Alsace (eller iallafall åt det hållet)

Sumsum

Trådstartare
Jag har länge velat till Alsace och nu verkar det som om det kommer hända.. eller vi kommer iallafall åka på bilsemester I Tyskland och pojkvännen vill till Frankrike I sommar.. så om man kombinerar detta så blir det för mig Alsace!

Vi kommer vara strax utanför Hamburg och sedan tänkte vi mysköra söderut. Jag skulle vilja ha förslag på trevliga saker på vägen, förslag på vägar att köra, ställen att bo på. Vi är intresserade av underliga museum, fina byar, hotell med bra frukost.

I ärlighetens namn är inte det viktigaste att nå Alsace utan mer att göra själva resan till målet.

Alsace = urmysiga små byar som t ex Riquewihr och Turckheim. Massor med små vingårdar. Större mysig stad = Colmar. Även Strasbourg är nog värt ett besök, men jag har inte varit där själv. Efter att ha kört från Strasbourg och svängt in på "Route des Vins" (mellan Ribeauvillé och Colmar ungefär, se karta!) och sett Colmar, kör söderut till Mulhouse med största bilmuséet i världen (säger de). Jättehäftigt även för måttligt bilintresserade; man kan inte undgå att imponeras! Superintressant bakgrundshistoria också. :)

Senast ändrad:
Jag instämmer i Colmar och Mulhouse! Strasbourg tyckte jag var tråkigt, men det kan ha med att göra att vi var sexton år och främst var där för att sitta och lyssna på Europaparlamentet i flera timmar. Det var liksom inte särskilt skoj ;) men jag kan egentligen inte uttala mig om staden.

Vi var där på ett utbyte i en liten ort som heter Altkirch, men bodde utspridda lite överallt i olika små byar (jag bodde i Winkel som ligger nära schweiziska gränsen) - alla var otroligt rara och kändes sådär härligt traditionella med bagerier och små speceriaffärer och allt det där. Så mysigt!

Bilmuseum bli perfekt att locka pojkvännen med!! Han har en otroligt söt liten Volvolastbil från början av femtiotalet där det ryms typ fyra ölbackar på flaket.

Jag har länge velat till Alsace och nu verkar det som om det kommer hända.. eller vi kommer iallafall åka på bilsemester I Tyskland och pojkvännen vill till Frankrike I sommar.. så om man kombinerar detta så blir det för mig Alsace!

Vi kommer vara strax utanför Hamburg och sedan tänkte vi mysköra söderut. Jag skulle vilja ha förslag på trevliga saker på vägen, förslag på vägar att köra, ställen att bo på. Vi är intresserade av underliga museum, fina byar, hotell med bra frukost.

I ärlighetens namn är inte det viktigaste att nå Alsace utan mer att göra själva resan till målet.

Då tipsar jag om staden Heidelberg som är väldigt mysig och härlig att strosa runt i, mycket att titta på och god mat. En äldre stad.
De har även ett slott.
Annars rekommenderar jag Schloss Schwetzingen som är ett barockslott utanför Heidelberg som ska ha en helt fantastisk barockträdgård som är häftig även för den som inte har så bra koll :p Har inte varit där själv men vill gärna dit, en kollega har varit där flera gånger och pratar varmt om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka