allround el. dressyr till islandssadel?

LinnK

Trådstartare
Ja, nu är jag här med mina korkade frågor igen.. ;)

1) Har man dressyr eller allround schabrak/vojlock till islandssadlar?

2) Har man "vanlig" eller dressyrsadelgjord till en islandssadel och på ett ungefär hur lång brukar sadelgjorden vara till en islänning?

3) Storlek på grimma på ett ungefär? passar COB kanske?

Sv: allround el. dressyr till islandssadel?

Bra frågor! Det där med vojlocken är väl en smaksak. En islandssadel är väl mest lik en dressyrsadel i formen, så en dressyrvojlock passar kanske bäst, men du kan säkert använda allround också.

Jag har vanlig sadelgjord i storlek 100 cm.

Min islänning fick med en grimma i cob-storlek, men den verkar lite stor för henne. Hon går inte med grimma i hagen, så det blir inte att jag använder den så mycket. Därför gör det just ingenting nu, men nästa jag skaffar blir nog ponnystorlek på.

Jag har faktiskt själv undrat över tränsstorlek till islandshäst - blir det oftast ponny eller cob? Tycker min har bred panna, men det kanske är ponnystorlek på träns med större pannband som jag behöver :confused: ??

LinnK skrev:
Ja, nu är jag här med mina korkade frågor igen.. ;)

1) Har man dressyr eller allround schabrak/vojlock till islandssadlar?
Det som faller dig i smaken

2) Har man "vanlig" eller dressyrsadelgjord till en islandssadel och på ett ungefär hur lång brukar sadelgjorden vara till en islänning?
Beror på stropparnas längd på sadeln, är dom långa kan du ha både och. Jag har vanlig gjord och långa stroppar.

3) Storlek på grimma på ett ungefär? passar COB kanske?
Cob brukar passa bra.

Det finns speciella islandsschabrak från Mias som är dressyr.

Det beror på om du har långa eller korta stroppar.Skulle ju rekommendera en dressyrgjord om du har en dressyrsadel med långa stroppar. Men det beror på vad du skaffar föär gjord. Är din häst känslig kan det bli ganska dyrt (den billigaste dressyrgjorden jag hittade som hade sympatex som fanns i 60cm (min häst behöver 50-55 men det fanns inte) kostade 500:-, medans vanliga gjordar som är likadana men bara lite tunnare kostar runt 120:-) Men satsa på sympatex och inte tyg. Tyg blir hårt och svårt att få rent. Svettas hästen möglar den lätt.

Till de islandssadlar jag haft tidigare (Goertz resp Astund) har jag alltid använt dressyrvojlockar och det har fungerat perfekt! Men nu har jag en Stübbensadel och då är dressyrvojlockarna för smala och raka... Jag fick tipset här att testa en islandsvojlock från Mias och den funkade bra så nu använder jag sådana. Men de flesta jag känner kan ha vanliga dressyrvojlockar till sina islandssadlar.

När det gäller grimmor och träns så upplever jag att det är VÄLDIGT olika på olika islandshästar. Jag har träffat ston med väldigt små, söta "ponnyhuvuden" och endel valackar med rejäla storhästhuvuden! (Kanske finns motsatsen också - har dock inte träffat på dem.) Dessutom tycker jag att storlekarna på f f a grimmor varierar så mycket. Jag köper alltid cobstorlek till mina hästar, men vissa av grimmorna passar bara på sommaren - med tjocka vinterpälsen blir de för små, medan andra grimmor passar bäst vintertid fast de också är av cobstorlek.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 927
Senast: TinyWiny
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar