Allt om LÖSDRIFT

Sv: Allt om LÖSDRIFT

Min häst går på lösdrift sedan ett halvår tillbaka och det fungerar jättebra. Det är en kanonanläggning (stall, ridhus, korall, ridbana, ridvägar torkrum sadelkammare etc) med helinackordering så vi gör inget annat än pysslar med vår egen häst. Som alltid är det väl bra att kolla vad det är för regler/ägare/fok. Jag trodde pållan skulle bli lerig och blöt men hon går i princip inte ut från den stora ligghallen när det är dåligt väder så inga problem med det. Nu på vintern när det är snö lägger stallägaren hö i små högar i hela hagen så hästarna håller sig sysselsatta med att 'beta' nästan som på sommaren. Det finns 4 flockar i stallet så att utfodringen kan varieras lite. Det kan nog vara knepigt annars att hitta en flock där ens häst får lagom med mat.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Givetvis kommer jag åka ut och kolla till hästen även på lösdrift, det var inte så jag menade, utan mer som att man kan ta ledigt en dag i veckan på vintern och bara åka ut för att fylla höpåsar och hinkar. Ang mockning så förstår jag att det måste skötas även på en lösdrift men sköts det inte enligt rullande schema?

Jag har haft mina inackorderade på lösdrift, där ingick fri tillgång på hösilage, mineraler och full tillsyn. Lösdriftshallen sköttes utav ägarna, det ingick i kostanden. Jag betalade 1500:-/mån vintertid men så är det på Isl.häst anläggning och jag vet inte vad det kostar för storhäst och vad som brukar ingå på en sådan. Där jag stod fanns det tillgång till box och sadelkammare mm

Jag hade på lösdrift just för att inte behöva åka varje dag eftersom jag jobbar som lastbilschaufför är det INTE säkert att man kommer hem förrän sent på natten om det vill sig illa.

Däremot anser JAG att vill man ha sin häst klippt och täckad ska man nog inte ha sin häst på lösdrift men det är min åsikt, jag kan tillägga att jag ställer av min Isl.h vintertid, dvs Dec-Feb just pga att han ska slippa svettas genom all päls och jag vill inte klippa. Han rids hela sommaren istället.

Idag har jag honom på stall men det beror på att jag har mina vänner där och kan få hjälp de dagar det kör ihop sig på jobbet
 
Senast ändrad:
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Däremot anser JAG att vill man ha sin häst klippt och täckad ska man nog inte ha sin häst på lösdrift men det är min åsikt

Varför inte? Många jag vet om som har sina box-hästar klippta och täckade har ändå samma täcke på dygnet runt. Då måste det väl vara bättre att de åtminstone får röra på sig även nattetid?
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Varför inte? Många jag vet om som har sina box-hästar klippta och täckade har ändå samma täcke på dygnet runt. Då måste det väl vara bättre att de åtminstone får röra på sig även nattetid?

Pga av skaderisken, hur många har tillsyn nattetid liksom, jag vet hur våra lekfulla hästar klättrar och far på varandra och fastna i täckesgjordar och ingen ser nåt på flera timmar låter inte optimalt i mina ögon nej
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Pga av skaderisken, hur många har tillsyn nattetid liksom, jag vet hur våra lekfulla hästar klättrar och far på varandra och fastna i täckesgjordar och ingen ser nåt på flera timmar låter inte optimalt i mina ögon nej

Men det kan ju precis lika gärna hända dagtid?
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Jag byggde lösdrift i höstas åt mina unghästar. Jag har grus i botten+kalk i botten,sen gummimattor och sen en massa spån på toppen.Dom har en uppvärmd vattenkopp,saltsten mineraler + kalk. Dom har kontakt med dom andra hästarna i stallet då dom har fönster i boxarna ut till lösdriften. ( förstås försatt så dom inte kan göra sig illa). 60m från lösdriften har dom fri tillgång på ensilage dom står i en "låda" så dom inte står och trampar i enslage. Vi har en skjutdörr till lösdriften så om man vill kan stänga in hästarna vid tex nyårsafton. Mockar gör jag 3-4 gånger i veckan. Jag tycker inte det är mindre jobb lösdrift än med box.
 
För att återanvända en gammal tråd.

Hur gör ni med häst på lösdrift med klippning? Min har massor med päls och blir svettig även av lätt arbete. Jag vill inte släppa ut en svettig häst i vinterkylan, men vill inte heller behöva hålla på med massor av täcken som blir resultatet vid för mycket klippning.

Att bara klippa undersida av halsen, ger det någon effekt ur svettsynpunkt?

Kan ju tillägga att hästen i fråga redan nu går med täcke om det är regnigt, kallt, eller blåsigt i kombination.

//Jen
 
För att återanvända en gammal tråd.

Hur gör ni med häst på lösdrift med klippning? Min har massor med päls och blir svettig även av lätt arbete. Jag vill inte släppa ut en svettig häst i vinterkylan, men vill inte heller behöva hålla på med massor av täcken som blir resultatet vid för mycket klippning.

Att bara klippa undersida av halsen, ger det någon effekt ur svettsynpunkt?

Kan ju tillägga att hästen i fråga redan nu går med täcke om det är regnigt, kallt, eller blåsigt i kombination.

//Jen

Jag har klippt mina som innan när dom var på stall då det är lika kallt i stallet hemma som ute (förutom på våren då det är kallare i stallet).

Har faktiskt inte ändrat på någonting för hästarna sedan dom var på box förutom att dom inte kommer in på nätterna utan bara vid oväder.
 
För att återanvända en gammal tråd.
Hur gör ni med häst på lösdrift med klippning? Min har massor med päls och blir svettig även av lätt arbete. Jag vill inte släppa ut en svettig häst i vinterkylan, men vill inte heller behöva hålla på med massor av täcken som blir resultatet vid för mycket klippning.
Att bara klippa undersida av halsen, ger det någon effekt ur svettsynpunkt?
Det beror ju på hur mycket hästen svettas och vart den svettas mycket, ibland räcker det att klippa litegrann. Annars är det inga problem att klippa hästen på lösdrift heller, se till bara att ha bra vintertäcke. Måste man klippa så måste man ju.
 
För oss sparar det en hel del tid och pengar.Tiden sparas att hästarna har stora baljor med vatten istället för en hink vatten till var och en häst när de står inne på stall. Mockningen går snabbare, slipper sopa stallgången ,inte av och på med täcken varje dag, slipper leda ut o in hästarna varje dag.Pengamässigt går det åt mindre strö iallafall fall de vintrar där snön ligger länge för då är de hellre ute.Sen mindre elkostnader o våra fullblod som går galopp har haft mindre infektioner , förskylningar och hosta samt det verkar som om på somrarna de tål värmen bättre även när de går löp.Sen finns det nån enstaka som inte passar på lösdrift tex väldigt låg i rang.
 
För att återanvända en gammal tråd.

Hur gör ni med häst på lösdrift med klippning? Min har massor med päls och blir svettig även av lätt arbete. Jag vill inte släppa ut en svettig häst i vinterkylan, men vill inte heller behöva hålla på med massor av täcken som blir resultatet vid för mycket klippning.

Att bara klippa undersida av halsen, ger det någon effekt ur svettsynpunkt?

Kan ju tillägga att hästen i fråga redan nu går med täcke om det är regnigt, kallt, eller blåsigt i kombination.

//Jen

Själv har jag inte klippt hästarna på lösdrift, jag brukar lägga på ett stalltäcke tills de torkat och ta av det sen. Nu är det inga problem eftersom jag har hästarna hemma. På förra lösdriften funkade det egentligen också eftersom jag oftast var kvar så pass länge att jag kunde ta av täcket innan jag åkte hem. Men om din häst svettas mycket kanske den inte hinner torka.

En av hästarna på förra lösdriften klipptes på undersidan av halsen och lite på bröstet och gick sen utan täcke. Hon tyckte det funkade bra. Svårt att säga om det skulle funka på din häst dock, men du skulle ju kunna börja med att klippa halsen och kolla hur det verkar gå. Annars får du väl klippa mer och lägga på täcke.
 
Förtydligande: Alltså med undersidan av halsen menade jag typ nedre tredjedelen av halsen.
 
Mina är filtklippta (med täcke) fram till april ungefär, då helklipper jag. (Halvblod som tävlar i lätt/msv klass, bor i Norrland.)
 
Såhär är min lösdrift där mina hästar går (en nordsvensk, ett russ och en shettis):
Ca 1 hektar skogshage uppdelad på en stor del, en "gång"/korridor bort till en till hagdel (där blir hagen bredare igen och efter en bit sitter det ett staket med bara en "vanlig grindöppningsbred öppning", där jag har en timergrind.
Timergrinden stänger jag för på morgonen och på kvällen, och så öppnas den mitt på dagen och mitt i natten. Jag fodrar alltså morgon och kväll men hästarna får mat 4 ggr/dygn jämnt fördelat.

Jag har ett par SMHN uppsatta som jag vissa fodringar väljer att lägga silaget i, och andra ggr lägger jag "bara" halm där och fodrar istället silaget på marken. Varierar vart jag lägger silaget.

Jag har ligghall på kortsidan av ladan/stallbyggnaden. Hade gärna haft den ytan lite större (får nog bli så så småningom), och så vill jag skaffa köldridå för öppningen.
Vatten får de i närheten av ligghallen nu (fyller med slang när den inte är frusen). Har köpt en uppvärmd vattenkopp som ska installeras när jag har råd med "tillbehören och installationen".

I ligghallen har jag spånpellets eller halmpellets. Mockar ca 3 dagar i veckan (mer/mindre efter behov).

Jag har ett stall med boxplatser för alla hästarna. Lite dåligt med plats i gången. Foderutrymme i den delen av ladan som är längst från ligghallen. Halm på loftet (småbalar).
Kallvatten inne i stallet (inte i boxarna). Hade gärna haft varmvatten också, det får bli så småningom.

Hagen är inte mkt upptrampad trots den milda hösten (peppar peppar..) men jag skulle vilja grusa upp i den "lilla" hagdelen.

Vi har stängslat med aluminiumtråd.
 
Såhär är min lösdrift där mina hästar går (en nordsvensk, ett russ och en shettis):
Ca 1 hektar skogshage uppdelad på en stor del, en "gång"/korridor bort till en till hagdel (där blir hagen bredare igen och efter en bit sitter det ett staket med bara en "vanlig grindöppningsbred öppning", där jag har en timergrind.
Timergrinden stänger jag för på morgonen och på kvällen, och så öppnas den mitt på dagen och mitt i natten. Jag fodrar alltså morgon och kväll men hästarna får mat 4 ggr/dygn jämnt fördelat.

Jag har ett par SMHN uppsatta som jag vissa fodringar väljer att lägga silaget i, och andra ggr lägger jag "bara" halm där och fodrar istället silaget på marken. Varierar vart jag lägger silaget.

Jag har ligghall på kortsidan av ladan/stallbyggnaden. Hade gärna haft den ytan lite större (får nog bli så så småningom), och så vill jag skaffa köldridå för öppningen.
Vatten får de i närheten av ligghallen nu (fyller med slang när den inte är frusen). Har köpt en uppvärmd vattenkopp som ska installeras när jag har råd med "tillbehören och installationen".

I ligghallen har jag spånpellets eller halmpellets. Mockar ca 3 dagar i veckan (mer/mindre efter behov).

Jag har ett stall med boxplatser för alla hästarna. Lite dåligt med plats i gången. Foderutrymme i den delen av ladan som är längst från ligghallen. Halm på loftet (småbalar).
Kallvatten inne i stallet (inte i boxarna). Hade gärna haft varmvatten också, det får bli så småningom.

Hagen är inte mkt upptrampad trots den milda hösten (peppar peppar..) men jag skulle vilja grusa upp i den "lilla" hagdelen.

Vi har stängslat med aluminiumtråd.

Nordisen som hålls igång mkt är helklippt och täckad. Shettisen är helklippt men det har växt ut så mkt att hon bara behöver täckas vid nederbörd (inte vid lite duggregn). Russet är halvklippt men behövde bara täcke första veckorna, eller om det regnar mkt/blåser.
 
Ingen som har erfarenhet av häst som fått ont i hovarna i lösdrift pga att den inte ligger ner tillräckligt? Min häst har gått på lösdrift sen i somras och stortrivs - har stor välbäddad box att gå in i, grusat framför höbaren osv - så det har funkat super! I somras sov de mest inne på dagarna när det var 30 grader varmt - då var det skönt med skugga! När det blev lite kyligare började de sova mest utomhus (täcket skvallrar) För ett tag sen blev hon sömstucken och rejält halt, överbelastade det andra benet så hon blev rejält sulöm. Nu stänger jag in dem på nätterna för att hon ska ligga ner ordentligt - för jag funderar på om hon inte låg ner tillräckligt vilket förstås har påverkat sulömheten negativt? Hon ligger numera bara inne om jag stänger in henne (har halm så det syns tydligt om hon har halm i svansen = sovit inne, eller lera på magen = sovit ute) Kommer nog inte våga ha henne ute på nätterna mer, vilket är synd för hon mår väldigt bra av det i övrigt! Några funderingar? Kan det räcka med att stänga in dem typ var tredje natt för att hon ska ligga ner? (När hon är frisk såklart, tillsvidare är det ju sjukhage och nästintill boxvila som gäller!) Veterinären har varit ut och behandlat ska jag kanske tillägga och hon har fått flytsulor av hovis :)
 
Hej!

Min tjej fixar inte lösdrift, hennes hovar klarar inte av den ständiga blötan, sulan blir ju mjukare av det blöta. Hon blev också sulöm- fick läderhudsinflammation i omgångar, skittråkigt och ont på henne. Nu bor hon på box nattetid och trivs alldeles ypperligt. Inget sulöm alls längre :-). (utom när hovslagarna envisas med att skära av för mycket sula...)

/Lavinia
 
Hej!

Min tjej fixar inte lösdrift, hennes hovar klarar inte av den ständiga blötan, sulan blir ju mjukare av det blöta. Hon blev också sulöm- fick läderhudsinflammation i omgångar, skittråkigt och ont på henne. Nu bor hon på box nattetid och trivs alldeles ypperligt. Inget sulöm alls längre :-). (utom när hovslagarna envisas med att skära av för mycket sula...)

/Lavinia
OK, ja - att de inte pallar att det är blött hela tiden förstår jag! Men min hage är uppbyggd med markduk och grus på de mest belastade ställena så hon har aldrig behövt stå i lera - så jag tror inte att det har bidragit.

Vad skönt att du har hittat vad som funkar för din tjej :D
 
OK, ja - att de inte pallar att det är blött hela tiden förstår jag! Men min hage är uppbyggd med markduk och grus på de mest belastade ställena så hon har aldrig behövt stå i lera - så jag tror inte att det har bidragit.

Vad skönt att du har hittat vad som funkar för din tjej :D

För att förtydliga, hon stog också i en hage som var dränerad, markdukad och grusad på de ställen de stog mest, lera hade vi inte över hovarna nån gång (tror inte ens den var över halva hovarna, men det var ett par år sen så jag minns inte helt). Så jo, fukten från marken påverkar sulorna även på väldränerad mark när det är höstblött ute.

Min sover utan problem ute sommartid när det är torrt i mark och luft, men resten av året är det för blött för henne och det är just sulorna som tar stryk.

/Lavinia
 
För att förtydliga, hon stog också i en hage som var dränerad, markdukad och grusad på de ställen de stog mest, lera hade vi inte över hovarna nån gång (tror inte ens den var över halva hovarna, men det var ett par år sen så jag minns inte helt). Så jo, fukten från marken påverkar sulorna även på väldränerad mark när det är höstblött ute.

Min sover utan problem ute sommartid när det är torrt i mark och luft, men resten av året är det för blött för henne och det är just sulorna som tar stryk.

/Lavinia
Ahh, OK! Tack för att du förtydligade! :) Den fukten är ju svår att komma ifrån... :S Kommer du ihåg om din låg ner mycket? För min står väldigt mycket inne i boxen tycker jag (och där är det ju torrt!) eller var din häst ute mest hela tiden? Svårt att veta om man som jag inte typ bor i stallet :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 821
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 831
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp