Alltid proteinbrist?

A

Ashira

Hej. Jag undrar en sak: När man läser en del trådar som handlar om hästar som är lite "bukiga" så svarar genast en del att det beror på proteinbrist.

T ex så svarade någon att "en häst som har hömage har proteinbrist men är den fet så är den liksom tjock överrallt"

Men är det ALLTID så att den har proteinbrist om den har lite hömage?

Min pålle t ex har faktiskt lite "hömage" men är samtidigt lagom rund över revben, rygg mm. Man kan inte på något sätt se revbenen utan bara känna dem. Och då känns det inte som om de är precis under skinnet utan det finns lite "hull därimellan.

Nu menar jag inte att han ser ut som, typ, ett hängbuksvin men visst har han allt lite mage :angel:

Sv: Alltid proteinbrist?

har inte hört talas om det faktiskt... men många som har hömagar är oftast i dålig kondis i övrigt så det kanske SER ut som att de har proteinbrist å inte kan sätta muskler... men vad vet jag.. jag hade en häst med både liten hömage å sk. proteinknölar.

nej, precis som du citerar (mig förmodligen ;) ) så beror det hela på hur hästen ser ut i övrigt.. hästen kan vara väldigt övergödd.. dvs bra hö men för mycket i komination med för lite motion = kraftig och tjock men då brukar i regel inte magen vara opassande stor..
Får hästen för mycket energi, men lagomt med protein så blir hästen fläskig, dvs mycket extra fett..
får hästen lagomt med energi men för lite proteiner försvinner både muskler och fett när hästen tränas och hästen får somaliamge av nån anledning... just varför dom får somaliamage (såsom svältande barn i somalia får) vet jag fakltiskt inte.. har inte kollat upp varför, men kroppen reagerar på svälten iallafa..

Somaliamage kan man inte kalla det.

Det du refererar till (somaliamage) är tillståndet "kwashiorkor". Vid kwashiorkor är individen utsatt för sä grav svält att inre organ inte kan upprätthålla vitala funktioner i kroppen. Det är inte en följd av "endast" proteinbrist (något man tidigare trott) utan en följd av allvarlig undernäring. Magen sväller av ödembildning.

Jag lovar att ingen hästägare vid sina sinnens fulla bruk svälter sin häst till detta tillstånd.

BeastieBabe skrev:
får hästen lagomt med energi men för lite proteiner försvinner både muskler och fett när hästen tränas och hästen får somaliamge av nån anledning... just varför dom får somaliamage (såsom svältande barn i somalia får) vet jag fakltiskt inte.. har inte kollat upp varför, men kroppen reagerar på svälten iallafa..

Min teori till varför de blir bukiga av proteinbrist är att de tappar musklerna som håller upp magen och/eller att de tappar hull och muskler över rygg/kors men samtidigt hålls magen i sin (rätta) storlek. Låter inte det logiskt?
Så resonerar jag iaf. :smirk:

Luleå skrev:
Somaliamage kan man inte kalla det.

Det du refererar till (somaliamage) är tillståndet "kwashiorkor". Vid kwashiorkor är individen utsatt för sä grav svält att inre organ inte kan upprätthålla vitala funktioner i kroppen. Det är inte en följd av "endast" proteinbrist (något man tidigare trott) utan en följd av allvarlig undernäring. Magen sväller av ödembildning.

Jag lovar att ingen hästägare vid sina sinnens fulla bruk svälter sin häst till detta tillstånd.

Förstår din point, men Beastibabe jämförde nog bara med "somaliamage" (= stor mage, för övrigt smal).

tack för att du förklarade situationen för mig..

vet du förrestens varför hästars mage sväller om de får proteinbrist och tappar musklerna?

jag kan visa bild också..
{3F38B547-89BA-423A-979B-0629332D586C}.jpg

hästen ifråga fick för lite protein och här hade det gått ca 2½ månad från det att han började få det fodret..

Senast ändrad av en moderator:

Magen är inte för stor det är hästen som är för liten.
Matsmältningsapparaten försöker så gott den kan att få ordning på situationen.
PL

peter_lundin skrev:
Magen är inte för stor det är hästen som är för liten.
PL

Ja precis min mening också... det är ryggen/korset som tappat hull/musler och därför ser magen stor ut i förhållande.

nu har jag ingen annan bild men magen ÄR större än normalt.. och hästen gick där på en TS giva på ca 3 kg..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Relationer Jag är förkrossad, det värker i hela bröstkorgen och det känns som om någon stuckit en kniv i mitt hjärta. Det är nu jag hade önskat jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka