Allt om löpning, FORT!

Iso

Trådstartare
Hunden jag passar löper! Ihh! Jag har vanligvis en hane så jag är helt clueless.

Var köper man löpblöja, hur ofta ska man byta, hur länge kommer hon löpa!?

Ahh, nu får ni kunniga bukefalosare hjälpa mig!
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Hunden jag passar löper! Ihh! Jag har vanligvis en hane så jag är helt clueless.

Var köper man löpblöja, hur ofta ska man byta, hur länge kommer hon löpa!?

Ahh, nu får ni kunniga bukefalosare hjälpa mig!

Tikskydd köper du i djuraffär det kostar mellan 50-100 kr, du använder vanligt trosskydd eller bindor beroende på hur mycket hon blöder.
Jag bytte varje gång Wilma hade haft av sig skyddet.
Dom löper ca 3 veckor.höglöpet varierar från 7-15 dgr, men en del tikar "släpper" till hela tiden.
Det finns antilöpspray att köpa i djuraffären också, det är superbra.

Men håll koll på dom ändå och ha dom delade, en tjuvparning är så lätt hänt.

Lycka till!
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Jag brukar använda vanligt wc-papper ist för binda. Byter varje gång vi går ut, vilket är lite oftare än vanligt då hon löper!
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Använder inte löpblöja. Under löpperioden är hennes utrymme begränsat till hallen, kopplad. Hon är en städad tjej som håller rent efter sig. Har sen en hanne i två hörn i andra änden av huset som även dom är kopplade och dom sjunger hennes lov dagar och nätter igenom:crazy: ...är just inne i den värsta perioden:cool:
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Mina lever som vanligt under sina löp. Däremot står golvmoppen framme så jag kan torka av golvet lite snabbt om det behövs.
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

det är helt normalt att löpa upp mot 6 veckor också.

Tja, det beror ju på vad man menar med normalt. Det är ovanligt att de löper så länge men det behöver inte vara patologiskt..
Det normala är ca 7-10 dagars "förlöp" där de har blodiga flytningar som följs av ca 7 dagars höglöp när flytningen blir mer genomskinlig. Man bär vara försiktig åtminstone till dag 20-21, många hundar kan paras så länge. Jag släppte ihop min tik med hanhunden typ dag 25 för att vara på den säkra sidan.
Om man behöver tikskydd eller inte är högst individuellt. Min förra hund blödde så mkt att det såg ut som ett slakthus hemma medan nuvarande knappt behöver ngt skydd.
Vad gäller byte är det ju precis som för människor, man byter när man går på toaletten eller när det behövs om man blöder mkt.
Ju oftare du byter desto mindre luktar det ju, tvätta rumpan med schampo typ varannan dag också så slipper du den värsta lukten, det är ju det gamla kladdet som luktar värst..
Jag rekommenderar den typ av tikskydd som är som en byxa med hål för svansen, de andra sitter väldigt dåligt och hunden kan lätt få tag i bindan. Min förra hund åt alltid upp bindan så jag fick byta till ett tunnt trosskydd för att minska risken att hon fick förstoppning av skyddet..
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Tack för alla svar!

Jag har kollat på lite storlekar på internet men jag vettifasen vad hon ska ha..hon är en stor labrador?

Just nu har jag dragit på henne ett par vanliga trosor och klippt hål för svansen..det är ju inte sådär jätte populärt, och att dom sitter skitdåligt..
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Har du lite isoleringstejp, typ sån svart "gummitejp" är det bara att ta det runt ett par varv runt troskanten. Så fick jag göra en gång och det fungerade yppeligt tills jag köpte ett riktigt skydd någon dag senare.
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Haha, jag har faktiskt lekt sömmerska och sydde helt enkelt in lite i kanterna. Sitter på skitbra nu :)

Hon är riktigt söt när hon springer runt i vit/grön/gul randiga trosor :rofl:
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Såhär ser min design ut..haha :D

wilma.jpg

wilmasrumpa.jpg
 
Sv: Allt om löpning, FORT!

Ligger hon bunden under hela löpperioden?

Under höglöpet hålls alla hundarna på ett sådant sätt att inga parningar kan ske och krävs det då koppel under vissa timmar på dygnet så ja. När hundarna är ensamma är hanarna i hundgården och tiken lös inne.:cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 654
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp