Allmäna frågor om katter.

astronaut

Trådstartare
Det är ju så att jag ska snart flytta hemifrån och farmor ska då ge mig sin katt. (vilket kommer innebära att katten kommer vara i karaktän i en månad eller två månader då den bor i ungern).

Nu till en fråga, vad behöver man egentligen ha till en katt?
-Leksaker
-Klätterställning
-Vattenskål
-Matskål
-Sele o koppel (vill inte bedröva katten på att frihet och att den bara ska sitta inne, men iom att jag bor mitt i stan eller tätort så vill jag inte ha någon lös katt ute)

Katten är rätt så skygg, så man bör nog räkna med att hon inte kommer vilja bli klappad i första hand.
Några tips på hur man kan få katter mer kelvänligare? Förutom kärlek och omsorg.

Sv: Allmäna frågor om katter.

Krävs det verkligen karantän från Ungern? Är det inte bara rabiesvaccination + godkända titrar efter 120 dagar och hjärtmasksavmaskning som krävs?

Förutom det du redan nämnt bör du skaffa en kattoalett och strö till den. Du bör även försäkra katten så fort du fått hem dem så börja kolla upp försäkringar redan nu (Agria, Sveland, If är några).

Om katten är skygg är det tid som behövs. Låt katten göra närmanden, du kan försöka leka med den lite försiktigt (tex. med en fjädervippa, då kan du hålla dig lite på avstånd), erbjuda den godis från handen och ta det allmänt lugnt så att katten känner sig trygg.

Jag har ingen aning, min kompis sa så. Men jag ska kolla upp det och isådana fall får farmor fixa det på något sätt. (anledningen till att jag får ta hand om katten är för att hon har svårt att ta hand om henne, hon har i princip 0 möjligheter att köpa kattmat själv, lugn nu, hennes grannar fixar det och sedan så vet hon inte hur länge hon lever och hon kan inte alltid förlita sig på sin förmåga, och sedan vill hon bara inte slänga iväg katten och lämna den åt sitt öde.)

Just ja, och så behöver jag nog en bur. Så jag kan åka med den någonstans, om det verkligen är akut (t.ex veterinären).

Ja, jag ska kolla runt lite på diverse försäkringsbolag, och hoppas på att jag hittar någon bra.

Ja, ungefär så jag hade tänkt mig. Får ta den tid som det tar helt enkelt och hoppas på det bästa, har ju växt upp med den katten, men träffar den bara 2-3 veckor/år. Redan då är hon skygg, så farmor får iaf vara med när jag får hem katten, så katten känner sig lugnare.

Man behöver inget pass på katter va?

(ps! hur lär man en katt kissa i lådan? den är utekatt just nu, men är inne enstaka gånger..ska spendera så mkt tid med den ute så den inte kommer vara inne för det mesta).

Jo, du behöver ett EU-pass till din katt. Ring till Jordbruksverket och fråga om införseln. Jag skulle tro att allt som krävs är en rabievaccination + godkända titrar och avmaskning mot hjärtmask innan du får ta in katten. Intyg om rabiesvaccination och avmaskning förs in i EU-passet.

Ah okej. Ja, då får väl farmor fixa pass på den lilla katten. Går nog inte fixa ett svenskt pass till en ungersk katt. Får hoppas på att de har djurpass i ungern bara.

Ska ringa till jordbruksverket imorgon och höra efter!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 765
Senast: fixi
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Vi ska flytta från vårt stall nu som vi fått ha som vårt egna. Där bor också en katt som vi har fått ta hand om. Världens goaste och...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Saile
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 263
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar