Allmän koll hos läkare?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Ringde idag till "min" vårdcentral, där jag alltid blivit väl bemött, och ville boka tid för att få någon typ av allmän hälsokontroll. Fick då svaret att "riktigt så går det ju inte till, vad har du för symtom?"
Jag svarade att jag har en massa diffusa symtom från olika delar av kroppen, känner att nåt är fel i kroppen men behöver hjälp att ta reda på vad det är.
Men nä, jag skulle återkomma när jag hade tydligare symtom :cautious:

Vad är detta? Ska man ha en tänkbar diagnos färdig för att ens få boka en tid hos läkare? Jag jobbar själv inom vården och är väl medveten om att systemet är mer eller mindre icke fungerande. Men hallå? :meh:

Har någon här gjort en sådan kontroll? Har det varit nåt ni fått tjata om?

Jag har symtom från "överallt" och kan för tusan inte boka en tid för vart och ett. Inte heller förväntar jag mig att en AT läkare direkt ska kunna tala om exakt vad som är fel men jag vill ha hjälp att leta reda på orsaken till att jag mår som jag gör. Orkar inte längre gå hela dagarna helt slut i kroppen, med ont i magen och spana efter lämpliga ställen att kräkas på för illamåendet bara blir värre :crazy: Därtill en massa annat småkrafs som var för sig är helt uthärdligt men alla tillsammans gör att jag inte orkar med vardagen längre...

(insåg att jag var på ungdom istället för senior. Moderator får gärna flytta tråden om det spelar någon roll)
 
Senast ändrad:
Sv: Allmän koll hos läkare?

Magont och illamående/kräkningar kan man iaf söka för på akutmottagningen då vårdcentraler inte brukar vilja ta i sådant de inte kan undersöka utan röntgen.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Jag har också haft problem med att få boka tid. Jag hade länge gått med kraftiga förkylningar, feber och var väldigt trött. Det blev liksom aldrig bra innan nästa omgång och jag hade mer eller mindre feber lite varje dag i en månad. Ringde vc och när de frågade om min feber (oftast 37.5, jag har vanligvis 36-36.5) så fick jag bara till svar att feber har man inte förrän vid 38 och förkylda är ju alla på vintern. Eh, jaha tack då. Fick ringa tillbaka en vecka senare och då fick jag prata med en som var väldigt trevlig och hjälpsam, men hon förklarade att det gick inte att boka tid, nästa tid hade de först om ett par månader. Så hon bad mig ringa in på morgonen när de öppnade kl 6 och försöka få en akuttid. Som tur var så lyckades jag redan dag 2. Fick då komma dit, tog massa blodprover, tog blodtryck, ekg och en massa andra rutinundersökningar. Men de hittade inget och sa att det troligtvis bara var en envis virusinfektion som skulle gå över av sig själv inom några veckor. Om det blev värre skulle jag söka igen.

Lite trögt att det inte går att ringa och boka en tid om man misstänker att något är fel, men här fanns ju i alla fall ett alternativ att ringa direkt på morgonen för en akuttid.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Vi tar emot allmän hälsokontroll men det kostar rätt mycket, och inte under sommaren pga personalbrist.
Däremot finns det rena hälsokontroll-centraler, vi har i alla fall en mitt emot oss som vi kan hänvisa till :)
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Du har ju tydliga symptom om du kräks ofta. Jag tror problemet var att du kallade det "allmän hälsokontroll", på min vårdcentral kostar det en del (och går inte på högkostnadskortet) och på min förra vårdcentral gjordes det inte alls.

Ring igen, förhoppningsvis får du prata med någon annan. Oavsett så förklara att du HAR symptom (och ge exempel).
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Magont och illamående/kräkningar kan man iaf söka för på akutmottagningen då vårdcentraler inte brukar vilja ta i sådant de inte kan undersöka utan röntgen.

Nja, inte så önskvärt. Akut söker man ju bara om man blivit akut mycket sämre, inte för saker som redan pågått i veckor/månader.

Jag gick till vårdcentralen för illamående och kräkningar. Fick medicin och remiss för gastroskopi. Undersökningar som vårdcentralen inte kan göra skickar dom ju remiss för, eller remitterar till en mottagning dom tycker ska ta över.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

"Allmän" häsokontroll och "körkorts" undersökning bokar man bäst vid ett läkarkontor som inte är ansluten till någon vårdcentral, då vårdcentralerna (i alla fall de jag varit i kontakt med) inte är intresserade av att ta i något som inte är lätt diagnostierad eller så simpelt som en hälsocheck för körkort.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Håller med Niyama, man går inte till akuten för en åkomma man haft länge som inte blivit akut sämre eller på annat sätt akut. Det är verkligen slöseri med resurser!
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Fast tyvärr blir man ofta hänvisad till akuten, även med ärenden som inte är akuta.. Och ibland är verkar de förringa allt..
Jag blev getingstucken i ansiktet förra veckan, fick en väldigt kraftig reaktion någon dag senare. Gick ner till vårdcentralen och försökte få en tid . Men icke. De hänvisade mig till att sätta mig i bilen och köra till akuten. Trots att jag bara vill ha vanliga antihistamin och någon som snabbt kunde kolla att gadden inte satt kvar. Och dessutom var jag knappast i skick att köra :crazy: Slutade med att jag fick hög feber och mådde potta hela helgen. Nu vet jag i varje fall att jag inte ska ha getingar i ansiktet.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Precis som många andra säger så är inte en "hälsokoll" riktigt något som vårdcentraler gör utan att det kostar extra, och när övriga sjukdomsärenden ger utrymme för det. T.o.m när man måste fixa intyg till körkort får man fint vända sig till någon annan, som förhoppningsvis finns...
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Precis som många andra säger så är inte en "hälsokoll" riktigt något som vårdcentraler gör utan att det kostar extra, och när övriga sjukdomsärenden ger utrymme för det. T.o.m när man måste fixa intyg till körkort får man fint vända sig till någon annan, som förhoppningsvis finns...

Fast nu har ju TS symptom på sjukdom, det handlar ju inte om någon "allmän hälsokoll". Vårdcentralen kan ju inte bara få vifta bort att hon kräks så pass ofta att hon går och tittar efter lämpliga ställen att spy på.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Fast nu har ju TS symptom på sjukdom, det handlar ju inte om någon "allmän hälsokoll". Vårdcentralen kan ju inte bara få vifta bort att hon kräks så pass ofta att hon går och tittar efter lämpliga ställen att spy på.

Men man kan ju inte säga att man vill ha en allmän hälsokontroll när man ringer. Man får ju säga att man har ett besvär som man vill ha hjälp med. Har man två besvär får man påtala det också så man får tid för det annars blir dom sura för att det tar längre tid än beräknat.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Blir du hänvisad till akuten av din vc så ÄR det akut. Det jag påtalar är det här okynnesåkandet till akuten för icke akuta fall. Typ " Jag har varit förkyld/haft ont i benet i tre veckor nu och börjar bli trött på det, jag åker in till akuten". Getingstick i ansiktet ÄR akut.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Precis som korven säger så är det ju en hälsokoll som ts har begärt att få, inte att få undersöka sina tydliga symptomer. Vårdcentralen svarar ju utifrån den informationen ts ger.
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Men man kan ju inte säga att man vill ha en allmän hälsokontroll när man ringer. Man får ju säga att man har ett besvär som man vill ha hjälp med. Har man två besvär får man påtala det också så man får tid för det annars blir dom sura för att det tar längre tid än beräknat.

Precis som korven säger så är det ju en hälsokoll som ts har begärt att få, inte att få undersöka sina tydliga symptomer. Vårdcentralen svarar ju utifrån den informationen ts ger.

Jag skrev ju i mitt första svar:
Du har ju tydliga symptom om du kräks ofta. Jag tror problemet var att du kallade det "allmän hälsokontroll", på min vårdcentral kostar det en del (och går inte på högkostnadskortet) och på min förra vårdcentral gjordes det inte alls.

Ring igen, förhoppningsvis får du prata med någon annan. Oavsett så förklara att du HAR symptom (och ge exempel).
 
Sv: Allmän koll hos läkare?

Ja, jag vet vad du har svarat tidigare. Men sköterskan som TS pratande med är ju ingen tankeläsare, eller automatiskt förstår att TS menar kräkningar när han/hon säger "diffus symptom".

Vårdcentralen svarar utifrån vad man säger och ber om. Ber man om en hälsokontroll, som TS vill ha, så får man ett nej. Säger man att man kräks en längre tid utan anledning, så får man en tid bokad!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 097
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 949
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 833
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp