det är Alsikeklövern när det kanske är något annat :confused:

Rolle på Österlen

Mmm, den tanken har ju jag naturligtvis också men tyckte samtidigt att det blev hyfsat bekräftat genom proverna som togs då de pekade precis som veterinären sa på leverpåverkan. Men man vet ju inte när det inte finns något att hitta om det och de flesta är lika frågande som jag. Det är ju intressant det som står om att det kan vara en bakterie på själva växten som orsakar det, det kan ju förklara att vissa hästar kan gå flera år utan att man ser något. Samtidigt så kan det ju vara så att man har hästar som inte ger symptom, som vår bruna och blodprover tar man ju inte bara så där. Vi märkte ju inget alls på någon av hästarna vad det gäller trötthet, sämre ridning eller feber el dyl. Det enda var just de vita benet.

Tusen tack för bra information! Mina hästar mår nu mycket bättre efter ca 15 dagars behandling. Kommer att ta uppföljande blodprover i slutet av denna månad, hoppas att dessa skall vara bra.

De är tydligen inte säkra utomlands heller. British Columbia drar slutsatsen att de med nedsatt leverfunktion är i första riskzonen och Canadickerna att även nitratförgiftning föreligger. Men jordbruksdepartementen avråder hästägare och i viss mån också boskapsägare från Alsikeklöver vilket kanske är lämpligt innan man får svar. Undrar bara varför jordbruksverket i Sverige inte tar ställning emot Alsikeklöver?

Rolle på Österlen, som inte hittat några Alsikeklöver hemma.

Hästen jag köpt precis har fått mugg av alsikeklöver men levervärden har inte tagits. Kanske man borde göra det? Iofs är muggen nu försvunnen sen hon taogs bort från betet med alsikeklövern hos förra ägaren. Bör jag oroa mig över levern? Levern har ju trots allt stooooor reservkapacitet.

/Maria

krambanan skrev:
Hästen jag köpt precis har fått mugg av alsikeklöver men levervärden har inte tagits. Kanske man borde göra det? Iofs är muggen nu försvunnen sen hon taogs bort från betet med alsikeklövern hos förra ägaren. Bör jag oroa mig över levern? Levern har ju trots allt stooooor reservkapacitet.

/Maria

Ja fast du vet ju inte vad levern varit med om tidigare. Eftersom det är en nyinköpt häst och den kan ha ådragit sig ett problem innan den levererades skulle jag överväga att ta leverprover om det verkar som den hade en hudåkomma relaterad till Alsikeklöver. Har den vita strumpor? HH

HelenaHandberg skrev:
Ja fast du vet ju inte vad levern varit med om tidigare. Eftersom det är en nyinköpt häst och den kan ha ådragit sig ett problem innan den levererades skulle jag överväga att ta leverprover om det verkar som den hade en hudåkomma relaterad till Alsikeklöver. Har den vita strumpor? HH

Ja hon är vit på alla 4 benen (helstrumpa vänster bak. halvstrumpa höger bak och vit upp till kotan ungefär fram)och det är på samtliga hon haft mugg. Hon är dock inte så gammal, 6 år om det har någon betydelse.

Det var hos förra ägaren hon fick detta (i somras) och muggen var i stort sett utläkt när jag fick henne ( 3 veckor sen).

På vilket sätt skadas levern vid alsikeköver? Patogenes (om den är klar)? Vilka leverprover är det som tas? Vad mäter man?

/Maria

krambanan skrev:
Ja hon är vit på alla 4 benen (helstrumpa vänster bak. halvstrumpa höger bak och vit upp till kotan ungefär fram)och det är på samtliga hon haft mugg. Hon är dock inte så gammal, 6 år om det har någon betydelse.

Det var hos förra ägaren hon fick detta (i somras) och muggen var i stort sett utläkt när jag fick henne ( 3 veckor sen).

På vilket sätt skadas levern vid alsikeköver? Patogenes (om den är klar)? Vilka leverprover är det som tas? Vad mäter man?

/Maria

Patogenesen är inte känd. Sök på Alsike+hepatic+toxicity så får du mkt att läsa. Du kanske ska göra ditt examensarbete om det i stället? Mindre utforskat än Cushing. Du kan med en hästvet lägga upp en plan för vilken utredning som ska göras för misstänkta AKförgiftningar som kommer in i framtiden och sammanställa resultatet + en litteratur översikt. (Bara ett hugskott från en yrkesskadad som ser potentiella examensarbeten i allt). HH

HelenaHandberg skrev:
Patogenesen är inte känd. Sök på Alsike+hepatic+toxicity så får du mkt att läsa. Du kanske ska göra ditt examensarbete om det i stället? Mindre utforskat än Cushing. Du kan med en hästvet lägga upp en plan för vilken utredning som ska göras för misstänkta AKförgiftningar som kommer in i framtiden och sammanställa resultatet + en litteratur översikt. (Bara ett hugskott från en yrkesskadad som ser potentiella examensarbeten i allt). HH

Jag hittar var och varannan dag ämnen lämpliga för examensarbete. Tänk vad lite man vet ändå om alla sjukdomar våra djur råkar ut för. Minst en gång varje föreläsning får vi höra ordet idopatisk.

Tänk hur många potentiella ämnen till examnesjobb jag kommer ha i huvudet om 3 år! :eek:

Ska googla lite sen när jag varit i stallet. :idea:

/Maria

Raderat.......

Senast ändrad av en moderator:

Lite uppdatering... Provsvaren kom i dig på de uppföljande blodproverna, och allt ser helt mycket mycket bra ut! :banana:
Alla värden är numera återställda till helt normala och hästarna kan sättas igång igen, tror att vi har haft lite tur i oturen att vi upptäckte detta så snabbt så att det inte har blivit några bestående skador på levern.

Grattis, det var väl skönt :D
Nu väntar vi bara på att någon doktorerar i Alsikeklöver så vi får reda på om det är giftigt och/eller vad på denna som är det. :confused: :D

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
481
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur