Allt krångligare att hitat på forumet?

moli

Trådstartare
Jag tycker att det börjar bli lite svårt att hitta på forumet vilket gör att iallafall jag tappar intresse för att leta efter trådar som intresserar mig. Trådar som flyttas och låses gör mig ganska förvirrad, det är väl nya regler igen antar jag, men jag hänger inte med i svängarna, och jag har ingen riktig koll längre på vart jag ska lägga mina trådar för att de ska få vara kvar.

Jag tror att det finns risk att Buke tappar användare om reglerna fortsätter att ändras så ofta som de verkar göra nu.

jag tycker att det var bar när varje forum hade separata gnäggavdelningar och avelsavdelningar tex. Men om inte det funkar kanske man kan ha underavdelningar på Gnägg och Avel tex?

Sv: Allt krångligare att hitat på forumet?

Högst upp i varje forum finns en kort förklaring vad forumet omfattar. Trådar som flyttas kan man lätt hitta genom att klicka på flyttmeddelandet (man kommer då dit tråden flyttats).

Nya regler har vi inte fått, däremot har det skett lite förändringar gällande underforum, taggar och liknande. Det har skett kontinuerligt och kan säkert upplevas som lite stökigt.

Man kan alltid prenumerera på trådar som är särskilt intressanta, eller följa de man lagt inlägg i (via sin profil). Det tycker jag är ett bra sätt att få lite styr.

Jag förstår inte riktigt vad som får vara under vård, avel, utrustning och gnägg på islandshäst. Trådar om eksem, hingstar, sadlar och hästpresentationer flyttas.

Jag förstår inte riktigt vad som får vara under vård, avel, utrustning och gnägg på islandshäst. Trådar om eksem, hingstar, sadlar och hästpresentationer flyttas.

Precis det jag upplever som svårbegripligt.

Vad fyller prefixen på Islandsforumet för funktion om de inte betyder att det är en gnäggtråd i Islandsforumet? Eller avel eller utrustning? Jag fattar ingenting längre. Trådar om Islandshingstar har också flyttats till Gnägg och Islandshästutrustning till utrustningsforumet. Är det ändrat igen nu så att allt utrustningsrelaterat ska ligga på det allmänna utrustningsforumet?

Uppenbara bildtrådar kommer att flyttas, och till gnägg även fast ett sådant finns som prefix under islandshäst. Hela forumet är nerlusat med bildtrådar av alla möjliga orsaker, här förekommer mest privat chatt och vem som har den snyggaste hästen.

Utrustning har vi ett forum för, en sadel är en sadel oavsett på vilken ras den sitter. Den behöver passa helt enkelt vilket inte gör den till en specifik fråga som bör stanna på Islandshäst.

Rena avelsfrågor kommer att stanna kvar, men som sagt bildtrådar hamnar under gnägg.

Vårdfrågor gäller på samma sätt, inget specifikt i sig för Islandshästen. Den ser inte annorlunda har just inga större avvikande företeelser om man frånser att den har en längre grovtarm än för övriga raser. Men veterinär medicinskt hanteras den på samma sätt.

Problemet som jag ser det, man är lite för bekväm. För ett tag sedan gjorde Gunnar om så att tidigare underforum till Islandshäst hamnade på samma sida. Det har medfört att forumet har blivit roddigt, och detta är en upp strukturering.

Problemet som jag ser det, man är lite för bekväm. För ett tag sedan gjorde Gunnar om så att tidigare underforum till Islandshäst hamnade på samma sida. Det har medfört att forumet har blivit roddigt, och detta är en upp strukturering.

Det är lite det som är problemet och gör att jag tycker att man tappar en hel del av det som jag gillade med buke. Det var lätt att hitta tex Islandshästrelaterade trådar när det fanns underforum: Avel, Utrustning och Gnägg. Det blev ganska rörigt när de lades ihop, men nu när många islandshästtrådar hamnar på vanliga gnägg blir det flera moment för mycket för att jag ska tycka att det ens är värt att leta, jag vill ha användarvänlighet, man är ju lat av sig. :)

Och användarvänlighet för mig är att jag hittar alla Islandshästrelaterade trådar på ett ställe, distanstrådar på ett, akademisk ridkonst på ett osv. Nu blir det för mycket jobb för att jag ska bry mig om att leta. Jag tycker personligen att det känns lite för omständigt nu med vad som får ligga vart och hur man ska formulera sig i trådarna och vad som får stå med och inte att jag knappt startar några trådar längre, de flyttas ofta och rinner ut i sanden och då tappar jag intresset. Men det kanske mest är jag.

Det lär väl visa sig om forumet tappar användare.

Högst upp i varje forum finns en kort förklaring vad forumet omfattar.

I Islandsforumet är det enda jag hittar:
Islandshäst Om och kring islandshäst-grenarna.

Just kring islandshästgrenarna kan ju tolkas på fler sätt. Till exepel som att man får diskutera Islandshästutrustning.

Just kring islandshästgrenarna kan ju tolkas på fler sätt. Till exepel som att man får diskutera Islandshästutrustning.

Ja och här ska jag ge ett exempel, det isländska stångbettet. Här kommer ett till, regler kring utrustning vid t ex tävling osv. Dessa kommer att finnas på Islandshäst, däremot inte vilken sadel ska jag välja.

Ja och här ska jag ge ett exempel, det isländska stångbettet. Här kommer ett till, regler kring utrustning vid t ex tävling osv. Dessa kommer att finnas på Islandshäst, däremot inte vilken sadel ska jag välja.

Men får man diskutera islandssadlar i stort? Liksom man (väl?) får diskutera hoppsadlar på hoppforumet?

Utrustning har vi ett forum för, en sadel är en sadel oavsett på vilken ras den sitter. Den behöver passa helt enkelt vilket inte gör den till en specifik fråga som bör stanna på Islandshäst.
.

Men är inte det upp till Trådskaparen att avgöra?:grin:

Ja jag läser väldigt sällan på hästsidorna längre. Jag orkar inte leta eller sätta mig in i alla nya regler

Jag måste säga att jag tycker att det är bättre nu. Jag läser mest på trav, och istället för att ha tre olika forum att titta på har jag bara ett. Förut orkade jag oftast inte kolla alla, men nu missar jag inget pga lathet. :)

Trist att så många äldre trådar, särskilt hingsttrådar, på islandshästforumet är låsta. :(

Ledsen att jag inte haft möjlighet att skriva något tidigare i denna tråd. Jag lovar att titta lite närmare på detta.
Jag kan tänka mig att Boj varit lite väl tuff på vissa trådar, men det hänger också en hel del på hur de skrivs. Om exempelvis islandshäst-biten i tråden är av mycket lite betydelse kanske tråden passar bättre under annat forum.
Om det skapas mängder med liknande "trams"-trådar kan jag förstå om man försöker rensa lite så att seriösare diskussioner också får plats på forumets förstasida.

Rent generellt tror jag det är bättre med prefixen som används nu i stället för separata underforum. Bland annat av den anledning som Mammas nämner ovan.

Ledsen att jag inte haft möjlighet att skriva något tidigare i denna tråd. Jag lovar att titta lite närmare på detta.
---
Om exempelvis islandshäst-biten i tråden är av mycket lite betydelse kanske tråden passar bättre under annat forum.
Om det skapas mängder med liknande "trams"-trådar kan jag förstå om man försöker rensa lite så att seriösare diskussioner också får plats på forumets förstasida.
---
Rent generellt tror jag det är bättre med prefixen som används nu i stället för separata underforum. Bland annat av den anledning som Mammas nämner ovan.

Hejsan,

Jag håller med dig om att det är en bra idé att låta inläggen komma upp på samma sida, man kan ju fortfarande sortera dem efter Avel etc. Men det som krånglar till det för mig är att många inlägg flyttas trots att de handlar om specifikt islandshästar.

Som exempel kan man ta tråden om "drömhingstar" som hamnade på allmänt gnägg istället för islandshästgnägg, när man startar en sådan tråd på Islandshästgnägg vill man ju diskutera just islandshingstar. Och trådar om "våra 07: or, våra 03: or" osv som visserligen ofta blir rena bildtrådar på unghästar, men de har också flyttats till allmänt gnägg vilket är jättesynd. Jag älskar sådana trådar som förhoppningsvis blir långkörare där man kan följa utvecklingen av hästar som är lika gamla. Även om det blir en massa "åååh vad söööt" i trådarna så tycker jag mycket om att följa dem :), och det är synd om de försvinner iväg på andar forum, då tillkommer det knappast lika många islandshästar om de inte ligger under islandshäst. Eftersom de ursprungligen skapats p Islandsforumet så stå det ju inte heller "Era 07: or Islandshäst" på dem, så det är inte uppenbart enkelt att hitta igen dem för någon som inte var med från början.

.. Men allt är inte dåligt såklart. :) Jag låter lite gnällig tycker jag. Du och moderatorerna gör ett bra jobb med forumet. Jag har haft stor glädje av både "Stallet" och Bukefalos och har fått både en bra praktikplats och nya vänner genom åren tack vare forumkontakter.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 927
Senast: Nahar
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 760
Senast: Wingates
·
Äldre Hej! Ny här som ni ser men har väl tittat in hit på buke då och då. Har jag kommit rätt med min tråd eller så flytta den. Har en...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 912
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA