Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick
delvis kl
Messy: Än så länge har vi inte skrivit några papper, pga besiktningen genomfördes idag. Jag ville inte skriva några papper på en häst jag inte visste något om, och på så vis bli "lagligt bunden" till honom i x antal månader. Nu däremot, när han är besiktad så kommer jag ändå skriva kontrakt med dom, för nu vet jag vad jag ger mig in på och har även mycket "svart på vitt" om hur han var när han kom hit. t.ex hull och hovar.
Och jag tror inte ägaren lurar mig då vi själv tillsammans har suttit och knåpat ihop ett kontrakt som båda är överens om..Och det är ett TYDLIGT och grundligt kontrakt som tar upp massor av saker om hästen osv.
Sissu: Ja okej, jag kan nog mycket väl byta ut kraften mot lucern om ni tror det är bättre
men det där med fri tillgång, om jag portionerar ut eller låter han stå på fri tillgång är väl detsamma ? Portionerar jag ut 3 kg fyra gånger dagligen, blir det ju ungefär detsamma som det han äter när han står på fri tillgång? Skillnaden blir väl att det blir ingen stress för honom att äta, utan han kan äta i lugn och ro i den takt som han känner för.. Så tänker jag iallafall..
Lavinia: Jag kanske byter till lucern, men portionerar ut det flera ggr per dag istället. Kanske även "fyller på" med lite olja.. Det låter som en bra idé känns det som
Vi myser och gosar så gott det går just nu, jag jobbar otroligt mycket (16 mil enkel väg ifrån hemmet) men pendlar varje dag nu för att försäkra mig om att hästen har det bra och att jag har koll på vad som händer.
Jag försöker ändå träna lite mentalt med honom, att flytta för vissa tryck, ledarskap osv.. Han verkar trivas med det
jag kommer absolut att uppdatera med fler bilder, men kommer också att starta upp en blogg då det är många som vill följa oss om hur det går. Jag kan lägga upp bloggadressen senare, så får dom som vill läsa våra uppdateringar
-moa-: Jo jag vet, det är inte bra att avmaska på måfå, därför sa jag ifrån sista gången nu och sa att vi skulle träcka han före, och verkligen se om det behövdes avmaskas. Men är det verkligen så att allt syns på ett blodprov då?Altså om maskarna är i fel "stadie" osv..
Jag lyssnar och tar till mig, men jag tror han får en vecka eller två på sig att "visa vad han går för" och se om han går upp i vikt, och även så han får en chans att komma in i "stallgänget" utan massa störningsmoment hela tiden.
Just nu verkar han trivas, men om det blir för mycket kanske han börjar misstrivas, och det behöver vi ju verkligen inte just nu....
Än en gång, Tack allihop för alla tips och tankar kring den här hästen, det värmer att ni bryr er och hjälper till!!!