Almèto Z 843 död

Pade

Trådstartare
Den 2/10 fick Almèto Z gå till de sälla jaktmarkerna efter ett akut sjukdomsförlopp.

Under sin tävlingskarriär vann han otaliga klasser såväl nationellt som internationellt, först med Maria Gretzer, sen Rolf Göran Bengtsson och sist men inte minst med Niklas Arvidsson.

Finns det någon som har avkommor efter honom?

Sv: Almèto Z 843 död

Tråkigt med ytterligare en fin hingst ur tiden,men han blev ju i alla fall gammal.

Ännu en gammal "goding" borta-och med alme- blodet på fädernet.
Tänker mest på Lene nu och hur ledsen hon är.hennes lilla "älskling" som inte finns mer...

Jag tycker med det är synd, han hade ett intressant blod, däremot så verkar det inte finnas så mycket avkommor efter honom.

Jag vet hur det är att mista en häst efter ett så långt liv tillsammans.
Det är tungt. Tänker också på ägarinnan.

Det var väl lite så med Almeto Z (Alme z!!!)att han lämnade ganska hårda och skarpa avkommor MEN med rätt ston så blev det riktiga hoppkanoner. Sedan är det väl så med äldre hingstar -att ofta faller dom lite i glömska när nya, intressanta stjärnor tas in.

Skönt att han fick vara med så pass länge iallafall, men jag kan hålla med om att det var synd att han inte fick fler ston.
Ulrika

Neeej... vad trååkigt!

Träffade honom & gosade lite med honom förra året, när jag var på Penarpsgården och lämnade mitt sto för betäckning (med connemarahingsten Carnaby Patrick Hooligan).

En fantastisk häst som tyvärr blev för lite använd i aveln, tycker jag.

Det var väl lite så med Almeto Z (Alme z!!!)att han lämnade ganska hårda och skarpa avkommor MEN med rätt ston så blev det riktiga hoppkanoner. Sedan är det väl så med äldre hingstar -att ofta faller dom lite i glömska när nya, intressanta stjärnor tas in.

Tyvärr så fick han ett dåligt rykte med temperamentet, men det var nog inte riktigt sanning vad jag har hört. Väldigt tråkigt i så fall! :cry:

Jag hade en avkomma efter honom som tyvärr fick åka till de evigt gröna förra året pga en cysta i hoven. Han var en mycket speciell häst, med mycket vilja. Tyvärr var jag nog inte rätt ryttare till honom och flera har sagt till mig att han nog skulle kunna blivit något hos rätt ryttare.
Tycker också att det är synd att Alméto Z inte fick fler ston, men samtidigt så är han en hingst som kräver ett sto med bra exteriör och temperament. Vad jag vet så finns han på fryst.

En bild på min Alméto Z avkomma:

Clintan.jpg

Jo, visst var det väl så. Och det kommer alltid inträffa att en del hingstar lämnar temperamentsfulla avkommor. Eller om de kommer till fel ryttare, svårt att veta.

Eller så var han helt enklet före sin tid.

jag tror på det sista-han var en hingst"före sin tid".
Vi har haft hästar med mkt Alme Z blod i sig-och inte är det några duvungar inte! men oj vad dom är elstiska och storhoppande:love:

Åh vad tråkigt!! Han var hos Maria Gretzer när jag jobbade där och han var en av mina favoriter, så fin och go att rida... Apropå hans nedärvning så var han ju snäll men han var VÄLDIGT mycket hingst!!
Humör finns det nog i det blodet...

Liknande trådar

S
Avel :) Bara undrar om de e nån som har en en häst efter almeto? Skulle va jätte kul om ni visste nån som hade de/ har de sj. Isf: hur är...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: saaara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka