almänna tips.

K

Krulidut

rätta mej om jag har fel.
i dnna tråden kan man bara skriva lite tips :angel:


när jag rider in hästar rider jag ut i 5 minuter detta för att hästen ska få en så fin framåtbjudning.

fråga:När jag ställer upp en av hästarna jag rider (ömmh dom typ 5...:angel: ) detta är den äldste hon har ståt på ridskola och är as mysig - Eccu....
När man ställer henne igången kastar hon sej, hon blir inte rädd för nått men hon har kommit på att grimman går sönder när man gör så..
HUR FASIKEN LÄR MAN HENNE ATT SLUTA!?
hon ska visserligen hyras ut nu till en ridskola men endå?
och samma sak i lastnigen hopn bara kastar sej.
hon har fruktansvärt mkt sj'lvförtroende.
 
Sv: almänna tips.

Det enda som hjälper när hästen kommit på att den kan slita sig loss är att se till att den inte kan göra det.

Alltså, en grimma som garanterat håller, rep som håller och förankring i väggarna som håller. Det finns ingen annan väg.

Använd repgrimma om du vågar, knyt repen i grimman istället för att använda hakar som går sönder etc. Ha även lite is i magen och låt hästen provdra, och håll gärna till på ett ställe där den inte kan göra sig eller någon annan illa om det händer något.

OBS!!! Ha alltid, alltid alltid en kniv i beredskap om du skulle behöva ta loss hästen!!
 
Sv: almänna tips.

halsring och grimma brukar funka bra. ta grimskaftet genom grimman och sätt i halsringen. (har aldrig varit med om att halsringen inte håller)
 
Sv: almänna tips.

Jag skulle ställa hästen med en vägg bakom, så att hon inte kan kasta sig o börja inne i boxen.
Du vet nog inte vad den hästen har varit med om- eller?
 
Sv: almänna tips.

TTEAM-övningar har enligt min erfarenhet fungerat hur bra som helst på hästar som håller på på detta viset!
Det är en långsiktig lösning förstås men det är sådana man helst vill ha, eller hur?
 
Sv: almänna tips.

Innan man beslutar sig för att sätta fast med grejer som håller ska man beakta att de kan ådra sig permanenta skador på nacke och halskotpelare genom att kasta sig i grimma som håller..

Jag föredrar att ha grimma, ta en longerlina och trä ena änden genom ringen där du spänner grimskaftet på grimman, ner mellan frambenen, runt magen precis bakom manken och så knyter man. Knuten mellan frambenen. Andra änden av linan knyter man i. Säkrare än direkt i grimma.

Allra mest föredrar jag dock att låta rutinerade 'kastare' slippa hamna i situationer där de kastar sig, då jag anser risken för skador är för stor. Har man däremot rätt 'omgivningar' (gärna sandvolt och så) så är 'linan runt magen' väldigt bra för att minska skaderisken, dessutom brukar de inse snabbare.
 
Sv: almänna tips.

Ställ hästen i spilta så det blir mysigt med lite mat mm, Arbeta dig därifrån sen. Sliter hon sig då med så sätt på en halrem och grimma. Ha tålamod!
 
Sv: almänna tips.

Jag hade en häst som gjorde så och precis som du skriver så verkade det som att när hon kom på att något lossnade när hon ryckte så blev det en fix ide hos henne att göra så.

En gång när grimman gick sönder så for hon baklänges och hamnade på rygg :eek: Jätteläskigt.

Då köpte jag gummirep el. gummigrimskaft jag vet inte riktigt vad dom kallas. Jag köpte dom i Globen jag kommer inte ihåg vad firman hette men dom sålde stängsel också.

Förankrade dom väl i väggen, och på med en rejäl grimma och sen var det bara att se vad som skulle hända. Hon provade och rycka och det hände ju ingenting då backade hon (repen går att töja ut 1,5 meter) så länge hon orkade och sen stod hon hur snällt som helst och provade aldrig mer att varken rycka eller dra. :banana:
 
Sv: almänna tips.

joo vi har oxå sånna tyå gummi och fjärdingsgrejor längst ut på grimsakften som är väl fast satta i väggen men hon har jue som sakt kommit på att gör man så så kan man slippa att jobba sedan, jäkla åsna XD :angel:
inte repgrimma okey men vad ska man ha då :crazy:
har oxå hört att man aldrig ska lasta och ställa upp i repgrimma men varför? :confused:
hon ska hyras ut imorgon så jag slipper henne i 1 månad men sedan?
ska börja st'lla upp henne i en liten gång (två boxar med mellan rum mellan..) där har hon huvudet uttåt men väg mot rumpan så när hon kastar sej har hon väg mot sej... låter dte vettigt?
 
Sv: almänna tips.

Det låter bra.
Repgrimman går aldrig söner som en vanlig grimma, eftersom den inte har ngn svag länk, utan är i ett enda stycke-ihopknuten.

Har du aldrig sett skador orsakade av elrep?
Det skär ganska bra.
 
Sv: almänna tips.

Är det verkligen samma som jag har?
Här har jag hittat dom:

Horseguard Franska Elbandet GiLo Quarterhorses Hem Kontakt
Gummirep - Rubber Tie Rope
Grimskaftet som tänjer sig.
Effektivt
Ett mycket bra och effektivt sätt att binda upp en häst.
Ett specialtillverkat gummirep med ringar i båda ändarna, 30, 50 eller 80 cm långt.

I stallgången
I stallgången skarvar man i gummirepet med en kedja mot väggen. Du kan köpa den hos oss. Den är "mjuk och fin och tyst", klädd med ett svart specialgummi. Kedjan kapas till i önskad längd.


Detta med gummirep är psykologiskt, hästen blir förvånad och förundrad när repet drar tillbaka och inte ger vika.
Den ger sig i regel efter några försök.



Gummirepet används överallt
Gummirepet kan användas överallt där man vill binda upp hästen; i trailer, på stallgång, duschplatta, bindbom mm.
Man bör dock inte använda gummirepet som permanent uppbindning i spilta, där behöver man rep och kloss.


Kom ihåg!
* Bind högre än manken. Se till att bindöglan håller.
* Stå inte i vägen om hästen skulle kasta sig. Hästen brukar dra ut repet ca 2 meter.
* Om hästen är "svår" använd dubbla rep, ett i varje sida tills den lärt sig.
* Varje rep är kontrollerat, men skulle du upptäcka ett fabrikationsfel så byter vi ut det utan kostnad. Litet färgvariationer i gummi kan förekomma men detta ger ingen orsak till byte.
* Allt gummi åldras ju med tiden, det gäller även gummirep. Efter ett antal år kan gummirepen behöva bytas. All hantering av häst och gummirep sker på egen risk.

Hästar måste kunna stå bundna.
Inte alla hästar kan stå uppbundna, men det är en nödvändighet, som man måste lära hästen.
Bind alltid hästen högre än manken för att undvika att den fastna med benen.
Undvik panik
Gummirepet är skonsamt för hästens nacke. Man slipper den knyck som blir i en kedja eller i ett annat stumt grimskaft.
Man undviker den panik som kommer när hästen känner att den sitter fast .
Grimmorna håller längre.

Stå inte i vägen!!

Elastiska gummirepet kan sträckas ut ca. 4meter men hästar brukar kunna dra ut det ett par meter.
Ha hästen under uppsikt under inlärningen.

Till våra kunder kan vi bland andra räkna Jan Brink, polisrytteriet och djursjukhusen.
Gummirepet är mycket populärt bland hovslagare.
De flesta lär sig fort
Hästen har lärt sig sin läxa.
Elastiska gummirepet är perfekt att alltid ha i trailern, lätt att kroka fast.
I trailern använder man 30 cm repet. Man kan förlänga om det behövs med ett par karbinhakar till.




Lär de små!!
Lär föl och unghäst att stå uppbundna, vänta inte tills du har 1000kg häst. Det är bra att ha en "slät" vägg att binda i så fölet inte "trasslar in" sig.
Trä in repet du håller i genom ringen.
Om fölet drar är det lätt att hålla emot men ändå elastiskt.
Mamma är med som trygghet
Första gången man ska lära ett föl stå uppbundet kan man ha gummirepet närmast hästen och skarva i med ett starkt vanligt rep eller grimskaft.

För att orka hålla emot är det då lämpligt att slå ett "halvslag" runt en bom, stolpe eller dylikt.

"Gravyr"



På den andra sidan finns en "tegelvägg". Den änden av gummirepet skall sättas fast i väggen. I gummirepet finns på ena sidan ett hästhuvud " ingraverat."
Den sidan skall krokas fast i hästen.
Klicka här för att se priser i butiken.

Lämna inte hästen utan tillsyn.
Om hästen är mycket stor och "svår", ta dubbla rep.
Se till att grimma och övrig utrustning håller.
Hästen ska inte komma loss.
Bind inte i balsnöre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 919
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp