manhattan_2006
Trådstartare
En av hästarna hemma började att tappa muskler och var även indragen vid flankerna. Märkte sedan att hästen var lite seg vid ridning och inte lika pigg vid hoppning. Hästen ser allmänt trött ut och är allmänpåverkad man kan tro att hon har feber men det har hon inte. Ögonen verkar också lite irriterade dom rinner nästan konstant. När veterinären kom ut så tyckte hon att hästen hade något för hög andningsfrekvens men kunde lika gärna vara att hästen var irriterad på flugorna sa hon, väldigt diffust med andra ord. Blodprov togs som visade att hästen har en infektion men vi vet ju inte vad för infektion eller var. Hästens immunförsvar var riktigt dåligt hon hade 2 normalt är mellan 5-7.
Även blodprov för borelia togs som visade lägsta värdena som ger utslag. Veterinären tyckte att vi skulle prova att ge antibiotika + antiinflammatoriskt, Hippotrim och Metacam i detta fall. Jag har nu gjort detta i 5 dagar utan att märka någon förändring, veterinären tycker jag ska fortsätta med denna kur i 2 dagar till.
Undrar om någon känner igen dessa symptom, spec det att musklerna försvunnit så fort, någon som har en aning om vad det kan vara?Kan en infektion göra att hästen tappar muskler på bara några veckor?
Kan tillägga att denna häst varit bra i hull utan kraftfoder och bara grovfoder innan, nu äter hon 3 kg kraftfoder+ lusern och fri tillgång till hö och hon får inte tillbaks musklerna.
Även blodprov för borelia togs som visade lägsta värdena som ger utslag. Veterinären tyckte att vi skulle prova att ge antibiotika + antiinflammatoriskt, Hippotrim och Metacam i detta fall. Jag har nu gjort detta i 5 dagar utan att märka någon förändring, veterinären tycker jag ska fortsätta med denna kur i 2 dagar till.
Undrar om någon känner igen dessa symptom, spec det att musklerna försvunnit så fort, någon som har en aning om vad det kan vara?Kan en infektion göra att hästen tappar muskler på bara några veckor?
Kan tillägga att denna häst varit bra i hull utan kraftfoder och bara grovfoder innan, nu äter hon 3 kg kraftfoder+ lusern och fri tillgång till hö och hon får inte tillbaks musklerna.
Senast ändrad: