Allsvenskan i dressyr div 2 och 3

J

juli

Hejsan. Är ny här på forumet. Har fått överta min dotters identitet. Som ponnymamma har man under åren råkat ut för diskussioner och trätomål ang. laguttagningar till allsvenskan i div 3 och 2. Det är ju olika för olika distrikt. Vissa distrikt har satt upp kriterier för ponny och ryttare för att få vara med men många har inte det och då blir det upp till klubbarna att själva bestämma. I många klubbar fungerar det nog bra men i andra mindre bra. Har hört många varianter när vi varit ute och tävlat och det skrämmer mig. Klubbar som elitsatsar redan i div 3 där man toppar laget så att vissa aldrig får vara med. Klubbar som låter kompislag vara med och då skiljer ut ryttare som inte är med i gänget eller klubbar som sätter upp så höga kriterier som inte är relevanta för tävlingsnivån så att många utesluts pga det. Att tävla lag i den annars så individuella sporten ridsport kan jag som mamma tycka är bra. Barn behöver tidigt vara med i lagsammanhang för att lära sig tänka på andra och inte bara sig själv.
Är lite nyfiken på hur det är i era klubbar och distrikt. Vet att det är många klubbar som är föredömliga och ser till att alla får känna sig delaktiga och mycket tydliga i sin laguttagning men vet också att det inte är så överallt.
Vet också att det ute i distrikten börjar väckas en debatt om kriterier. Tror att det är jättebra att diskutera frågan då det visar sig vara en enorm spännvidd mellan lagen på tävlingarna och hur lagutagningar görs.

Skickar ut några frågor för att väcka debatt.
-Tycker du att det även i div 2 och 3 skall vara kriterier som gäller för alla distrikt?
- Hur är det i er klubb, ert distrikt?
- Vad för kriterier är det rimligt att sätta upp för att man skall få kvalificera sig att vara med i lag till div 2 och 3?
- Vissa klubbar sätter upp att man tex skall ha ridit 3 lb med minst 60 % på lokal tävling för att kvalificera sig till div 3. Hur gör man med de barn som bytt ponny på hösten/vintern och inte har någon möjlighet att hinna med 3 tävlingar? Skall de stå över det året?
- Är tävlingresultaten det viktigaste eller är det så att man skall betäckna de lägre divisionerna som en lärdomsskola och uppmuntra till att våga. Därför behöver inte kvaliten vara så hög.

Det här var några av mina undringar. Fyll gärna på med det jag missat. Är kanske helt snett ute och för grupporienterad i denna individuella sport. Synpunkter

Sv: Allsvenskan i dressyr div 2 och 3

-Tycker du att det även i div 2 och 3 skall vara kriterier som gäller för alla distrikt?
Egentligen tycker jag att klubbarna själva ska kunna klara av att sköta laguttagningarna på ett vettigt sätt utan att förbundet ska behöva sätta upp generella regler för hela Sverige. Men om du menar på vilken nivå klasserna ska gå i så kanske det vore bra om det gällde samma över hela Sverige.

- Hur är det i er klubb, ert distrikt?
Vi måste troligen byta klubb till nästa säsong då vår klubb inte har några lag alls, tråkigt men sant. Mig veterligen är det i vårt distrikt upp till klubbarna att själva sköta uttagningen till laget på bästa sätt.

- Vad för kriterier är det rimligt att sätta upp för att man skall få kvalificera sig att vara med i lag till div 2 och 3?
- Vissa klubbar sätter upp att man tex skall ha ridit 3 lb med minst 60 % på lokal tävling för att kvalificera sig till div 3. Hur gör man med de barn som bytt ponny på hösten/vintern och inte har någon möjlighet att hinna med 3 tävlingar? Skall de stå över det året?
Det kommer väl alltid att finnas klubbar som mer eller mindre satsar oavsett vilken division lagen befinner sig i. Jag har då aldrig hört om någon klubb som har dylika regler.

- Är tävlingresultaten det viktigaste eller är det så att man skall betäckna de lägre divisionerna som en lärdomsskola och uppmuntra till att våga. Därför behöver inte kvaliten vara så hög.
Jag tycker nog att man ska se de lägre divisionerna som en lärdomsskola, men jag är kanske ensam om det?

i vårat distrikt har vi bara regler för vilka klasser cuperna skall gå i och vad du inte får ha startat i tex för bohuscupen (mot Div 3) får ekipaget inte startat LA eller Div2 får ekipaget inte startat div 1 eller elit samma år,

i våran klubb har vi sådan uttagning att alla som vill va me i en cup får anmälla sig till tävlingen och uttagningen sker på plats efter förklassen dom 4 bästa ekipagen för dagen får vara med (kan ses som toppning men alla har en ärlig chans att få va meman kan ha en toppen dag eller en botten dag det vet man ju aldrig)

tycker skälv att reglerna skulle kunna vara lite lika distrikten i mellan som en röd tråd som följer dom olika cuperna men namnen behöver inte va demsamma, så om man flyttar inte skall behöva krångla till det för sig själv

kommer inte i håg dom andra frågorna :bump:

Jag var med i div 2 ponnydressyr i år och vi hade uttagningar. Nu
är det så att vi har ungefär sex ponnyer som tävlar dressyr att välja på
så jag tror inte det var så svårt för lagledaren. Av
dessa är det endast fyra som faktist klarar av en LB. uttagningarna var
bara som vanliga dressyrträningar.
På tävlingsdagen åkte de tre som klubben valt som säkra kort och de hade förklassen
som uppvärmning ungefär, men de skickade oxå med tre andra som fick kämpa om
den fjärde platsen i laget (varav en dressyrponny, en hoppponny och en
eller två ridskoleponnyer). vi har bara ponnydressyrlag i div 2 så det var de
bästa som fick vara med.
är det några andra här som har samma system?

mvh juice

Många klubbar gör som din klubb. Ibland så är det ju bara fyra stycken som vill rida i lag, men finns det fler som vill rida så ligger oftast en eller flera platser öppna. Då avgör resultatet i förklassen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka