allmänt! :)

A

anko

hejhej!

Jag har funderat över ett par saker, hon som hade min häst förut hoppade han jättemycket men brydde sig aldrig om att tex använda linement efter hoppträning eller bandagera i förebyggande syfte. efter hon ridit, inget avskrittande utan bara in i boxen av med sakerna knappt någon borstning heller.. är det jag som är fjantig, för jag tycker sånna där saker är jätteviktiga i förebyggande syfte och få ett förtroende för hästen även inne i stallet osv... jag stretchar han mycket och poar på med allt såntdär som jag har hört kan vara bättre.

Hon var hos vetrinären och det visade sig att han hade en BÖRJAN till tornutskott men inte brydde hon sig för det utan de var ungefär jaha och fortsatte, vetrinären sa att de var bra med longering och barbacka ridning nångång i veckan vilket ja håller på med nu.. ska man bara ignorera sånna här saker som bandage,linnement, förebyggande grejjer? eller ska hästen bara va naturlig som den är... som jag tävlar dressyr och hoppar lite också, det blir ju arbete och påfrestningar liksom. skulle vara roligt å få lite svar vad ni tycker är bra eller bara fjanterier ...:D

Sv: allmänt! :)

Avskrittning, stretchning, linement och bandage eller liknande är väldigt viktigt efter ett träningspass. Det beror lite på hur hårt man har tränat förstås. Linement eller lindning kanske inte behövs om du inte har arbetat så hårt med hästen. Och vad en veterinär säger åt en är ju verkligen viktigt. Men det finns folk som överdriver detta lindande av häst som jag då kan anse är mer skadligt än nyttigt men så som du beskriver så verkar hon inte bry sig alls om sin häst.

Jag tycker inte det verkar fjantigt att använda liniment el dylikt till förebyggandesyfte, jag tycker tvärtom...jag använder själv liniment/kylbalsam till min ponny....bandagering behöver man inte göra mer än nödvändigt tycker jag....

Senast ändrad av en moderator:

Det är absolut inte fjantigt, det är ju toppen om man har tiden att pyssla så mycket som möjligt med sin häst.
Jag själv har inte alltid tiden och många av mina kompisar som har flera hästar prioreterar ju ridningen. Allt handlar om tid tror jag.
Har man tid och pyssla men ändå struntar i det är det nog personen i fråga bara lat och det går ju tyvärr ut över hästen.

snälla du... det är verkligen INTE fjantigt av dig o tycka som du gör... inte i något avseende egentligen men i just detta så är ju avskrittning, linement, lindning osv väldigt viktigt efter ett tufft ridpass. okej jag lindar o använder inte linement själv men min kille är bara 6 år så det är inte sån avancerad ridning vi håller på med:angel: .

"ska man bara ignorera sånna här saker som bandage,linnement, förebyggande grejjer? eller ska hästen bara va naturlig som den är..."
hästen är inte naturlig längre... i och med att människor hanterar hästar så är dom inte vilda längre = inte naturliga längre.
fortsätt ta hand om din häst med omsorg. puss o klapp behöver dom ju oxå

Nä precis det här med linnement och sådant anser jag är viktigt, då man tränar ett hårt pass. Men det ja menade med naturlig vad typ alltså inga "kemikalier" osv .. typ bandage och allt sådant .. men jag förstår hur du menar.

Det klart att det är bra att förebygga. En av de viktigaste sakerna tycker jag är utevistelse i stora hagar. Det gör mer än man tror. Många har ju hästarna i "frimärkshagar" och i boxen i större delen av dygnet, och det är ju klart att hästen blir stel, får gallor och träningsvärk. Jag har själv varit där med min häst. Min tränare påpekade att hästen var just stel och hade gallor, och var heller inte mjuk i båda sidor. Han gick inte så bra på träningarna som han skulle kunnat göra. Bytte stall, stog på lösdrift och två år senare kontaktade jag tränaren igen och ville ha hans hjälp. Han var ganska förvånad när han såg att min häst var välmusklad, smidig i kroppen, säker på fötterna, mjuk i båda sidorna, och inte en galla eller någon stelhet.
Så även om man kan förebygga mycket med linement, stretching o.s.v. så tror jag att utevistelse i kuperad teräng betyder fruktansvärt mycket.

Nej, jag tycker inte det är fjantigt, har jag bara skrittat en sväng eller liknande, brukar jag inte linimenta osv, men så fort jag har ridit något som jag vet har påfrestat på hästen använde rjag liniment på bena, vilket går fort jag ger bra resultat, bara att smörja på. Linda gör jag offtast bara efter hoppträning eller tävling då jag annvänder mig av back on Track, tycker det funkar väldigt bra och har gett stort resultat.

Liknande trådar

A
Hästvård hejhej! Jag har funderat över ett par saker, hon som hade min häst förut hoppade han jättemycket men brydde sig aldrig om att tex...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama