Allround eller dressyr?

Septicemia

Trådstartare
Jag har i dagsläget en hoppsadel, flat seat, jätteskön att rida i och hästen trivs med den.

Min fråga är nu ifall jag ska ha en till sadel, för ordentligt markarbete samt lättare dressyrövningar så vill jag ha en sadel med mera sits och längre kåpor, men priserna skiljer ju sig ordentligt.
Man kan hitta fina begagnade märkessadlar i allroundmodell till hyfsat pris (för hobbyryttare, ej till tävling) men ska man ha en dressyrsadel som har ett känt märke så får man lägga till ett par tusenlappar till för samma skick.
Jag har ridit en del dressyr i allroundsadlar och tyckt det varit helt ok, men om man ska köpa en sadel TILL och inte tävla osv, är det värt att köpa en allround eller borde jag lägga till de tusenlapparna för en dressyrsadel?

Sv: Allround eller dressyr?

jag hade satsat på dressyrsadlen, kan vara jobbigt att sitta rätt i en allroundsadel....
har man allround känns det som att det varken blir hackat eller malet....
det går att hitta beg kvalitetsdressyrsadlar till hyfsat pris

Dressyrsadel, helt klart!

Allroundsadlarna är verkligen kassa enligt min mening. Går varken hoppa eller att rida vettig dressyr i.

Det är vad jag alltid har trott, men har tyckt att det varit bekväma sadlar ändå :p , men nu har jag fått höra motsatsen, att det ska gå minst lika bra att rida dressyr i allroundsadel som i dressyr när det bara rör sig "hemma-dressyr", därför frågar jag här. ;)

För all del är allroundsadlarna bekväma, det är inte det, men jag anser att det inte går att rida vettig dressyr i en sådan. Inte ens bara hobbydressyr (och utbildning som jag mestadels hållit på med) tycker jag fungerar vettigt i en allround...

Men ja, det beror nog väldigt mycket på häst/ryttare också skulle jag tro, men rent generellt skulle jag kalla det en dålig idé.

allroundsadlar är egt inte bra för annat än att rida i skogen, köp en riktigt dressyrsadel, det har du igen för, jag lovar!! :)

med det resonnementet så kan du ju lika gärna fortsätta rida dressyr i din hoppsadel. Jag tyckte också att det gick helt fint att dressyra i min hoppsadel, men då jag köpte en dressyrsadel insåg jag att jag hade haft väldigt fel!!! Det kan liksom inte jämföras...

Okej, jo det är väl det jag har varit inne på hela tiden egentligen, men sen börjar man ju tveka när en säg si och en annan så :smirk: ...
Då vill jag ha tips på SKÖNA sadlar med bra stöd för en långbent ryttare :D :D

Jag hade satsat på en dressyr sadel. För om du ska ha allroundsadel så kan du nästan lika gära ha flatseat sadeln kvar. Jag tycker inte allroundsadlarna ger lika bra stöd som en dressyrsadel gör.

Jag gillade allroundsadlar innan (hade en allround mot dressyr) men sen köpte jag en dressyrsadel istället, och då upptäckte jag hur bra det egentligen var!
Visst hade jag kunnat ha en allroundsadel mot dressyr, men jag kan lova dig att det är en stor skillnad trots allt.

Jag har en Prestige Top Dressage, den är :love: Mjuk och skön och stora knästöd, man sitter stadigt utan att sitta fast. Skön även för hästen, med bred kanal, rundbossor och bra bogfrihet. Jag har också långa ben.

Om du redan har en hoppsadel, och ska ha en sadel att rida dressyr i, så tycker jag att du ska satsa på en renodlad dressyrsadel. Men det är min åsikt, du gör ju naturligtvis som du vill !

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954
Utrustning Hej! Ska köpa hoppsadel till häst med normallångt sadelläge, ganska låg manke, rund (ej takformad) och rak rygg. Mycket anläggning fram...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: Buck
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 183
Senast: Harbor
·
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna