Aloevera på exem?

J

JennyPettersson

Hejsan!

Jag har en exemhäst som vi till en början har smort med Aloevera, för att inte behöva börja med prob. tror ni att Aloeveran kan göra någon nytta? jag tycker det har hjälpt i svansen, men inte lika bra i manen. han har naturligt vis alltid täcke på sig. Är det någon som vet ifall det är farligt att behandla med aloevera i längre perioder, eftersom det ärr 96 timmars karenstid vid tävling. tacksam för svar!:)

Sv: Aloevera på exem?

Jag tror det gör lite nytta iaf...:D Men det kanske inte är så bra att använda det en längre tid då jag tror huden kan vänja sig vid aloeveran och inte använda den till att läka exemen...:/ En av mina skötponnier hade solexem på sommarna och fick gå med flugtäcke som han INTE tyckte om...:/ Jag åkte till en "örtdoktor" som bor utanför sala i Västmanland där vi fick en flaska med några örter som man skulle smörja på exemen. Dock kommer jag inte ihåg vad det var för örter men jag kan ta reda på det...!!!:D:D:D hör av mig när jag vet!!!:p:p

Det enda som hjälpte på min exemhäst var just aloe vera. Det lindrade. Sen smorde vi med after sun och kylbalsam för människor, för det kan också lindra. Försök se till att ha heltäckande exemtäcke då hästen är ute, för det är knotten de reagerar på, och de har redan kommit...Har du inget exemtäcke, så ta ett vanligt tunt bomullstäcke och se till att ha på tex switch pour on och något myggmedel.. Aloe vera är inte farligt att använda under långa perioder, det kan du till och med äta om du vill...

Aloevera har vi använt vid sårläkning på häst och det gav väldigt bra resultat så det kan säkert verka lindrande o läkande även på eksem.
Vet dock inte om man ska vara försiktig med att smörja på och sen direkt släppa ut dem i sol - kanske bäst att behandla på kvällen?

Aloevera har vi använt vid sårläkning på häst och det gav väldigt bra resultat så det kan säkert verka lindrande o läkande även på eksem.
Vet dock inte om man ska vara försiktig med att smörja på och sen direkt släppa ut dem i sol - kanske bäst att behandla på kvällen?

Vi smörjer oftast på kvällarna, men i längden kanskedet inte hjälper. men det vore så skönt för honom att få slippa dom starka medlen nu i början. Tack så mkt! Jenny :laugh:

Det enda som hjälpte på min exemhäst var just aloe vera. Det lindrade. Sen smorde vi med after sun och kylbalsam för människor, för det kan också lindra. Försök se till att ha heltäckande exemtäcke då hästen är ute, för det är knotten de reagerar på, och de har redan kommit...Har du inget exemtäcke, så ta ett vanligt tunt bomullstäcke och se till att ha på tex switch pour on och något myggmedel.. Aloe vera är inte farligt att använda under långa perioder, det kan du till och med äta om du vill...

Jo då han har två exemtäcken som är heltäckande. han går alltid med det på dagarna under sommrarna. även på kväll/natten så har han täcke. för han reagerar som sagt kraftigt på knotten. Ja vad bra, då tror jag att jag fortsätter med Aloeveran så länge det går. Fast äta det tror jag bara att jag gör i nöd fall (skämt åt sido) ha det bra, och tack för tipsen! Jenny

Jag tror det gör lite nytta iaf...:D Men det kanske inte är så bra att använda det en längre tid då jag tror huden kan vänja sig vid aloeveran och inte använda den till att läka exemen...:/ En av mina skötponnier hade solexem på sommarna och fick gå med flugtäcke som han INTE tyckte om...:/ Jag åkte till en "örtdoktor" som bor utanför sala i Västmanland där vi fick en flaska med några örter som man skulle smörja på exemen. Dock kommer jag inte ihåg vad det var för örter men jag kan ta reda på det...!!!:D:D:D hör av mig när jag vet!!!:p:p

Ja det vore jätte bra att få veta vilka örter ni använde, under förra sommaren använde vi Prob, vilket fungerade bra på min ponny. Tack för svaret! Jenny

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 282
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka