Allt om exteriör!

T

tut

Skulle vilja ta upp ämnet för att folk ska dela med sig av sina kunskaper.
Vad är en bra exteriör för islandshäst? Självklart finns det delade åsikter, men skriv på!!

Sv: Allt om exteriör!

JA, vad bra med en sån här tråd!!
jag hoppas många kommera att dela med sig av sina åsikter och bilder på bra hästar. :D

Så här står det i en bok jag läst:

Islandshästen bedöms till 40% utifrån extriören.

Exteriör,

Huvud: Huvudet skall vara medelstort och välformad med tunn och finhårig hud. Pannan skall vara flathårig och bred, noslingen rak och ögonbågarna skarpa. Ögonen skall vara uttrycksfulla, stora och helst mörka. Näsborrarna skall vara stora. Det är en fördel då det är lite avstånd mellan ganascherna och käkbenen tunna. Örona skall dom med vara tunna,spetsformade och uppåtriktade. Ansiktet skall även uttrycka mod och styrka.

Hals, manke, bog:Halsen skall vara lång, hög ansatt, slank, smidig samt ha en god resning. Helst något välvd. Manken skall vara hög och väl markerad och bogarna sluttande. Bröstet skall inte vara för tungt eller brett.

rygg och kors:Bra överlinje, mjuk och böjlig rygg som är medellång, bred och välmusklad. Linjen över ryggraden skall vara mjukt bort till korset. Korset skall vara långt, brett, ganska sluttande, välutvecklat och musklat. Höftbenen skall vara långa och välmusklade. Svansen skall vara vacker och inte för högt ansatt.

proportioner:Hästen skall se harmonisk ut. Kroppen skall vara högrest, rektangulärt och lätt med bra höjd i frampartiet. En vacker man/svans förstärker helhetsinttrycket.

Benkvalite:Benen skall vara torra med välmarkerade och hårda senor som är väl avgränsade från skenbenet. Benen får heller inte vara för breda eller smala.
Kotorna skall vara medellånga för att ge elactisitet och styrka. kotlinjen skall vara obruten fram till hoven.

BenställningSkall vara korekta raka benaxlar både fram och bak.

Hovar:
Storleken på hoven skall passa till hästens storlek. Hoven ska ha välvd sula med välutvecklad, sund stråle och glatt och hårt vägghorn.

Totalt: 40 poäng(40%)

Sådär ja, puh!! :)

Stod det verkligen att bogarna ska vara sluttande? Det är inget jag skulle eftersträva iaf...

Jag tänkte faktist också på det då jag läste det, men vänta så ska jag kolla. Japp det står det, kanske dom skrivit fel.

Vad är en "flathårig" panna, fniss. Och ett ansikte som utstrålar mod och styrka. ( Herregud - kan man se det i ansiktet:confused: :D )

Känns lite flummigt.:idea:

kryptisk skrev:
Stod det verkligen att bogarna ska vara sluttande? Det är inget jag skulle eftersträva iaf...

Ja, det är sluttande bogar man vill ha - inte stupande.

/Malin

Jovisst, men jag har alltid tänkt samma om sluttande och stupande, bara att stupande är värre. Är det inte önskvärt med mindre sluttande bogar (liggande)?

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.