Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon mer än jag som har hört att tomater är en frukt?
Är det inte en grönsak så är det väl ändå ett bär?
Någon som sitter på en konspiratonisk teori om varför vi ska likställa det med bananer och äpplen?
Hemma nä tror inte det stämmer om bär?Har inte bär sina frön på utsidan och frukt har fröna på insidan?
Förutom banan, som är en ört?? banan är ändå inge gott så det kvittar.
Både bananer och tomater är väl ändå egentligen ett bär?Är det någon mer än jag som har hört att tomater är en frukt?
Någon som sitter på en konspiratonisk teori om varför vi ska likställa det med bananer och äpplen?
Googlat, och googlat, och alla bär är frukter, men inte alla frukter är bär. Och alltså är tomat både frukt och bär.Är det någon mer än jag som har hört att tomater är en frukt?
Hemma nä tror inte det stämmer om bär?
Jag tänkte jag skulle googlat bananer om det verkligen är en frukt, men eftersom de är OVIKTIGA så iddes jag inte.
Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen.
Men ingen skull ju säga att gurka är ett bär till vardags?Lunds universitet har en tjänst, Fråga en biolog:
"Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen. "
Det är en klassisk TP eller annan frågesportfråga.
Lunds universitet har en tjänst, Fråga en biolog:
"Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen. "
Ska vi dra in vilka nötter som verkligen är nötter nu?
Jag kände nåt liknande rätt nyligen när jag lärde mig att blåbären som växer vilt i Sverige inte heter blueberry på engelska!Jag googlade och nu är jag arg. Vad är det för trams man lärde sig i lågstadiet, varför har alla vuxna vridit min verklightesuppfattning, vart är samhället och världen på väg egentligen!
Jag var länge mycket besviken på "blåbären" jag köpte innan det gick upp för mig. De menar de där amerikanska ohyggligheterna som växer på buskar och som ser ut som vindruvor inuti.Jag kände nåt liknande rätt nyligen när jag lärde mig att blåbären som växer vilt i Sverige inte heter blueberry på engelska!
De heter bilberry.
Och jag blev glad och tänkte att det var någon mer som hade sått alldeles för många tomater (igen)."En tråd om tomtar"
För övrigt anser jag att bananer ska förstöras... eller iaf inte ätas.
(sorry Cato d.ä!)
Ja buskblåbär = blueberriesJag kände nåt liknande rätt nyligen när jag lärde mig att blåbären som växer vilt i Sverige inte heter blueberry på engelska!
De heter bilberry.