Aloe vera till IR-häst?

Nominous

Trådstartare
Ja, är det en bra idé? Jag har ingen aning. Hästen är inte konstaterad IR men jag kan tänka mig att han är det då han har lätt för att lägga på sig i depåer. Jag ser honom även som en i riskzonen för fång pga hur han lägger på sig. jag har blivit rekommenderad att prova ge honom aloe vera gel i maten för magens skull för att se om det kan hjälpa honom med sina ömma sulor. Men, är det ok att ge aloe vera gel/dryck (FLP tror jag den heter) till en häst som man annars har plockat bort all stärkelse, socker och andra örter och skit till. Han får redan bakjäst för magen och funderar på att ge yea-sacc.

Någon som har erfarenhet av AV invärtes till häst? Alla AV-dyrkare säger ju att det är det bästa som finns och att medicin är onödigt typ....

Sv: Aloe vera till IR-häst?

Ingen som har något bra svar på detta? Har sökt lite på google och har sett att några få skriver att det kan vara olämpligt till fånghästar då det ska innehalla ganska hög andel fruktos. Men något belägg för det finner jag inte. Kan man anta det? För om det gör det så går det ju bort, jag har ju försökt plocka bort allt socker.

Vet inte så mycket ja heller. Utan det var en aloe verafantast som sa att det skulle vara bra för magen och allt om hästen hade en obalans. Hästen har problem med fötterna och veterinär har gjort allt så nu står vi bara och väntar. Då var den en som tipsade om aloe vera. Men jag vågar inte ge det bara sådär och vet inte om jag tror på det heller.

Ja, är det en bra idé? Jag har ingen aning. Hästen är inte konstaterad IR men jag kan tänka mig att han är det då han har lätt för att lägga på sig i depåer. Jag ser honom även som en i riskzonen för fång pga hur han lägger på sig. jag har blivit rekommenderad att prova ge honom aloe vera gel i maten för magens skull för att se om det kan hjälpa honom med sina ömma sulor. Men, är det ok att ge aloe vera gel/dryck (FLP tror jag den heter) till en häst som man annars har plockat bort all stärkelse, socker och andra örter och skit till. Han får redan bakjäst för magen och funderar på att ge yea-sacc.

Någon som har erfarenhet av AV invärtes till häst? Alla AV-dyrkare säger ju att det är det bästa som finns och att medicin är onödigt typ....
Jag skulle hellre köpa ett bättre preparat för tarmfloran än lägga dyra pengar på Aloevera.jag skulle ge Probimin istället för bakjäst.
Har mkt bra erfarenheter av det.
Inget ont om Aloe vera men det är dyrt med FLP produkterna,lite väl sektvarning på vissa försäljare faktiskt(även om jag använder vissa produkter själv..)

Aloe veran lugnar magen och ger vissa näringsämnen men bättre att ge rätt tarmbakterier direkt som Probimin.
Skulle jag definitivt ge sulöm häst.
Dessutom om hästen äter hösilage byta till bra hö.Vissa hästar tål inte surt hösilage och får magproblem=hovproblem..
Samt ge bra mineraler av hög kvalitet,ger själv Dr Schaettes örtmineraler sen många år tillbaks.

Investera i bra grovfoder,tarmbalanspreparat och mineraler.
Och bra hovslagare såklart;) Och en bra hästmiljö utan stress.
Där har du en bra grundplåt för bra hovar .

Senast ändrad:

Han äter hö och halm, han har den bästa hovslagaren han kan få (strängt förbjuden av veterinär att byta hovslagare) och han går på en bra foderstat. Och han lever i den bästa miljö en häst kan göra tycker jag, och han. Men veterinär vet inte vad det är som gör sulorna tunna. Men vi har en långsiktig plan på rehabilitering.
Bakjästen har fungerat super på honom, ska börja ge yea-sacc med då jag hört mycket bra om den.

Jag håller med om aloe veran. Bra att någon håller med mig. Det känns som Jag måste försöka hitta anledningar till att inte göra dit och inte göra datt, inte ge saker hit och dit. Jävulskt jobbigt. Folk runt i kring mig ifrågasätter varför jag inte gör si eller så, att jag inte gör tillräckligt. Men jag tror inte på diverse konstiga pulver för 700kr veckan och att man ska ge typ allt man kommer över. Nån skriker ta av skorna,nån säger ta av sulorna, nån säger ge det och ge det andra. Jag blir galen.

Hej!

Tänk såhär: Var i naturen får hästar tag i aloe att äta??

Att aloe "ska vara bra för magen" gäller människor, och dom får väl stoppa i sig vad de vill, jag hade aldrig chansat med min häst, speciellt inte om det var en IR-häst.

Allt som finns i naturen är inte ofarligt och även om aloe inte är känt för att vara onyttigt tror jag inte det skullle göra någon som helst skillnad på din pålles hovar, tyvärr..

/Laviniam vars ömfoting behandlas som fånghäst trots att vi aldrig fått det bekräftat..

Finns en helt ny studie på ett magmedel som innehåller bla aloe vera och det minskade risken för magsår betydligt jmf med kontrollgruppen.

Med tanke på att ren aloe vera innehåller 6-7 kcal per 100 ml så kan det knappast vara farligt för en IR häst pga för hög sockerhalt. Särskilt inte eftersom du blandar det med tex betfiber.

Finns en helt ny studie på ett magmedel som innehåller bla aloe vera och det minskade risken för magsår betydligt jmf med kontrollgruppen.

Med tanke på att ren aloe vera innehåller 6-7 kcal per 100 ml så kan det knappast vara farligt för en IR häst pga för hög sockerhalt. Särskilt inte eftersom du blandar det med tex betfiber.
Jag har en häst som älskar Aloe Vera:d
Ja hade jag haft en häst med magsår skulle jag definitivt prövat Aloe Vera under längre tid.
Jag tror inte den är skadlig för häst på nåt sätt tvärtom.
Men störd tarmflora tror jag det är bättre att ge typ Probimin i första hand,har man råd skulle jag även ge AloeVera.;)
Har faktiskt gett Aloe Vera till min gammelhäst när hon gått på Metacam vid fång.Och även vid en behandling med Tetracyklin mot Anaplasmos .
Jag gav då Probimin,Aloe vera och blåbär under flera veckor.
På min funkade det kanon för tarmfloran.Och krubban va alltid renslickad.:p

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Vad gör vi? Del CCV