allmäna frågor ang. monte

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
vad kostar sadlarna? vilka e bäst? var kan man få tag i dem? (bilder på monte sadlar e välkommet). vilken säkerhetsväst tycker ni är bäst? vad e det för skillnad på en klass I och klass III väst (förut om att de e bättre)?
när ni tog monte licens fick ni då lära er att man ska sitta ner/stå upp eller rida lätt? vilka sigbyglar får man använda och vilka får man inte använda (minns att de står att man inte får använda S.K säkerhetsstigbyglar men de finns ju 100 olika sorter?! vilka får man använda och vilka inte (bilder e +)

knep för att komma upp i minimivikten?

MVH/en som snart ska ta licens :)

Sv: allmäna frågor ang. monte

Jag vet att Börjes har en för runt 1500:- Dock finns det ingen bild på den. Kan tyvärr inte ge svar på dina andra frågor..

Sv: allmäna frågor ang. monte

Börjes har en för runt 1500, finns ingen bild men jag antar att det är samma som tex. bidermans säljer för runt 3500. En sådan montesadel väger runt 4-4,5 kg och den enda fördelen jag ser med dem är stroppen för käken. Jag har en syntetsadel, den väger ca 4 kg, den är mycket behagligare att rida och är bättre för hästens rygg och kostade 800kr beg.
Skillnaden mellan en klass I och IIIväst är ganska stor, det handlar om hur mycket den tål, för att tävla monte´måste du ha en klass tre, villken sort går inte att säga, men det är ju klart att den ska vara lätt och bekväm annars blir det en plåga att rida i den. Du kanske kan låna och prova olika innan du köper en?

Hur du ska rida kan nog disskuteras i alla oändlighet, ingen har någonsin sagt åt mig hur jag ska göra. Jag tycker att man måste anpassa "stilen" efter hästen, hästar rör sig olika och är olika byggda och tempramentet spelar dessutom in, och inte minst ryttarens skicklighet och kondis.

Godkända stigbyglar är vanliga och australiensiska säkerhetsstigbyglar(sådana med böj på utsidan).

Hrm, knep för att uppnå minimivikt kan jag inte hjälpa dig med då jag har fullt sjå att få ner min vikt med två kg till 65, antar att jag får "banta" inför start, eller skylla på extrakilona om det går dåligt*s*. Men tips, kan jag ju ge dig, ta din vanliga sadel, ett tjockt shabrak ger lite extra vikt och när hästen blir svett så suger ju det upp så även om du skulle tappa lite vikt behöver du inte vara orolig för vägningen efteråt.
Är det många kg du ska upp för isf. är det nog bara att skaffa viktvojlock och blyvikter.
Kan ju som parantes berätta att jag väger ca 60 kg men med alla grejer som ska med på invägningen så är jag nästan uppe i 70 kg(med "obantad" utrusning.dvs. jag har vanliga stigbyglar osv.), bara travhjälmen väger 600gram!!

Här är en länk till Åbys montésektion där det står regler mm. http://www.abytravet.com/item.aspx?id=549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka